Breaking news: South Swedish Rally flyttar från Ljungby!

För några timmar sedan kom det överraskande beskedet att South Swedish Rally flyttar från Ljungby och det redan i år. Anledningen är en tvist mellan rallyt och Ljungby MK där man inte är överens om några fakturor angående väglagning vid fjolårets tävling. På SSR:s hemsida kan man läsa följande:

”South Swedish Rallys styrelse och Ljungby MK beslöt på månagskvällen att avbryta samarbetet angående South Swedish Rally. Skälet till beslutet är meningsskiljaktligheter om återställningskostnader på vissa specialsträckor vid 2011 års tävling. SSR undersöker nu möjligheterna att flytta start- och målplatsen till annan ort. Bansträckningen för tävlingen 2012 kommer inte att påverkas negativt genom detta beslut.”, så långt SSR själv.

Fick ett snabbt snack med styrelseordföranden Lars Mattsson och han var fåordig om själva tvisten. Han menade dock att det till slut blev totalt låst läge och då fanns ingen annan utväg än en flytt från Ljungby. Ny centralort för rallyt kan bli Tingsryd enligt Mattsson. Hit har man redan förlagt den centrala serviceplatsen och kanske även start och mål får plats här, hoppades han. Även om mycket är oklart för tillfället så är Mattsson helt klar på en punkt.

– Det blir South Swedish Rally  den 18-19 maj, vi löser detta!

Fortfarande har inga sponsorer mer än de sex ”Founders” presenterats i Sweden World Rally Team. Däremot kan man nu se hur WRC-Mini:n är tänkt att se ut inför Patriks Sandells premiäråk i Rally Sweden. Självklart blå och gul, men också till stora delar svartlackerad. Snyggt, ja smaken är olika men visst ser den häftig ut. Konstigt att man inte tänkt på kombinationen ”silver med röda prickar”…

När vi är inne på Rally-VM så läser jag i Bilsport Rally & Racing en liten artikel om Torbjörn Edling inför Rally Uppsala. För första gången ser man även en helbild på ”vinnarbilen”, en Mazda 323 GTR. Tittar lite närmare och tycker då att regnnumret PCT 981 verkar bekant och vid koll längst in i hårddisken klarnade det.
Bilen är samma Mazda som min klubbkompis Bengt-Göran Bergström körde i början av nittiotalet. I artikeln står också att Edling misstänker att den körts av Ingvar Carlsson och är ”proffsbyggd”?
Mazdan har mycket riktigt byggts i Belgien hos Mazda Team Europe under ledning av tyske rallylegenden Achim Warmbold. Ingvar Carlsson med Per Carlsson som co-driver körde bilen bland annat i Australiens VM-Rally, bör ha varit 91-eller 92. Ett äventyr som slutade med en generalrullning för svenskparet och skrot av Mazdan. Skrotet köptes då av Be-Ge och hemma i Eslöv fick den nytt liv efter ”omfattande” reparation. Mekaniskt hade bilen klarat smällen bra så allt MTE-godiset fanns kvar i ”nybygget”. Med god kännedom om hur Be-Ge byggde sina rallybilar lovar jag att den nya Mazdan var minst lika bra, om inte snäppet bättre än när den en gång lämnade tävlingsavdelningen i Belgien.
Tyvärr var aldrig Mazdan riktigt konkurrenskraftig med sin ”lilla” 1800 kubikare mot konkurrenterna Toyota, Ford och Subaru. Inte ens i händerna på till exempel Mats Jonsson som körde Kinnarps Kristianstad-bilen efter att ha fått kicken från Toyota eller Björn ”Nalle” Johansson nådde Mazdan de riktiga framgångarna. Få se i helgens SM-premiär om Edling kan göra stordåd med gamlingen…
En som avstår Rally Sweden är alltid glade Per-Arne Sääw med S2000 Skodan. Fast just nu är han tydligen lite sur för att han inte får tillräckligt med sprätt i Skodamotorn, tjeckerna vill inte släppa loss alla hästarna som finns under huven. Då menar Pelle att det inte är lönt att åka till Värmland och ”köra moped”. Han har även en intressant tanke vad gäller Rally-SM där han menar att man skulle skippa de dyra och väderleksmässigt osäkra vintertävlingarna.
-Satsa istället på endagars grustävlingar, säger han till Bilsport rally & racing.
Intressant och i mina ögon ett väldigt kontroversiellt förslag med tanke på alla norrlänningarna…
Så har Kimi Räikkönen i Motorbloggen kallad ”Sur-Kimi”, hittat hem och körde igår sina första testpass med en F1-bil på över två år. Testerna pågår i Spanien och för Kimis del handlar det nu mest om att få upp körkänslan. För detta använder världsmästaren från 2007 en Lotus från 2010. Motorbloggen säger som Radiosportens travexpert Uno Hedin, lyyyyyyyyyyyycka till!
Noterar att Södra BF fått tillökning med ny klubb, Höörs Bilklubb. På programmet står först och främst Drifting, Dragracing och Folkrace. Inte ofta det startar nya motorklubbar, när så sker känns det alltid positivt.

8 svar på “Breaking news: South Swedish Rally flyttar från Ljungby!

  1. Du borde skickas till någon slags institution för att det kan inte vara friskt att komma ihåg alla regnummer med tillhörande historia.

    Är Achim Warmbold nära släkt med Anthony Warmbold som körde Ford i WRC?

    1. Hej.
      Du har rätt sjukdomsbilden är komplicerad, åtminstone enligt sambon….
      I det här fallet har jag ”hyggligt” minne då jag följde Mazdan från det att den lastades av som ett hoptryckt vrak i Eslöv tills den återuppstod, finare än ny. Annars är mitt regnummer minne tämligen kass, minns inte ens vad jag har för nummer på ”andra-bilen” i garaget.
      En mästare däremot är Södra BF Teknikern Tommy Book. Tror han kan de flesta nummer, både på bilar som körs nu och även de som kördes på sjuttio och åttitoalet…
      MVH
      Tommy

  2. Kimi kör en RENAULT från 2007. Efter rättstvister och annat gagg kommer Renault-teamet 2012 att få kalla sig Lotus. Men eftersom bilen är av årsmodell 2007 måste det alltså vara en Renault och inget annat.

    1. Hej.
      Ber om ursäkt för det oförlåtliga misstaget. Där jag snappade upp nyheten stod klart och tydligt ”Lotus 2010”. Skulle kanske gjort en noggrannare källkontroll, men då F1 inte tillhör min favoritsport, nöjde jag mig så här…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *