Ramona kör Colin McRaes WRC-Skoda i SM, vad händer med PG och dimmigt kring Midnattsolsrallyt!
Nu har PG Andersson varit i Italien och testat däck. Vad där ska bli av detta framöver är dock höljt i dunkel och på hemsidan konstaterar SWRC tvåan i likhet med Patrik Flodin under fliken ”Nästa tävling” det lite trista, ”Ingen tävling planerad”. PG verkar dock inte överdrivet låg trots att inget verkar vara klart för 2013, vilket många inklusive jag själv uppfattar som att han har något riktigt bra på gång. Kan det vara som ”testpilot” hos Hyundai vi får se PG framöver?
Har fått lite frågor kring Ramonas och Miriams WRC-satsning i Rally-SM till nästa år. Många undrar över hennes ”nya” Skoda och vissa vill t.o.m göra gällande att det inte finns några tillverkade WRC-Fabia överhuvudtaget. Man spånar b.la om att det istället är en ombyggd pensionerad S 2000-bil som tjejduon ska köra i SM.
På sin hemsida berättar Ramona lite mer om bilen som faktiskt finns i verkligheten om nu någon mot förmodan skulle misstänka något annat?
– Skodan har tillverkningsnummer 24, berättar Ramona.
– Det är den sista fabriksbyggda WRC-bilen som lämnade fabriken.
En enda tävling har bilen körts i fabriksteamets färger och då med tämligen rutinerade Colin McRae bakom ratten och som Ramona säger på hemsidan.
– Ingen dålig varmkörning, eller hur…
Det har varit väldigt tyst kring nästa års upplaga av Midnattsolsrallyt vilket noterats av Ericsson Motorsport. Uppenbarligen verkar MSR-Generalen Per Carlsson ta ett steg tillbaka och istället blir det Rally Sweden som står som arrangörer. Vad detta betyder för Västerås som startplats verkar oklart då Rally Sweden har sin verksamhet i Karlstad vilket i så fall torde innebära en flytt till Värmlandsmetropolen. Här finns åtminstone rallytraditioner i överflöd vilket man inte kan påstå att Västerås har i lika stor utsträckning, eller har jag fel i mitt tänk?
Datum enligt artikeln hos ”ericssönerna” skulle kunna vara 17-20 juli men jag har även hört att en helg i juni skulle vara aktuell. Hur som helst känns det som att det är hög tid att presentera tävlingsdag, i synnerhet som ”konkurrenten” Polar Classic har haft sin helg klar sedan länge. ”Polarna” kör sista helgen i juni så den datumen är åtminstone körd.
Det som slår mig med MSR är att det i mina ögon känns oerhört tungjobbat när stora delar av tävlingsledningen finns i Skåne, närmare bestämt kring Kristianstad medan tävlingen körs i landskapen runt Västmanland. I mina ögon måste där inom en inte alltför snar framtid ske någon form av förändring om rallyt ska överleva och som skåning hoppas jag så klart att rallyt helst flyttar till tävlingsledningen än tvärtom…
Mycket för att inte säga mest rally för pengarna får utan tvekan de som väljer att åka Suzuki 1300 Rallycup. Nytt för nästa år är speciellt ekonomiskt fördelaktiga däck för vintertävlingarna och därför har man dragit igång en speciell ”Vinter Cup” för de som vill tävla mer än de nio ordinarie deltävlingarna.
Vintertävlingarna för ”Succaåkarna” är enligt följande:
19/1 Finnskogsvalsen. Cup och VinterCup
27/1 Skutskärsratten. VinterCup OBS SÖNDAG!
2/2 Bergslagsrallyt. Cup och VinterCup
16/2 Tennstånkan. VinterCup
23/2 Dan Anderssons Minne. Cup och VinterCup
Angående MSR så glömmer Du Tommy bort historiken om Du vill flytta rallyt till Skåne. Skulle isf vara till Kiruna eller nåt sådant, för som Du kommer ihåg kördes rallyt till Midnattssolen…
Nej, Västerås är/var en bra centralort för rallyt. Många möjligheter att breda ut bansträckningen fanns/finns i alla fall…
Hej.
Du har koll på historien och där är så klart inget att invända emot ditt tänk. Min tanke däremot var enbart att som skåning vill man ju gärna ha MSR så långt söderut som möjligt. Jag förstår att Västeråsare har en helt annan uppfattning…
MVH
Tommy.
PS. Det viktigaste är trots allt att MSR genomförs.DS
Konstigt med Ramonas bil?, Enl regplåten har den gått ett flertalet tävlingar.. Bla med Sandell och Mikkelsen….?
Hej Uffe.
Inget konstigt för mig, den har naturligtvis inte stått i något garage och samlat damm efter McRae-körningen. Mycket troligt att som du påpekar, både Sandell och Mikkelsen använt bilen.
MVH
Tommy
Visst! Det förstår jag… Jag tolkade nog bara det fel i hennes blogg, jag läste det som att den bara hade gått 1 tävling…..:)
Hej.
Du är ursäktad, så trodde jag själv också till att börja med…
MVH
Tommy
ännu en ”god dag yxskaft” artikel ang motorsport:(
Hej du alltid pigga ”ahus1”.
Har kollat lite på ditt ”kommentars-CW” och det är bara att konstatera att ingen stig verkar otrampad för dig och din kompetens. Är det inte i handboll eller motorsport så är det i kommunpolitiken som du besitter en kunskap utöver det vanliga.
För egen del känns det ändå positivt att bli liknad vid ”yxskaftet”. Hade varit klart värre om man räknats in bland det som blir över vid tillverkningen, sågspånet alltså…
Önskar dig ett Gott och piggt Nyår.
MVH
Tommy
HAHA ahus1. Vilken godag yxskaft-komentar. Det som står i bloggen är ju inte fakta utan tankar. Säg vad som var dåligt så kan han säkert förklara. Det är sådana som du som bara tycker utan att agera som är motorsportens skam. Tack för en bra blogg. Läser den och många andra men gillar din ödmjuka ton i saker du tycker. Ska själv köra suzuki-cup hoppas jag när jag sålt gat-imprezan!
-Joakim Gabrielsson
Hej Joakim.
Efter detta behöver jag aldrig mer kommentera ”ahus 1” och övriga experter.Tack!
MVH o Gott Nytt År och lycka tíll bland Succarna.
Tommy