Irland allt närmare WRC-status, 30 år sedan senast det var ”Finlandsfritt” i WRC-klassen, Loeb vann dagens sträcka i Dakar, även Rally SM förlänger anmälan, 58 ekipage till debuten för MAS Rallycup och tankar kring vinterdäck i rally…

Nu ligger bollen helt hos FIA/WRC-promotorn om det återigen ska bli ”Rally-VM”Irland 2025. Vid mötet i måndags enades alla om att Motorsport Ireland ska gå vidare med sina tankar om att göra Limerick i landskapet Kerry i sydöstra hörnet av den ”Gröna ön” till ny anhalt för WRC 2025-27. 

Foto: Motorsport Ireland

För att klara av detta krävs investeringar enligt ansvariga på 15 miljoner euro under tre år. I gengäld förväntas rallyt inbringa 300 miljoner för regionen.

Irland är ett otroligt land och sedan den senaste körningen av Rally Ireland 2009 har VM-teamen velat återvända, förklarade en talesman för promotorn efter mötet och fortsatte.

Vi ser fram emot att fortsätta arbeta med Motorsport Ireland och FIA för att arbeta igenom de nödvändiga stegen för att säkra en kalenderplats för Irland!

Senast det kördes WRC på ön skedde detta i norra delen av ön med Sligo som centralort. Underlaget då var asfalt och segraren hette Sebastien Loeb, före Citroën-kollegan Dani Sordo. Inga svenskar körde, däremot blev Henning Solberg/Cato Menkerud fyra totalt med Ford Ford WRC och dängde bland annat till Sebastien Ogier (6:a) som körde Citroën C4 WRC precis som vinnaren.

*

WRC-premiären ”Rallye Monte Carlo” blir lite av ett märkesår i Rally-VM då det är 30 år sedan senast som det inte finns någon finsk förare i WRC-klassen. I Rallye San Remo 1993 var det helt utan finska flaggor i anmälningslistan precis som nu, när både Kalle Rovanperä, Esapekka Lappi och Teemu Suninen står utanför.

*

Idag var Sebastien Loeb het i Dakarrally och vann sträcka fyra, minuten före totalledaren Yazeed Al Rajhi. Han i sin tur hade Nasser Al Atiyah 14 sekunder bakom sig och sedan Carlos Sainz.

Foto: Team Audi Sport

 Tyngre dag för Mattias Ekström/Emil Bergkvist som rullade in med 12:e tid, 12 minuter drygt efter Loeb.

Fyra sträckor är nu körda och vi startade som tvåa på vägen idag vilket gör det svårare att navigera. Vi lyckades komma i mål utan att tappa allt för mycket tid med lite misstag, berättar Bergkvist.

Vi är fortfarande med i matchen! 

Al Rajhi leder och är nu 4.29 före Sainz med Al Atiyah som trea. Ekström/Bergkvist föll till femte plats och har nu 19 minuter upp. Loeb är sexa snudd på 24 minuter efter ledaren.

*

Då sällade sig även SM-arrangören SMK Hälsinge till de som väljer att bortse från sista anmälningsdag och väljer att ge ”eftersläntrare” en andra chans. I söndags stängde anmälan med 70 bilar vilket absolut är en bra siffra men trots detta, ska det enligt arrangören finnas de som inte hunnit med att anmäla sig i tid.

Foto: SMK Hälsinge

 – Arbetet med årets SM-säsong har gått väldigt fort och det har vart kort om tid, samtidigt har förfrågan kommit om att öppna upp anmälan igen, då några team fått klart saker sent inför årets säsong. Därför har Styrgruppen för Rally-SM tillsammans med tävlingsledningen för Hälsingerallyt beslutat att öppna efteranmälan till premiärtävlingen.

Möjlighet att anmäla sig till tävlingen den 20 januari ges från idag till fredag klockan 18.00. Blir oerhört intressant att se vem som pröjsar dubbel avgift vilket betyder 15 000 kronor? 

Rally-SM väljer att göra detta då det är första tävlingen på säsongen, och man vill säkerställa att alla som vill och kan verkligen kommer till start i 2024 år Rally-SM.

Man trycker också på att detta är en engångsföreteelse, resten av säsongen ska det som står i Tävlingsinbjudan gälla. Detta tror jag på när jag ser det kan tilläggas…

*

MAS Rallycup hoppas på att årets upplaga ska lyfta mer än de tidigare åren och i ljuset av detta måste ändå premiären ”Finnskogsvalsen” den 13 januari vara en lite besvikelse. MK Ratten har också valt att ”mörka” anmälningslistan vilket det säkert finns något bra svar på varför man gör så. Dock skriver man att det finns 58 anmälda och detta i en vintertävling som erbjuder bättre förutsättningars än på många år. Sträckorna kring Torsby är riktiga julkort berättar tävlingsledare Sven Täppers.

Förutsättningarna är väldigt bra för en kanontävling på lördag med mycket snö och is!

Slaget om totalsegern lär stå mellan värmlänningarna Dennis Rådström, som kör en av GK Doors VW Polo R5 och så Isak Reiersen i nya Skoda Fabia Rally2. Christer Hedlund i GK Doors andra Polo R5 åker tävlingen med nye co-driven Stefan Ahl som formulerar förutsättningarna:

Det gäller att få med sig så mycket poäng som möjligt från helgen så man har en bra grund för säsongen.

Kul vore om Kolsvas tävlingsflitige Hannah Jakobsson förmår utmana killarna med sin Ford Fiesta?

-Vi åkt test i helgen där vi fick in en bra känsla i bilen och kört många mil. Målet på lördag är målgång och bästa tjej, men en pallplats skulle inte smaka fel!

Foto: Lollo

I 2WD sätter jag mina slantar på svårslagna Lima-syskonen Andreas och Therese Levin i deras Nissan Sunny. Även hemmaåkaren André Nygren och GK Door-åkaren Patrik Hallberg kan vara med i toppen.

I Appendix K-klassen kommer pappa Rådström, Arne få åka hårt med Volvon om han ska hänga med Mats Jonsson som kör Toyota Celica GT 4. VOC Mekonomen inleder med ”Vinterserien” och där hemtame Patrik Fredriksson står som favorit. 

Tävlingen sänds live på Radio fryksdalen frekvens 100,6 & 104,1 samt via webben mellan 12-20.00

radiofryksdalen.se/webbradio/, hälsar MK Ratten.

*

Ett skäl till att det uppenbarligen är sämre intresse för vinterrally, menar många är de höga kostnaderna för vinterdäcken. Runt 6 000 kronor/styck nämns i sammanhanget och då är det inte svårt att förstå att det finns en viss tveksamhet hos de tävlande. 

Foto: Tommy Svensson

Fick ett mail där jag låter avsändaren vara anonym, men tycker det är så intressant att det ändå bör visas. Kan säga så mycket att mailskrivaren tillhör en av våra allra mest initierade i sporten, både internationellt och på hemmaplan. 

Jag har svårt att förstå handlingsförlamningen från SBF:s sida? Om vi dag har vinterdäck som är så dyra, varför ändrar man inte reglementet? Svenska rallyförare kör vinterrally i Sverige, ett mycket litet antal tävlar i Norge/Finland. Skapa nya regler, långsammare däck är lika för alla! Bara att sänka tillåtet utstick skulle sänka kostnaden, sänk antal tillåtna dubbar, gör vinterrally tillgängligt för fler. Det är roligt att tävla på vinterväg men dom kostnader man är uppe i nu, så är det självmord med vinterrally. Är det däcktillverkare som styr?”.

Någon som vet?

2 svar på “Irland allt närmare WRC-status, 30 år sedan senast det var ”Finlandsfritt” i WRC-klassen, Loeb vann dagens sträcka i Dakar, även Rally SM förlänger anmälan, 58 ekipage till debuten för MAS Rallycup och tankar kring vinterdäck i rally…

  1. 15 mijoner € i investeringar. Vägar finns , de ska pilas och bandas och göras så det går att gena , vad är det mer som ska kosta så mycket pengar ??

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *