Vinnarbilen från SSR 1976, Ramona Karlsson till Raid Polski och så lite Saab!
Tog inte lång tid förrän min mobil ringde efter inlägget om Kadetten på väg till skroten. I andra ändan fanns gamle rallykämpen Jan-Erik Lundgren från Karlstad. Med darr på rösten undrade Jan-Erik om det var en GT/E jag tänkte skicka genom pärleporten? Han fick dock lugnande besked att det var en Kadett A som snart gjorde sin sista färd. Vi snackade lite om allt möjligt och Jan-Erik berättade att han just nu har tre Kadett GT/E hemma i garaget. En som han tävlar med, en som är under uppbyggnad till rallybil och så pärlan i sammanhanget, Kadetten han vann South Swedish Rally med 1976. Jan-Erik förklarade.
– Målet är att vinnarbilen ska återuppstå med samma utseende som 1976 och att jag sedan ska åka South Swedish igen, en kul grej tycker jag…
Minns det som igår, var funktionär på en av rallyts allra sista sträckor och ser den svart/gula Kadetten med glade Jan-Erik bakom ratten. Visst var det bättre förr?
Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson drar till Polen för att köra Raid Polski eller Rally Polen som vi skriver här hemma. Ramona kör som vanligt en Mitsubishi, men den här gången för ett polskt team och i en s.k R4- version. R 4 betyder lite friare, lite tuffare och alltså även lite snabbare än hennes vanliga Grupp N-bil.
Så sent som 2009 ingick tävlingen i Rally-VM och består av grusvägar som till stor del liknar de svenska. Något som kan ge Ramona och Miriam lite fördel.
När jag började med rally i slutet av sextiotalet så var Raid Polski i stort sett enda tävlingen man hörde talas om från andra sidan järnridån eller gamla östblocket. Om Raid Polski var enda tävlingen, var Sobieslaw Zazada den ende polske föraren man kunde namnet på. Zazada blev Europamästare åtminstone en gång och då körde han Porsche (tror jag) samtidigt med bland annat Björn Waldegård. På näthinnan finns annars en läcker bild på polacken i en Steyr-Puch i Monte-Carlo Rallyt. Bilen gick i klassen under 800 kubik och som man säger,” behöver inte vara stor bil eller motor för att ha kul i rally”…
Noterar att Ring Knutstorp följer Mantorp Park och skriver långtidskontrakt med STCC. Läser även att Janne ”Flash” Nilsson hoppar av STCC 2012 för att istället satsa på Swedish Racing League och TTA. Kan väl säga att detta var föga förvånande och jag utnämner detta omedelbart till ”Dagens icke nyhet”!
Som ni säkert noterat har jag inte skrivit något om Saab och alla dess turer på länge. Orsaken till detta, är helt enkelt att det är omöjligt att hinna med i svängarna och Motorbloggens ambition är att försöka vara hyggligt aktuell. Med Saab känns det som att i samma ögonblick jag skrivit färdigt och trycker på ”Enter”, då trollar Muller upp ännu en kanin och hela texten är åt h-e.
I dag såg jag ett omen eller tecken i skyn, fast det var på vägen. Framför mig låg en vit Saab 900, inte alltför gammal och tuffade fram i max trettio. Till slut blinkade den höger för att svänga av och det var först då jag uppfattade detta för Saab så dåliga omen. För Saaben bogserades, här snackar vi snudd på yttersta förnedringen, av en Alfa Romeo av ungefär samma årgång. Var inte Alfa inblandad när systermärket Lancia var inne och förgiftade Trollhätteprodukterna på åttiotalet? Bottenplattan till Saab 9000 tjänstgjorde inte även den i någon skum stor-Alfa? Oavsett vilket, måste man begrunda Saabförarens mod, tänk att bli bogserad efter en som italienaren säger ”qualita-Alfa” i dagsljus med trafik runt omkring, mod stort mod…
Dessutom svängde paret in på vägen som med lite fantasi går till bilskroten i Vä. Symboliskt eller?