Bakläxa om Bilsport Rallycup och en Kadett på väg genom pärleporten!

I förra inlägget skrev jag lite om de svenska klassikernas öden och äventyr i vårt östra granland. Bland annat att jag inte hade någon aning vad ”Länsirannikon Ralli” var för något. Men där kom svar direkt från gamle fortåkaren Robert Johansson. Han skriver:
”Hej Tommy.
Jag brukar läsa din krönika i Kristianstadsbladet trots att jag är norrlänning. Nu såg jag inlägget om rallyt i Finland där en del klassiker varit och kört och du undrade vad rallyt hette och betyder.
Det är ett stavfel i namnet du skrev. Det skall heta Länsirannikon Ralli och jag körde detta ett par gånger på 80-talet. Översatt till svenska lär det betyda ”Morjens Västkustens Rally” enligt uppgift från bekanta i Finland.
Hälsningar
Robert Johansson.
Tack Robert, då har man lärt sig något även denna dag…
Nästa mejl var även det ett ”hugg”. Nej jag skämtar så klart, istället är det kul med läsare som hör av sig och den här gången är det Saabentusiasten från Ryd Roger Roth, numera utkommenderad nollåtta som hör av sig:

” Tjena Tommy!!
Du har missat nått och blogga om (tycker jag alltså):-) Vätternrallyt, finalen i Bilsport Rallycup, tävlingen som hamnade i samma liga som MSR, dom hade maxtak på 120 bilar för dom brukar får 70-75 bilar och nu fick dom 132 anmälningar, ingen gallring som i MSR men dock ändå mer anmälningar än max, det är få förunnat idag.
Dessutom, Björn ”Nalle” Johansson gjorde comeback som föråkare i Frank Mårdhs Opel Ascona 400 som föråkare, (Hur kunde det undgå en Opelfantast som dig?). Frank åkte kartis och sa efteråt på frågan hur det varit?
– SS 1 var underbart roligt, SS2 och SS3 var skräckblandad förtjusning men SS4 var bara skräck, där sätter jag mig aldrig igen, fy fan.
Även ett annat känt namn dök upp, Magnus Samuelsson i en Appendix K Volvo 142a, Världens Starkaste Rallyförare, han behövde nog ingen styrservo: -)
Mvh Roger”
Får väl skylla på att mediainfo om både Vätternrallyt och Bilsport Rallycup i stort sett är obefintlig, Kristianstadsbladet får åtminstone aldrig någon. Ett klent försvar det medges, självklart borde jag ändå ha haft koll på detta. Kollade lite på bilderna på Nalle i 400:an, såg häftigt ut…
Idag har jag gjort något nästan i stil med majestätsbrott, har förberett en Kadett A för sista färden till skroten. Det är sant, men jag orkade inte ta hela färden i ett stycke, en mellanlandning hos chefsingenjör Eken var ett måste. Här skar vi av bakaxel, dörrar och lite annat som kan vara bra att ha. Innan ni dömer mig så har jag faktiskt försökt skänka bort den friska karossen, men ofattbart nog har ingen nappat.
Nu åker Kadetten inte ensam till himlen, den får sällskap av en numera taklös Volvo 242:a. Ni som är i rallysvängen vet hur värdefullt ett tak till en tvådörrars Volvo är. Detta är helt okänsligt av börsens upp och nedgång eller grekernas problem, det är guld värt i alla läge. Kanske något för börsnissarna att investera i, fast det är klart taken är väldigt svåra att hitta.
Jag och brorsonen trodde vi plockat allt av värde från Volvon, men Eken var av helt annan uppfattning. Här fanns mycket kvar som skulle ”fileas av” innan den och Kadetten sida vid sida, eller rättare sagt Kadetten ovanpå Volvon går genom pärleporten i nästa vecka.
RIP!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *