Rekordanmälda i Kongen, Picko och Hörbing anmälda till MSR och Sturesons STCC-bil är blå/vit!
Vet inte om det blir rekordstartsfält i årets Rallytravels Kong Christian Race i Kristianstad nästa helg? Men med 238 rallybilar som ger sig i väg från Högskoleområdet, måste det åtminstone vara ett av de största någonsin…
För någon vecka sedan var tävlingsledare Björn Larsson i Kristianstad MK lite skeptisk till att gallra bland anmälningarna. Nu är han inte skeptisk längre utan har satt ner foten och bestämt att alla anmälda får köra. Dock infördes en liten begränsning, inga efteranmälningar…
Riktigt lika tuff var inte CG Wilke i Hässleholms Lille Mats Rallysprint även de med rekordanmälda. Wilke tvingades begränsa till 134 ekipage för att inte spränga tidsschemat på Garnisonen dagen efter Kongen. Beslutet innebär vad jag förstår att drygt tjugoförare får hitta på någonting annat att syssla med den här söndagen! Kanske lite trädgårdsskötsel kan locka, vad vet jag…
Picko Troberg, racinglegenden med ”mustaschen” kör Midnattssolsrallyt!
Rasslade till med flera kul namn i anmälningslistan för MSR där Picko var ett. Nu kommer han inte att åka varken ”hundkoja” som i fornstora dar eller i ”fullgas-klassen” istället blir det en Morgan i Regularity. Men bara att Picko är anmäld är en klar statushöjare för MSR som jag ser det.
En som definitivt kommer att åka i ”fullfart-klassen” är Laxås egen ”Mats Jonsson-utmanare” Eddie Hörbing, som inte får nog med rallyåkandet med sina tvåa WRC-Focusar. Nu ska han även prova på klassiskt där bilen är en ”TBA” alltså ”att tillkännages senare” på svenska. Kan man tänka sig att det blir en Opel Ascona för Eddie, en bil han körde på åttiotalet.
Från sydsvensk horisont dyker en av de stora profilerna vad gäller klassiskt rallytävlande här nere överraskande upp, Älmhults Göran Martinsson. Göran var lite av en segermaskin under minst tio år i slutet på nittiotalet med sin Renualt R8 Gordini. Han la hjälmen på hyllan när Appendix K-kravet infördes och anledningen var att bilen enbart var godkänd med 15-tums hjul vilket Göran betecknade som en livsfarlig kombination. Han i likhet med andra R8-förare, ville köra på starkare 13-tummare. Vad som hänt i fälgfrågan sedan dess har jag ingen aning om, men Göran har tydligen nu Appendix K:at bilen. Elektrikern satsar nu på en riktigt tuff comeback och jag blir inte förvånad om klassegern hamnar i Älmhult!
I dag presenterade E.O.N eller Volkswagen Team Biogas och Knislingebaserade IPS Team Biogas sina nya STCC-bilar. De tidigare orangelackerade Scirocco-bilarna är nu målade vit och blå, ”Das Autos” officiella färgkombination när det handlar om rally/racing.
Dessutom måste färgerna få Johan Stureson att känna sig mer hemtam i ”folkavagnen”, BMW:n han körde i fjol var även den vit och blå.
På presskonferensen fanns även racingtalangerna Ola Nilsson, Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Rasmus Mårthen som alla ska tävla i tyska Scirocco R-Cup. Serien avgörs i samband med DTM där en annan svensk, Mattias Ekström är en av de stora stjärnorna.
Noterar även att VW Motorsport är mycket nöjda med hur nya WRC-Polon utvecklas. I samband med både Mexiko och Portugal har man testat den nya ”vinnarbilen”, men vad jag förstår har man inga planer att göra så även i Argentina. Istället tar man en liten paus och ligger lågt med Polon till efter Sydamerikaäventyret. Paus och paus, både Ogier och Andreas Mikkelsen kommer att köra Skodan som vanligt i Argentina. Undrar var i pusslet Latvala så småningom ska passas in?
Det verkar luta åt att sordo skall köra forden som latvala inte kan köra…….
Hej.
Var har detta stått att läsa?
MVH
Tommy
http://www.autosport.com/news/report.php/id/98924