Riktiga racerbilar i helgens TTA, WTCC-Muller kör WRC och BB-teamet tänker fotvandra på söndag!
I helgen kan det stora lyftet komma för TTA när man dundrar in på torvmossen vid Anderstorp, men lyftet menar jag inte kommer från de Nissanmotoriserade ”järnsängarna” utan från ”Tusencupen” som gör ett gästspel hos ”storebror”.
Tusencupen står för historisk racing när den är som bäst, vråltrimmade hundkojor, ylande tvåtaktare, udda Kadetter med mera, med mera. Men hur tacklar då TTA detta faktum att där kommer ”riktiga” bilar till deras tävling? Jo på lördagen får Tusencupen kvala allra först, i princip när en något försoven tupp börjar gala eller klockan 09.00 på morgonen. Sedan toppar man med att låta ”dagens behållning” köra allra sist, efter TTA som någon form av evakueringsheat. En mer konspiratorisk kompis till mig trodde att orsaken till de något trista tiderna var den här.
– De är så klart livrädda att publiken ska få se riktig racing, bäst att låta tusencuparna köra utan publik!
Nu börjar det hårdna om publikkriget och jag läser att STCC redan sålt tio tusen förköpsbiljeter till finalen på Solvalla. På Jyllandsringen kom drygt sjutusen och frågan är nu hur många som lockas till Elitserien i Anderstorp, kommer där femtusen?
Kollega Bosse är stor Formel 1-fan vankar just nu runt och längtar till söndag då Belgiens GP på Spa-banan körs. Detta på en av de allra snabbaste banorna och därmed Bosses favorit. Mina locktoner att byta ut tv-tittande ”surrogattävling” mot riktigt race i Dalby och AMC-Rajset planterades med lika stor framgång som att kränga ner tulpanlökar på en asfaltväg. Så här långt har man kvalat i kraftigt regn och då var Kamui Kobayashi snabbast med sin Sauber-bil.
Noterade att Ott Tänak valde att inte gå i mål i Rally Deutschland trots att WRC-Fiestan var helt intakt efter sista sträckan. Frågetecknen var många varför han valde att ha ”mechanical” istället för en nionde placering i resultatlistan. Nu avslöjar Tänaks ”teamchef” Richard Millener varför och det hela berodde på att en av diffarna i Fiestan var på väg att rasa. I WRC har man begränsad tillgång till massor av grejor, motorer, växellådor och annat. Tänaks diff var helt ny och hade han kommit mål var han sedan tvungen att starta även nästa tävling med samma ”trasiga” diff. Istället valde man att bryta och därmed kunna starta om i nästa WRC-tävling med friska grejor. Nu kan jag ha missuppfattat det hela så släng er inte på kommentarsfunktionen och rätta, men i stora drag var det så här i allafall.
I Rallye France i början av oktober ställer WTCC-åkaren Yvan Muller upp i sitt livs tredje WRC-tävling. Alla rallystarterna har skett i hemmatävlingen, först 2010 med en WRC-Citroén och i fjol var det en Peugeot Super 2000 i händerna på Chrevroletföraren. I år blir det med en WRC-Mini Muller tänker ge rallynissarna en match, jag är dock skeptisk…
Mer asfalt, Noah Milell jagar sin andra stora titel för året i uppe i Uddevalla SM-guldet är ju redan klart och nu är det SKCC-titeln som ska bärgas. Noah ligger 34 poäng före Göteborgs Lukas Thylin och mitt tips är att gapet ökas i helgen!
I morgon återkommer vi med lite heta nyheter inför AMC-Rajset på söndag. Redan nu verkar nervositeten vara stor hos Black Beauty-teamet som i torsdags till och med diskuterade att fotvandra runt banan i Dalby före start, allt för att hitta maximal linje och grepp för den ”svarte”. Själv har jag och Stefan bara kollat lufttrycket i regndäcken, det fanns en liten chans enligt SMHI …
H
Delar inte din uppfattning om att moddade gatbilar är mer ”racing” än rörram och dyligt;)
Tanken med TTA är vettig tycker jag, inga regler som ändras efterhand för att de stora teamen gnäller att den andra som har en annan konfiguration är bättre för stunden..Största problemet är ju 2 stora racingserier i landet.Det problemet finns inom rr också tyvärr.Se på Moto2 i roadracing, vilken succe med täta race med enhetsmotorer, jag dissade klassen först men ändrade ståndpunkt redan under första racet de körde den klassen.
Hej oops.
Behöver som vanligt allt stöd, så välkommen till Dalby. För mig är biltävling, rally eller racing grundat på standardbilar. Rörramar och formelbilar är inte ”my cup of tea” och med detta vill jag ha sagt att det ena är varken mer rätt än det andra…
MVH
Tommy
PS. Glöm inte paraplyet till Dalby…
Hoppas jag kan komma ifrån.
Nä alla tycker olika så enkelt är det, jag gillar både rör, kolfiber, alu och plåt!!!!!
Kennet
Jag väntar bara på den 1:a alvarliga olyckan med en Cittra osv. i TTA. Mupp pressen (kvällstidningarna) kommer dra upp det stort. Finns inte en skruv i bilen som har ursprung i fabriken. Hur tacklar man en sån dålig publicitet? Nää tror inte TTA är bilfabrikanternas grej. Jag är rallymänniska. I rally vill jag att man ska kunna bygga racerbil av en standardbil. Samma i racing. Kom tillbaka tillsportens grundidé, att tävla för att utveckla bilar och få publicitet för märket.
Fast utan prototypracing hade dagens bilar varit långt ifrån de är idag på vägarna. Där har du väldigt stor del till utvecklingen.
Jag gillar absolut ”std”klasserna också.Annars hade jag inte varit i skogen så ofta och kollat på rally eller tittat på SM i protest oj förlåt STCC.Fast visst saknar man grupp B bilarna ibland.Sen hade jag bara tittat på MotoGP och inte Superbike och Supersport som genererar riktigt bra racing.Hade jag haft tid skulle jag åkt till Mossen och kollat på TTA, hinner inte utan ska ivf fösöka åka ner till Dalby och heja på Tommy!!!
Hej Staffan eller gokväll.
Gillar din tanke på ” back to the roots” och självklart begriper alla att du inte önskar olycka över eller i TTA!
MVH
Tommy
Naturligtvis ser jag det nu!
Nån kommer tolka mitt inlägg som om jag hoppas på olycka i TTA.
NATURLIGTVIS är det INTE så.