Rickie bästa ”B-WD” i Östersund Winter Rally, Tidemands WRC-reserv gav upp och Loix leder BM!

Rickie Borgström, där har ni namnet på Sveriges snabbaste Volvoåkare på snö och ett nytt bevis på detta gav den ene av Kräbblebodas stoltheter i Östersund Winter Rally som just nu håller på att avslutas. I SM-premiären slutade Rickie och Mathias ”Benke” Bengtsson åtta i Trimmat 2WD och nu blev det ett snäpp upp med en sjunde plats. Att man även idag var snabbaste bakhjulsdrivna bil behöver väl knappast tilläggas…
– Vi är dj-ligt nöjda, konstaterar Rickie när jag når honom på mobilen på väg in till målcermonin i Östersund.
Det bästa måste väl ändå var att du är bästa bakhjulsdrivna (läs Volvo)?
– Nej det allra bästa är att jag slått Hasse (Hans Johansson är svåger till Rickie och slutade placeringen precis efter) på alla sträckorna och nu står det 9-0 till mig efter Sandviken vad gäller sträcksegrar!
Målsättningen har varit att ta lite bonuspoäng på vintern och sedan ladda med fullt påslag när det är dags för grus. Gruspremiären är South Swedish Rally i början av maj och nu med en placering bättre för varje tävling måste du väl sikta på att bli sexa i SSR?
– Sexa?
– Detta skulle jag se som ett misslyckande, där snackar vi helt andra placeringar…
Andra deltävlingen i Rally-SM blev ett misslyckande för Jocke Grahn och Rickard Nilsson. Redan på sträcka två i fredags var det slutåkt efter avåkning och även om det blev omstart på lördagen så blev där inga SM-poäng med hem till Åhuskärr från helgen. ”Bonnapågarna” slutade till slut elva i klassen.
Tippade ju att Pontus Tidemand inte skulle få något ”cleant race” med ”reservbilen” och fick tråkigt nog mer än rätt. På väg ut till sträcka ett stannade WRC-Focusen, något knas med bränslematningen misstänkte man. Inget fel man fixar på en sådan värsting ute i rallyskogen utan det vara bara att kasta in handuken. Precis som jag misstänkte stack då Mats Jonsson, Johnny Johansson och ”Gamla Bettan” i luckan. Hårdast uppvaktade Jerker Axelsson men på sträcka sju åkte han av och när trean Jari Saarinen gjort samma sak tre sträckor tidigare, lämnades fältet fritt för Hasse Gustavsson. Även detta beskrev jag i fredagens blogg så så här långt känner jag mig väldigt nöjd. Otursförföljde Eddie Hörbing åkte i stort sett på Mats tider, men en miss på sträcka två innebar en minuts tapp och det var också vad som skilde fram till ”Värmlands-Loeb”. Nu blev det en tredje plats för Eddie före Ingemar Svensson som på slutet spurtade förbi Ramona Karlsson. Sex futtiga sekunder skilde Ramona från Ingemar och detta borde väl få belackarna att kränga på sig ”dumstruten” och kliva in i skamvrån!
Tobias Söderquist var än en gång omutlig i Trimmat 2WD och där var jag lite snett på det med Leif Peterson som vinnare (slutade trea) och nu har Tobias full pott i SM-tabellen. Grattis!
Robin Friberg hade ingen lyckad helg och fick till slut ge upp med motorras och därmed lämnade han fältet fritt för Växjös absolut snabbaste Mitsubishiåkare Patrik Johansson med Kalle Lexe, Olofström vid noterna. Det var här i Otrimmat 4Wd som det också var allra tätast i toppen och bara 0,8 sekunder efter var Niklas Hägg som jag måste erkänna var en total överraskning för mig. Martin Berglund drog in som trea, 5,3 bak Patrik och på fjärde plats ”min tvåa” Jimmy Joge, tolv sekunder bak. Inte heller i Östersund fick Niklas Karlsson sin fullträff men den kommer, jag lovar!
Ett tag såg toppen i Otrimmat 2WD ut exakt som jag tippade men sedan hände saker. Fast Fredrik Åhlin visade vem som är snabbast i med en Fiesta och tror att tvåan Mattias Olsson är jättenöjd med sin placering även om Fredrik var nästan en och en halv minut före…
Stackars Emil Bergkvist även i Östersund strulade det och efter sista sträckan rasade motorn…
Får väl lyfta blicken lite utanför landets också och ”Lucky Freddy” alltså med Loix i efternamn flyger mot sin första ”BM-titel” i Rallys van Haspegouw och med fyra sträckor kvar leder han i WRC-Focusen. Inte med lite heller, nästan tre minuter före Vincent Vershcueren i en S2000 Polo och trean Bert Cornelis (inte släkt med Vreesvijk vad jag vet) i en Subaru är över tre minuter efter. Lite kul tycker jag det är med Freddy som jag träffat och upplevt som mycket sympatisk men som av ”förståsigpåarna” ansetts som ett rundningsmärke. Vet inte om konkurrenterna i Belgiska Mästerskapet tycker han är så där väldigt lätt att runda…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *