Ramona Karlsson åker hela PWRC-serien och konstig seedning i Rally-SM premiären!
Riktigt, riktigt, riktigt dj-la kul! Min positiva början på dagens Motorblogg handlar om att Ramona Karlsson gjort klart med full VM-säsong i PWRC-klassen. Tillsammans med Miriam Walfridsson blir duon historisk som första tjej-ekipage att tävla om Rally-VM i modern tid. I början av sextiotalet, rättare sagt 1962 blev Ewy Rosqvist superkändis över hela världen efter sin fantastiska seger i mandomsprovet Argentinas GP i sin stora Mercedes. Dessutom blev hon Europamästarinna 1959, -60 och -61. Men om VM tävlade aldrig Ewy, där är Ramona först. Tycker faktiskt Ramona gjort en enastående prestation redan nu som fått ihop stålar till att åka de sex VM-tävlingarna med början i Mexico. Go for it Ramona och Miriam!
Tydligen har inte vintern kopplat något ”Frank Andersson-grepp” om Uppland, idag kom besked att första sträckan i Rally Uppsala stryks, vilket bör innebära att rallyt nu blir en-dagars, alltså enbart tävling på lördagen. Idag har vi (sportchefen Patric Nilsson slet sig från puckar och bollar) träffat tre så kallade ”lokalhjältar” som åker till SM-premiären, Thord Johansson, Hans Johansson och Jonas Olsson. Ska inte avslöja några detaljer om mötet de kommer i fredagens Kristianstadsbladet, så håll utkik.
En sak dök upp när vi snackade, tydligen har man inte fått till startseedningen optimalt. Riktigt hur arrangören tänkt vet inte jag, men till exempel glade smålänningen Janne Kristiansson slutade tia i Trimmat 2WD ifjol. Rimligtvis borde han starta före ”Todde-Bagare” som slutade på artonde plats i SM-tabellen och helt klart före ”Kräbbleboda” som inte körde SM alls 2011. Istället startar Janne i stort sett sist i hela tävlingen och det är detta jag inte riktigt får ihop…
Jonas Olsson laddade i helgen med ett rejält träningspass hos Depå Grande, tjugo mil eller snudd på full DM-säsong. Jonas förklarade för den tåliga sambon om vikten av träning, vilket han menande hon borde fatta som aktiv fotbollspelare. Hon ville dock inte alls förstå Jonas argument och kanske hade det att göra med att sambon tog sin examen hemma i Kristianstad samtidigt som Jonas fräste runt i den jämtländska snön…
Lite skvaller från ”depån” där även Stefan ”Pitan” Erixon fanns. Fjärran från värsting-Toyotor körde han mil efter mil i en Appendix K Ascona. Är det hårdsatsning mot seger i Klassiska Rallycupen som påbörjats!
En som skippade Rally Uppsala är Richard Göransson som istället åker till Norge och Rally Elverum med Mitsubishin. Måste säga att jag är imponerad över hur väl STCC-åkaren förbereder sig inför Rally Sweden.
Imponerad över detta var även Sciroccocup tvåan, Ola Nilsson från Hässleholm när jag träffade honom vid helgens stora prisutdelning i Åhus. Ola har haft rally med sig sedan modersmjölken med hjälp av pappa Hans som varit en av Skånes bästa kartläsare. Ola undrade hur jag bedömde Göranssons chanser i Rally Sweden. Jag menade då att allt bättre än en tionde placering är en jätteskräll av Göransson, det är tufft i VM-toppen. Ola höll med men passade även på att kritisera rallyåkarna.
– Är för dåligt att det är större intresse kring en banracingåkare som gör lite inhopp, än de som satsar hundra procent på sporten!
Ingen kan väl annat än hålla med Ola, rallyförarna är alldeles för dåliga på att marknadsföra sig. I stort sett sitter där ett nyhetsmejl från Göransson i datorn varje dag. Från rallyfolket då? Måste jag svara? Okej, om jag måste så är Per-Arne Sääw, Pontus Tidemand, Mattias Adielsson, Fredrik Åhlin plus någon till undantagen, resten utövar sin sport i ”splendid isolation”…
En sak lärde jag mig igår, det går inte att ”uppdatera bloggen”. Uppdateringen kommer då inte med i diverse sökmotorer, utan bara ursprungstexten. Därför kör jag en favorit i repris som avslutning i dag, nyheten att South Swedish Rally flyttar från Ljungby.
”För några timmar sedan kom det överraskande beskedet att South Swedish Rally flyttar från Ljungby och det redan i år. Anledningen är en tvist mellan rallyt och Ljungby MK där man inte är överens om några fakturor angående väglagning vid fjolårets tävling. På SSR:s hemsida kan man läsa följande: ”South Swedish Rallys styrelse och Ljungby MK beslöt på månagskvällen att avbryta samarbetet angående South Swedish Rally. Skälet till beslutet är meningsskiljaktligheter om återställningskostnader på vissa specialsträckor vid 2011 års tävling. SSR undersöker nu möjligheterna att flytta start- och målplatsen till annan ort. Bansträckningen för tävlingen 2012 kommer inte att påverkas negativt genom detta beslut.”, så långt SSR själv.
Fick ett snabbt snack med styrelseordföranden Lars Mattsson och han var fåordig om själva tvisten. Han menade dock att det till slut blev totalt låst läge och då fanns ingen annan utväg än en flytt från Ljungby. Ny centralort för rallyt kan bli Tingsryd enligt Mattsson. Hit har man redan förlagt den centrala serviceplatsen och kanske även start och mål får plats här, hoppades han. Även om mycket är oklart för tillfället så är Mattsson helt klar på en punkt.
Det blir South Swedish Rally den 18-19 maj, vi löser detta!”
Äntligen Janne Kristiansson på rätt startposition i SM!
Hej.
Nu var du lite taskig tycker jag!
MVH
Tommy
Hade inte Michelle Mouton kvinnlig co-driver?
Kennet
Hej.
Absolut, Fabricia Ponz, med ursäkt för stavningen. Men jag skriver” modern tid”, detta var ju i början av åttiotalet… Senare har ju även Thina Thörner åkt ihop med Louise Aitkens. Men på 2000-talet är Ramona först vad jag vet.MVHTommy
Bör väl tilläggas att Tina Thörner även åkte VM med Isolde Holdereid under mitten av 90-talet. Men om det bara är 2000-talet som klassas som modern tid så är väl Ramona först…
Hej.
Helt rätt.
Tommy