Ramona överger WRC-Skodan och kör Rallycross-VM, avslut på VOC-bråket och 5:2 i Hörby!

Just nu kom en FLASH ( mediespråk för dramatisk nyhet) och det handlade om att Ramona Karlsson planerar att överge WRC-Skodan och rally för att åka Rallycross-VM 2014.
Nästa år siktar Ramona alltså på att köra Rallycross-VM som första och enda kvinna. Ett byte som innebär att Ramona kommer att köra inför miljontals tv-tittare i över 40 länder. IMG_5403-2_UrbanAndersson1-560x365Dessutom kommer 2014 Rallycross-VM till Sverige, den 4 juli – 7 juli till Höljes i Värmland.
– Arenaformatet och rallycrossens lättillgänglighet för publik och sponsorer lockar mig väldigt mycket och jag gillat explosiviteten i sporten. Det är extremt snabba bilar och allt händer på kort tid, det kan passa mig, säger Ramona
Min bakgrund och erfarenhet av rally är till stor fördel och jag känner att det är dags för nästa steg i min karriär. Jag körde även rallycross som junior och har tagit hem två SM-medaljer, säger Ramona Karlsson.
Tror faktiskt att första gången jag stötte på Ramonas namn var vid en SM-final för rallycrossen i Götene. Hon körde Saab 99 och rullade dessutom, jag kan minnas fel så klart. Har dessutom fått nys om att redan på fredag ska Ramona provköra Stecka Walfridsson Renault Clio i Höljes. Säger grattis till Ramona och rallycrossen men tyvärr blir det tvärtom för Rally-SM…

*
Efter Dan Järbyns samtal igår tog jag beslut att ge VOC-debatten ”time out”. Kände att hur mycket det än snackas och mejlas så landar vi hela tiden på ruta ett. Har helt enkelt ingen önskan att göra Motorbloggen till någon sorts arena för olika viljor i den här frågan. När så Volvo Originalgrundaren Carleric Johansson ringer upp känns det dessutom som ett naturligt avslut för ”VOC-såpan” på Motorbloggen. Självklart återkommer jag ändå till frågan när och om där händer något nytt relevant, annars blir nästa inlägg först när ”matchen är färdigspelad”!
Carleric du vill bemöta Järbyn i gårdagens blogg så vad är det som är fel?
Allt!
Detta handlar om en sedan länge planerad kampanj från SBF för att ”kapa” VOC, allt annat är skitsnack, menar Carleric.
Anledningen till att man från VOC-håll aldrig varit positivt till att plocka in 850-modellen är att man gjort bedömningen att bilen inte passar i rallyskogen. Som asfaltbil är det inga problem, men bland annat framvagnen är för klen menar Carleric.
– 850 fungerar bra i racing eller på asfaltrally och det är där vi i VOC Mekonomen Rally bestämt att den ska finnas.
Vidare går meningarna isär om vad som hände på mötet med Rallyutskottet. Roger och Carleric beskriver en verklighet och Järbyn en annan, ord mot ord alltså. På en punkt är man dock överens.
Mötet kunde inte slutföras på en dag utan skulle återupptas senare. Vi detta nästa möte ställdes vi inför fullbordat faktum, Grupp F skulle bli framtiden och då skildes vi åt under frostiga förhållande, bekräftar Carleric och fortsätter.
– Detta har aldrig handlat annat än av ren förföljelse av Roger. Man har använt dörrdekaler och annat strunt enbart som täckmantel.
Men vad är då ditt recept för att komma vidare Carleric?
Gärna Grupp F men då ska man inte plocka in en över tjugo år gammal bilmodell och kalla detta för att utveckla klassen. Istället skulle man så klart siktat in sig på betydligt modernare bilar i Grupp F.
VOC-grundaren fortsätter med en passning till Rallyutskottet.
Förstör inte en klass som i över tjugo år har fostrat och fortfarande föder nya rallystjärnor. Detta och att vi är landets största rallyklass visar att vi behövs!
Carleric avslutar.
Detta är in i h-e jobbigt och jag mår väldigt dåligt av hela den här soppan, förstår att Roger har det ännu värre…

*
Nu låter jag ändå inte Carleric få sista ordet, istället väljer jag ut två mejl, ett ”från vardera sidan” som får avsluta. Först ut är Patrik Larsson:
Hej Tommy.
Läser alltid din blogg med stort intresse och har förstått att den når ut väldigt långt i Rallysverige.
Har följt debatten angående Voc och grupp F en längre tid med en viss förundran.
Hur kommer det sig att man kan släppa en ny klass mitt under pågående säsong? Dessutom en klass med ett reglemente som inte är tillräckligt genomarbetat, finns bl.a säkerhetsbrister?
Har det gått till på rätt sätt inom förbundet? Finns styrelsens godkännande för detta eller är det något som RU tryckt igenom själva?
Finns dokumentation från styrelsen, säkerhetsrådet, Rallyutskottet o.s.v. att dom godkänt detta reglemente?
Nu skapar man en klass grupp-F rwd i stort sett enbart för att få bort Fransson.
Förbundets handlande i denna fråga är en stor skandal som ej gynnar svensk rallysport.
Mvh
Patrick Larsson (co-driver i VOC)”.
Fd VOC-åkare Anders Palmqvist skriver:
Hej Tommy!
Läste din blogg som alltid och kan inte låta bli att lägga en liten kommentar om VOC debatten. Hur kan det vara möjligt att helt plötsligt blir en massa grejor så prestandahöjande? I min värld har jag väldigt svårt att se hur utplockat baksäte, mattor friskluftsintag m.m gör att man kör fortare. Viss prestandahöjning kanske hydraulisk handbroms kan ha i RS men knappast på grus.
Roger Franssons inlägg om t.ex stötdämpare är högst osaklig. Att slå ner på att det inte kommer att åkas med samma stötdämpare p.g.a. det nya reglementet är verkligen att leka struts. Han vet liksom vi andra att de stora pojkarna i många år har köpt VOC-dämpare, sen skickat iväg dessa och ändrat sättningen.
Även kostnadsberäkningarna är ett spel för galleriet. När började en hydraulisk handbroms kosta 6000:- ? Är den förgylld?
Skulle kunna fortsätta kommentarerna men det leder ingen vart. Roger uppger sig kämpa för förarnas skull med kostnader, likvärdiga bilar m.m. men man kan verkligen undra? Jag tycker han glömmer att det faktiskt i de flesta fall inte beror på tekniska förändringar på bilen utan i de flesta fall kvaliteten på det som sitter mellan ratt och stol alltså föraren. Skulle vara intressant att se hur fort Håkan Ståhl med flera skulle köra om hans resonemang skulle hålla. Då fick man nog hålla i hatten…
Avslutar bara med att säga att jag tycker att du Tommy har helt rätt. Dialog med förarna om klassens utvecklande men inga andra dunkla anledningar framför ögonen. Detta är enda sättet att komma framåt.
Ha de!
Anders Palmqvist”
Därmed gör vi som Kungen, vänder blad och går vidare!

*
Undrade häromdagen var bilden på Nalle Johansson och PAL153 Kadetten var tagen. Kristian Lindberg vet som vanligt besked.
Hej Tommy.
Har kollat lite i rallybiblioteket, borde vara Simrishamnsmixen 1990 31/3 som du fotat ”Nalle”. Han vann 34 s före Peter Strid, Audi Coupe Quattro. Sjöbosvängen gick först den 21/4, där vann ”Nalle” igen, 20 s före Peter Strid.
I Opel-filmen, med Admiralen, lyckades jag ”spotta” 2 Saab V:fyror, 4:44 – 4:47 in i filmen. En svart körd av norrmannen Leif Vold-Johansen och en Indisk-gul som kördes av Anders Sigurdsson med Fergus Sager som kartis.
De lyckades komma i mål på 21:a plats för Leif och 15:e plats för Sigurdsson/Sager. Detta var alltså i Monte Carlo Rallyt 1975. Visst blir man imponerad !
Vann gjorde Sandro Munari i en Lancia Stratos HF.
Kristian Lindberg”.

*
Blogg52Till slut, 5:2-dieten har även nått Hörby berättar Stefan-kartis och skickar med en bild.

2 svar på “Ramona överger WRC-Skodan och kör Rallycross-VM, avslut på VOC-bråket och 5:2 i Hörby!

    1. Hej Björn.
      Anders Palmquist tävlar för närvarande med en Peugeot 106 Grupp H i RS-DM. Började köra Volvo Amazon i mitten av sjuttiotalet och sedan har det tävlats med Volvo 142 Nationell, 240 Grupp H och han var sedan en av de första att bygga VOC i Skåne. Tog ett break och gjorde come back i mitten av 2000-talet med samma Black Beauty som nu rattas av Roland. En bil han byggde från scratch.
      Det där med ”helt plötsligt” känns alltså inte alls relevant i sammanhanget!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *