Ramona klar för RallyX-EM, WRC-Capito missnöjd, ”Föråkar-skitsnack” och ”Eken” kör MSR!

Då lyckades till slut för Ramona Karlsson att få ihop budget till att köra Rallycross-EM i högsta klassen, Supercar. Idag kom beskedet att hon kör sitt eget team Ramona RX och blir därmed den första kvinnliga föraren i världen att driva ett Supercarteam.  Första tävlingen går i Belgien 15 maj.
Äntligen är det klart, jublar Ramona
Det känns helt fantastiskt att nu kunna ta sikte på EM i rallycross med mitt eget team.
Ramona har lagt mycket jobb för att sy ihop  en bra mix av samarbetspartners och fått till ett enligt henne själv, ett proffsigt och erfaret team. Nu väntar tester med Sciroccon som nu genomgår uppdatering hos Ingvar Gunnarsson Motorsport.
Ett stort tack till alla som hjälpt mig få denna satsning att gå i lås, säger Ramona och avslutar med .
Detta ska bli så otroligt kul!BloggRamona

Utöver ordinarie EM-kalender arbetar Ramona vidare för att även komma till start i VM i Höljes 3-5 juli samt SM-finalen på Solvalla 11-12 september.

*

BloggEricGötenes Eric Färén kommer i år att köra rallycross för Hansen Talent Development och där köra en Peugeot 208 Supercar, både i SM samt enstaka inhopp i VM. Det nya teamet drivs helt oberoende av VM-teamet Peugeot-Hansen.
Jag kommer främst att tävla i det svenska RallyX mästerskapet för att skaffa mer erfarenhet i en Supercar, och självklart försöka vinna tävlingar, säger Eric.
Eric som ingår i det svenska bilsportlandslaget har två framgångsrika EM-säsonger i klassen Super 1600 i bagaget, samt lyckade VM-inhopp i Supercar under 2014. Nu är det alltså dags att flytta hem och göra mer tävlingar på svensk mark. Eric hoppar i bilen första gången vid SM-premiären, som avgörs den 10:e Maj på en nybyggd bana vid Skövde Flygplats.

*
BloggMadsVad är det med helgens WRC-tvåa i Rally Argentina, Mads Östberg och bananer? Efter presskonferens la Mads ut följande på Twitter och det framgår klart att bananer är det som krävs enligt Mads…

*
Rally Argentina 2015Nu har Volkswagen basen Jost Capito utkrävt en fullständig undersökning i syfte att hitta problemet som stoppade Sebastien Ogier (bilden) direkt på SS1 i Argentina och Jari-Matti Latvala inför SS12. Motorproblemen har aldrig tidigare uppstått och nu vill han veta varför de kom nu.
Sådant här händer så klart och lyckligtvis kom de i samma tävling så förhoppningsvis är det klart för resten av året, menar Capito på wrc.com
Oavsett vad så är problemen inget som kan relateras till de dåliga vägarna, absolut inte!
Han säger också att man nu måste tillbaka till Tyskland och analysera delarna som gick sönder. Speciellt kommer man att se på insprutningssystemet om det är där felet ligger. Argentina var Volkswagens sämsta insats sedan man gick in i WRC 2013 och där Sebastien Ogiers tre bonuspoäng var enda ljuset i tunneln…

*
Lite återkoppling till ”Rally över gränsen” där jag läste om folk som tyckte att där var på tok för många ”föråkare” innan de ”riktiga” rallybilarna kom. De som åsyftades var så klart de knappt 80 ekipagen i VOC Mekonomen Rally som med Sverige-Serien gick ut först av de 185 bilarna. Måste säga att jag tycker att sådant snack är både korkat och respektlöst mot VOC:arna. Detta säger jag inte bara för att jag själv gör lite tafatta tävlingsförsök med Silver-VOC:en då och då. Utan stöder mig istället på lite fakta som till exempel att ”Förbil #15” med Tom Kristensson/Timmy Berntsson i hytten, snabbast i VOC även slutade som 26:a totalt av de 139 bilarna som nådde målet. Hade Tom valt att starta i A-förare Grupp H hade det slutat med en 12:e plats bland de 22 som kom runt. Eller ta snabbe B-föraren Fredrik Eckhardt/Charlie Ekström från Eskilstuna som vann klassen och om man anmält sig i B Grupp H hade det blivit en tredje plats.BloggVOC Inte så illa med en Volvo 940, utan diff, standard växellåda/bakaxel, dessutom enligt ”experterna” med uppgift att kolla pilning, att publiken står rätt placerad och allt annat som hör till förbilens arbetsuppgifter (bilden från Patrik Rydh och det är ”föråkare” Sebastian Skoog, Växjö som öser på). Nej skärpning och inse istället vilka chaufförer det finns i den här plantskolan. Utan VOC stannar Rally-Sverige, så enkelt är det…

*
I går formulerade unge och ambitiösa Peugeotåkaren Mattias Ledin från Lindesberg ett upprop mot Rally-SM på Facebook med rubriken ”Skulle behöva hjälp”. Mattias skriver,
Den 15-16 Maj är det SM rally i Karlskrona. Jag är SM ledare i min klass Otrimmat 2WD (R2) och vi har ett tunt startfält tyvärr, bland annat för vi prioriteras bort rätt mycket!
Vi går ALLTID ut som den sista klassen i SM (när media för det mesta är borta och publik på väg ifrån sträckorna.
För två år sen åkte JSM ihop med SM klasserna men räknade poäng för sig (alltså i 2 klasser) Detta resulterade i stora klasser och mycket utveckling
Ska inte tala för andra, men gissar på att t ex Pelle Wilén, Markus Theorin och många fler gärna skulle räkna poäng både i ”stora” SM och även tillgodose poäng i JSM med en lägre startavgift
Vare sig man vill eller inte så är R-bilarna de moderna bilarna om man vill framåt och min klass blir förpassad till sist i startfältet?
Detta gör även att jag inte kan jämföra mina tider mot de som åker JSM. Det finns de som avanmält sig till denna tävling, bytt klass m.m för att upplägget är dåligt!
Till Karlskrona (SSR) är det fem anmälda i min klass, vi är tre som får räkna SM poäng, det är inte roligt! Jag kör för att utvecklas, åka fortare helt enkelt och stora startfält med mycket konkurrens behövs.
Jag har kontaktat utskottet i frågan och svaret på varför vi startar sist är för att vi är den långsammaste klassen och det var för TV skull. Japp ni hörde rätt, TV:s skull (vi har tydligen blivit mer intressanta för tv när vi startar klassvis och i ordning). Våran klass skulle kunna varit en grym klass med moderna bilar och startfält på 20 bilar men detta är inte fallet.
Jag funderar starkt på att hoppa över Karlskronas SM deltävling och detta med anledningen: Det ger inte så mycket, jag har inte allt för mycket sponsorer, vi (Jag & Angelica ) tar startavgift ur egen fick, däck ur egen ficka m.m det är VÄLDIGT dyrt! Då vill man gärna att det ger något!
Jag vill Jätte gärna ha synpunkter på detta!
Vad tycker ni är upplägget rätt? I de andra länderna premieras det att åka NYA bilar? Gör jag fel att avanmäla mig?
Mattias Ledin.”.
Har kollat lite kommentarer på Facebook och det är bara att konstatera att Mattias har stort för att inte säga hundra procentigt stöd där. Även jag (om det nu spelar någon roll?) håller med Mattias, för visst är det i hans klass som framtiden borde finnas?

*
Medan grussäsongen för rallyåkarna varit igång en hel månad här nere börjar det röra på sig lite även uppåt landet. I helgen körde Sigtuna Rally Club tävlingen med det coola namnet ”Micke-Meksprinten” vilken lockade strax över hundra bilar. Snabbast körde Nils Jensen, Haninge med WRC-Skodan, tätt följd av Örsundsbros Mikael Waxell, WRC-Escort. Bästa 2WD var Magnus Wallen, Vallentuna med sin snabba men udda Nissa Sunny. Opelseger i Appendix K genom Karl-Johan Lövgren med en Opel Kadett GT/E. BloggMICKEMEKGlädjande var att se Pontus Åhman (bilden från Magnus Brudigam) back in the sadle” efter kraschen i Tyskland. Den här gången var det Corsan som fick göra tjänst och då som förbil.

*
Ny rallysprint redan i helgen med Linköpings minst sagt traditionella tävling ”Sviestadsträffen” som körs för 41:a gången. En sträcka på tre kilometer kombo av grus/asfalt körs tre gånger. Rallyoraklet Berndt Carlsson berättar.
I år har vi fått 85 anmälda vilket får anses helt okej då det tävlas även på Gotland och i Falköping.
Berndt plockar även ut några favoriter.
Gävles Golf-åkare Mikael Lundberg är favorit men får tuff konkurrens från Tjustparet Göran “Lillen” Andersson och Micke Stark.
Ett intressant namn i listan enligt Bernd är hemmaföraren Maria Andersson som debuterar som A förare.

*
BloggMikaelaSnart premiär för Mikael Åhlin Kottulinsky med nya Audin och i lördags var det dags för tester på ”kortversionen” av Hockenheim.
Hade lite tekniska problem men ändå fortsatt ”good feeling”, rapporterar värmländskan.

*
Skånska racerlöftet Gustav Malja hade bra fart i helgens premiärtävlingar för Formula Renault 3.5 SeriesMotorland Aragón, Spanien.
Den 19-årige Malmö-föraren tog på lördagen en uppseendeväckande andraplats bland fältets 20 förare. Insatsen innebar att Malja i sitt livs första FR3.5-kval betvingade namn som den dubble racevinnaren Oliver Rowland och Red Bulls påläggskalv Dean Stoneman.
En stund senare meddelade tävlingsledningen dock att Malja strukits ur resultatlistan, sedan hans Strakka Racing-bil om än på grund av en teknikalitet underkänts i en efterkontroll. I söndagens avslutande lopp kunde han trots problem fullfölja ett svårkört regnrace och samlade därmed värdefull erfarenhet inför framtiden.

*
BloggEkenDen 1 maj klockan 18.00 stänger anmälan till Midnattssolsrallyt och så här långt har där kommit in 140 namn och av dessa är 39 anmälda i Regularity. Nu har även gamle Audi-fantomen Erik ”Eken” Johansson (bilden är inte helt färsk) från Ludvika kommit med sin anmälan. Bilen blir så klart en Audi quattro. Intressant var också ett av de senaste namnen i listan, hårdingen Stig Andervang som gör ett nytt försök med Ford Escorten.

*
BloggStefanI helgens Sturupssprinten åkte min ”kartis-Stefan” med sonen och ”lillebror” Jonas Hansson och resultatet blev lyckat. Tvåa i C-förarans VOC-klass vilket innebar prispokal vilket numera Stefan sedan han tog plats i Silver-VOC:en, är mycket ovan vid att ta emot. Dock lär prisceremonin gått bra och Stefan ser glad ut men det lovar jag direkt, detta kommer inte att bli någon vana. Redan i Tingsryd den 14 maj är det som vanligt igen du lär få gå tomhänt därifrån. Såvida du inte hoppar in hos Jonas igen förstås…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *