Ramona i WRC-Skodan dominerade i ESR, Rickie strålande femma, Hasse sjua och Oplar på marknad!

BloggRamonaDet blev Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson i WRC-Skodan som precis som jag tippade stal showen när det var dags för Rally-SM i Linköping. Nu vann inte Ramona men att det var hennes tävling från början till slut kan ändå ingen förneka. Med fem sträcksegrar av nio möjliga visade Ramona med eftertryck vem som är hetast i Rallysverige just nu. En tråkig punktering på sträcka fyra innebar tidsförlust på cirka 40-50 sekunder och inför lördagens omstart hade hon ett gap på 58 sekunder upp till första platsen. Nu gick det inte att plocka in allt, men drygt arton sekunder tuggade tjejerna i sig och fram till vinnaren Jerker Axelssons i ex. Olsbergs-Subarun var skillnaden 40,1 sekunder.
En tredje plats blev belöningen dock bara 0,8 sekunder före Mats Jonsson som var nära att passera på sista sträckan. Av någon anledning tappade Ramona här åtta sekunder till Mats. SM-poängen ger Skodaduon ett rejält andrum i SM-tabellen, där silvret nu verkar ganska klart. Eddie Hörbing slutade tvåa men kan i och med dagens poängskörd redan klä sig i guldhjälm trots att en tävling återstår. Grattis Eddie du är värd ditt allra första SM-guld!

*
Lika stort grattis till hemmaåkaren Mikael Lindquist med Hässleholmkartisen Per Andersson till höger i Mitsubishin. Första SM-segern på jag vet inte när och att klippa den på hemmaplan måste kännas extra härligt. Tvåa och trea slutade Subaruåkarna Thomas Thunström och Jacob Jansson. Klassen Otrimmat 4WD blev händelserik, där Robin Friberg dominerade och även ledde rallyt totalt för att sedan än en gång få bryta, den här gången för avåkning. SM-ledaren Patrik Johansson från Växjö fick problem med växellådan och bröt på fredagen. Startade om och slutade femma med tillräckligt med poäng i bagaget för att tror jag, säkra ännu en SM-titel. Grattis Patrik och Jesper Johansson till höger.

*
BloggRickieI Trimmat 2WD knöts självklart störst intresse här nere ifrån till landets snabbaste Volvoåkare från Kräbbleboda Rickie Borgström och Mathias Bengtsson. Något hände på sträcka fyra med den blå Volvon, kan det ha varit punktering precis som för Ramona? Hur som helst tappade Rickie här tid tillräckligt för att missa tredje platsen som istället kneps av Mikael Eriksson (otursgubben som rullade på Garnisonen i Snapphanerallyt). Nu blev det en mycket fin femte plats för Rickie som verkligen etablerat sig i SM-toppen det här året. Resultatraden 8-7-3-6-5 behöver han verkligen inte skämmas över och jag undrar om han någon gång haft en annan Volvo framför sig i SM-listan?
Även för svågern Hans Johansson blev det en lyckad resa till Linköping med en sjunde plats som resultat. Känns som att det lossnar allt mer för Hasse och Mathias Bengtsson även här,  ju mer säsongen lider mot final.
Vann klassen gjorde min teamkompis (har ju en Suzuki ute i garaget) Johan Holmberg och detta fjorton sekunder före Leif Peterson som haft mycket stolpe ut under året. Nu försvann SM-ledaren Johan Carlsson redan på fredagen med drivaxelknas så guldstriden är ingalunda avgjord. Blir inte förvånad om guldet trots alla stolpar ändå hamnar i Göteborg till slut…

*
Ett jättestort grattis skickar jag till Emil Bergkvist och Sofie Lundmark som visar att man inte bara kan köra 940 i VOC Mekonomen Rally ( f-n vad jag måste ligga bra till hos Fransson…). Klar seger före norrmannen Sindre Furuseth. Att sedan Pontus Tidemand bröt med växelådsklydd, Mattias Olsson åkte av och Mattias Adielsson fick problem på fredagen står inte någonstans i resultatlistan. Sug på segerkaramellen länge Emil och Sofia det är ni väl värda!

*
Mitt tips gick ju käpprätt åt h-e, en enda placering rätt och det var Rickies femte plats. Härligt att du ställer upp för mig Rickie!
East Sweden rally blev en tuff tillställning där nästan en tredjedel av startfältet fick bryta, nitton av drygt sextio startande. I TV-Svängen tyckte vi att när tjugofyra eller nå´t bröt av 125 startande att detta var i överkant…
Till sista så var det jätteskoj att se Per-Arne Sääw på banan igen. Nu blev det en kort come back då Skodan hamnade i ett träd nästan direkt efter start på första publiksträckan. Plåstra om tjecken Per-Arne och kom igen, du är alltid en frisk fläkt i skogen…

*
I fjol för tre månader sedan publicerade FIA WRC-kalendern för 2013 och i år väntar vi fortfarande. Nästa möte ”gubbarna” ska ha är i Dubrovnik i slutet av september och det är tydligen nästa chans att få en kalender för 2014 till stånd. Hoppas att man är klar innan tänkta premiären i Monte-Carlo i januari?

*
VOC Mekonomen Rallys gästbok anar Volvoåkarna morgonluft och börjar redan nu uppmana Roger Fransson att jobba för att SSR blir deltävling i Sverige-Serien. Generalen lugnar och berättar att han redan varit i kontakt med ansvariga. Om det blir Sverige-Serien i SSR kan man ju lugnt konstatera att deltagarantalet redan där passerar ett eventuellt SM-fält…

*
I förmiddags tog jag och Stefan H. oss till den stora årliga veteranmarknaden i Degeberga. En sak är säker, det finns mycket, dj-ligt mycket grejor till gamla fordon runt om i förråd och garage. De som förstår sig på detta, hävdar dock att det är ”samma skit som bara åker runt”, vad vet jag. Något inköp blev det inte även om ett gäng moppe entusiaster hemifrån försökte övertyga mig att, moped måste man ha. I Degeberga fanns också många lämpliga objekt, typ den Cresent Compakt som jag hade som femtonåring till det facila priset femtontusen kronor. Vänligt men bestämt tackade jag nej…
BloggKadettFinbils-parkeringen innehöll allt från en ovanlig lätt bedagad (läs rostangripen) Saab två-takt från 1967 till extremt renoverade USA-bilar. Själv fastnade vi så klart för Oplarna och den förste var en härlig Kadett från 1968. Lite trist för Audiägaren att få platsen vid sidan av den ljusblå Rüsselheimaren. Med en gång visades den bristande formgivningen signerad ingenjörerna i Ingolstadt lika obevekligt som ett vindkraftverk på slätten…
Den verkliga pärlan var dock BloggSixtrettiotalaren Opel Six där Stefan mer eller mindre kastade sig fram och tryckte näsan mot sidorutan. Bilen verkade orenoverad självklart rostfri vi snackar Opel och dessutom verkade den rulla på någon form av orignaldäck. Att renovera pärlan vore i mina ögon ren kulturskymning, låt den istället leva i detta fina skick!

*
Allra sist grattis till SM-guldet i STCC Thed Björk!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *