Hässleholms Ola tar sabbatsår från racing, Klassiskt rally mellansvensk historia och 0-tolerans mot alkohol!

Porsche Carrera Cup, 11. + 12. Lauf 2014, Nürburgring - Foto: Tim Upietz, Hässleholms Ola Nilsson tar ett sabbatsår från racingen och har valt att tills vidare lägga den aktiva racingkarriären på is.
Ola vann den tyska standardbilsserien Volkswagen Scirocco R-Cup för tre år sedan, och har under de senaste två säsongerna tävlat i två olika nationella Porsche-mästerskap; först i Sverige och därefter i Tyskland.
Under vintern har jobbet med en fortsättning på internationell racing pågått men nu har han insett att det inte lyckades få ihop den budget som krävs.
Jag vet att jag har potential att nå den absoluta toppen inom internationell GT- och standardbilsracing, men det krävs väldigt specifika förutsättningar för att nå dit, konstaterar Ola.
– Som läget ser ut just nu finns inte den ekonomiska bas som behövs för att jag ska kunna göra mig själv rättvisa i den tuffa konkurrensen. Det sista jag vill är att göra något halvhjärtat och därför har jag fattat det här svåra beslutet.
Under sommaren kommer Ola att utvärdera framtida alternativ och samtidigt utöka sin roll som förarinstruktör hos MOM Events i Ljungbyhed.

*
BloggMikaelaDå har Mikaela Åhlin Kottulinsky lyckats bättre som nu sitter rätt i årets Audi Sport TT Cup . Men att sitta rätt i stolen i bilen har det däremot varit mycket snack om.
Jag står ju inte som modell för urtypen av racingförare precis, och det gör att min stol, ratt och pedalplacering inte med automatik passar en kort men gasglad tjej så bra, berättar Mikaela.
När vi körde de första testdagarna i Barcelona så upptäckte jag det. Men nu är det åtgärdat. Nu sitter jag helrätt i stolen och känner att bilen är som klippt och skuren för mig!
Mikaela är både glad och stolt över att vara en av förarna i årets Audi Sport TT Cup med premiär på Hockenheim till helgen.
Närmare 200 förare anmälde sig till den nya racingserien, 18 valdes ut, och jag är en av dessa!

*
Helgen som kommer är minst sagt intensiv för de svenska rallyåkarna och vid en snabb huvudräkningsmanöver får jag ihop bortemot 800 hundra tävlande. Klart störst intresse är det för premiären av Svenska Rallycupen, Rally Gotland som lockar 194 bilar över Östersjön. Klart imponerande för en landkrabba som jag, att på ön med krångliga bilfärja och allt få ihop lika många startande som mer centralt placerade orter som Simrishamn och Osby.
Några av de övriga tävlingarna i helgen är Hässleholms GP, Sviestadssprinten i Linköping medan Lill-Jumbon körs i Falköping. I Nora är det dags för Nora-Sprinten medan MK Trophy har sin mer udda Krutracet med klassiker i alla olika skepnader.

*
BloggKjell kopia 2För Klassiska/Historiska Rallycupen är det gruspremiär med Flens Violenrallyt och där 54 klassiker är anmälda. Vid en koll i anmälningslistan är det enkelt att konstatera att rallytävlande med klassiker numera är en helt hållet mellansvensk historia. Från Sydsverige och där inberäknar jag Skåne, Småland, Blekinge och Halland är där en enda tävlande uppe i Flen. Vimmerbys Kjell Fransson drar upp med sin gula VW 1303S.
Onekligen känns det relevant att undra vad som hänt här nere i södern där klassiskt rally tidigare haft ett starkt fotfäste. Mellan tummen och pekfingret gissar jag att i den här delen av landet finns runt 20-25 tävlingsklara bilar och chaufförer, men bara en enda av dessa ställer upp i ”SM för klassiker”. När TINTER Classic Rally Cup efter drygt 15 år försvann och dessutom utan att någon verka sörja nedläggning, finns inte längre någon serie/cup för de äldre rallybilarna. Klassen Appendix K finns visserligen i Bilsport Rally cup men där buntar man ihop alla klasser till en. Smålands Rallyklassiker försöker få upp status på sitt försök men än så länge känns deras SHR-cupen inte gå i takt med KRC, årspremiären Hammarslaget i Norrahammar körs nämligen samtidigt med Violenrallyt. Så klart inte optimalt om man vill profilera rally med gammelbilar men ändå har man lyckats få ihop 11 förare. SHR-cupen riktar sig dessutom strikt till förare från Smålands BF, ingen skåning göre sig därmed besvär. Så för dom/oss är det inhopp i Sydsvenska Rallycupen och DM som gäller om man vill tävla på hemmaplan. Men någon serie finns inte, utan det blir ”one nigth stands”…

*
Enligt dagens pressrelease från Midnattssolsrallyt ska årets upplaga bli tuffare än vanligt, hur man nu kommit fram till detta? En av de ansvariga för rallyt, Simon Johansson menar.
Det finns många förare som har både kapacitet och vinnarbilar i år.
Han syftar då på Erik ”Eken” Johansson, Arne Bäckström, Tom Axelsson och Janne Petterson med Audi quattro. Fords färger representeras av exempelvis de alltid snabba förarna Stig Anderwang och Bror Danielsson. Erik Uppsäll kör Saab 99 Turbo och såklart finns det några snabba Porsche 911 en med Lasse Nyström bakom ratten. Utöver det finns ett helt koppel snabba Volvobilar med förare som Micke Wisti, Janne Westlund, Thomas Norqvist och Ola Axelsson.
Vi vet att det är flera förare som ännu inte anmält sig, men redan nu kan vi se att det kommer att bli ett tufft rally med hård konkurrens, inte bara om totalsegern, utan även om klassegrarna.
Det jag saknar är någon ”stjärna” med lyskraft, hitintills är det väl egentligen bara Stig Blomquist som på allvar kan aspirera på titeln ”stjärna” i startfältet. I år gör han ett försök med en väldig V8-försedd Ford falcon.
Regularityklassen kommer också att bli kamp. I anmälningslistan finns exempelvis de tidigare segrarna Kjell Gudim (N), VW 1302, Thorbjörn Bye(N), BMW 2002, och Patrick Carlsson som i år kommer att ratta en Volvo 262 Coupé. I klassen kan det dock bli en helt otippad vinnare, som förra året då Peter Carlsson, Saab 96, segrade.
Tävlingen körs den 24-27 juni med tre dagsetapper som har Västerås som utgångspunkt, en västlig, en ostlig och en mer central etapp. Rallyt har en totallängd på cirka 1 110 km, varav cirka 175 km specialsträckor.

*
I förra veckan meddelade Säffle MC att man fick ställa in L-E Torph Memorial, Svenska RallyCupen´s andra deltävling. Ett saknat tillstånd på långsträckan tävlingens bas, fick klubben att ge upp med kort varsel. Istället klev Karlstad MC fram och erbjöd Rally Karlstad som ny deltävling den 30 maj.
När Säffle ställde in fick även Klassiska Rallycupen problem då den skulle ingått även här. Nu meddelar man att Kopparsvängen den 13 juni ersätter. Ett litet avkall får man då göra då Suzuki 1300-rallycup även ingår och detta innebär att klassikerna går efter ”Succorna”.

*
När vi ändå är i Värmland så har nu Team Westom i Arvika beslut om totalt alkolholförbud på sin kommande fokracetävling. Anledningen är den brutala misshandel som en 40-åring fick utstå vid lördagens folkrace tävling i Karlstad. Två personer 22 och 24 år misshandlade mannen genom både knytnävsslag och sparkar enligt polisen. Båda männen som utförde misshandeln var berusade.
Nu inför därför Team Westom nolltolerans mot alkohol i helgens tävling på Westombanan.
Vi ansvarar för säkerheten, både för våra förare och publiken. Det ska vara tryggt att besöka Westombanan för hela familjen, gammal som ung. Därför belägger vi nu tävlingen med alkoholförbud, säger Conny Nilsson, sportchef i MK Team Westom, i ett pressmeddelande
Enligt ordförande Anders Andersson har föreningen fått positiv respons på sociala medier efter påbudet om alkoholstopp.
– Det känns både kul, inspirerande och skönt att så många ställer sig bakom vårt beslut. Vi hoppas på en bra publikuppslutning och jag vill även passa på, å föreningens vägnar, skicka en tanke till den drabbade i Karlstad. Vi hoppas på ett snabbt tillfrisknande, säger Anders Andersson i samma pressmeddelande.

*
Vilken respons där blev på mitt inlägg om ”föråkarna” i ”Rally över gränsen” och glädjande nog höll de allra flesta med mig i mina tankar om hur orättvist det var att kalla ursnabba VOC:are för ”föråkare”. En som hade en invändning på Facebook var ”nyrullade” Grupp H-friskusen Janne Kristiansson, inte mot klassen som sådan utan menade att man skulle kört som vanligt uppdelat i förarklsser. Alltså C-VOC skulle inte kommit efter B-VOC utan startat längre bak där övriga C-förare körde. Förstår Jannes tankar men när man kör Sverige-Serien är det detta upplägget som gäller, alla VOC:are kör först. Nu blir det dessutom samma sak i hans egen hemmatävling Dackefejden som blir nästa anhalt för VOC-cirkusen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *