Många mästerskap redan klara, Edman med chans på V8-guld, Ramona ”korkade” igen många trutar och historien om en Opel Rekord.

Trots att det är rena sommaren utanför fönstret börjar det dra ihop sig i mästerskapsserierna i allt från WRC till DM. En tävling återstår i STCC och där knyts intresset till vem som vinner V8 Thunder Cars? Bara två förare har chans på detta, ledaren Fredrik Ros och Kristianstadsföraren Jens Edman. Undrar förresten hur Jens förhållande är till min f.d klubbkompis Thed Brink efter den brutala överkörningen på Tierps Arena?

*
Klara segrare är Thed Björk i STCC och Johan Kristoffersson i Carrera Cup Scandinavia. Hässleholmaren Ola Nilsson har haft väldigt svårt att komma i riktig kontakt med Johan efter premiärsuccén på Ring Knutstorp. I Tierp var det klassikern ”vägen svängde men det gjorde inte Ola” som blev resultatet.

*
I Rally-SM är det också avgjort inför finalen i Uppsala i oktober. Svenska Mästare är redan nu Patrik Johansson, Otrimmat 4WD, Mattias Adielsson, Otrimmat 2WD och Eddie Hörbing i Trimmat 4WD. Bara Trimmat 2WD och Junior-SM som är öppet, sätter en slant på Leif Peterson och Johan Carlsson som juniorvinnare.

*
Läser att Ramona Karlsson skrivit in sig i historieboken som första tjej att vinna fem sträckor i en SM-tävling. Kan inte säga utan att jag är mycket nöjd med hennes och Miriams ”utklassning” i Linköping. Har ända sedan P-WRC-äventyret fått ta emot mycket skit i mejlkorgen för att jag och detta erkänner jag utan omsvep, varit mycket ”på” vad gäller de snabba tjejerna. Har tyckt det varit väldigt trist och ännu mer orättvist när ”experter” och andra ”förståsigpåare” velat informera mig om ”verkligheten” bakom tjejernas ambitiösa rallydrömmar. Med uppvisningen i helgen har Ramona och Miriam en gång för alla tryckt in en jättekork i de glappande käftarna och nu är det bara att hoppas att den får sitta kvar, länge…

*
Har körts rallycross på Svampabanan i form av Götalandscupen. Här säkrade i praktiken hemmaföraren Rasmus Berggren Juniormästare-titeln även om två tävlingar återstår. I söndags finalen körde Rasmus alla fem varven med stor säkerhet och var klart före sin konkurrenter i mål, i vilken han säkrade sin första titel i Rallycross.
Så härligt, jag var riktigt arg igår när jag blev vänd i första kurvan, men sen lyckades jag köra upp mig till en andra plats berättar Rasmus.
– Idag var inställningen enbart att ta maximala 20 poäng, varför jag körde finalen med stor säkerhet. Hade jag vunnit igår, hade segern i cupen varit definitivt klar. Men jag behöver endast komma till start i en av de 2 återstående tävlingarna, så är det i praktiken klart med titeln…

*
Några resultat från Arlövs RS-tävling eller folkrace i Kristianstad har jag ännu inte lyckats spåra så detta får avhandlas i morgon.

*
Har fått en del frågor hur mitt intresse för Opel uppståt? Inget enkelt svar men när far 1959 köpte en ny Opel Rekord, ljusgrön med vitt tak tog nog kärleken riktig fart. Den panoramrut-försedda Rekorden med registreringsnumret MA 8181 var något helt annat än ”Folkabören” som lämnades i byte hos GM-säljaren Josef Rosenquist i Hörby. Bara detta med kofferten på rätt ställe och då självklart även motorn, indikerade att nu var det bil på ”riktigt”. Den snygga vita instrumentbrädan med polstrad överkant och hastighetsmätaren av termometertyp andades ”riktig” bil på ett helt annat sätt än den gamla ”Baggen”. Minns som igår när far pressade upp Rekorden så att det enbart var rött på hastighetsmätaren, i verkligheten en fart runt 140 km/t. Rekordförsöket skedde på ”Flygrakan” vid Sjöbo när vi var på väg till Ystad för att bada. Förbannade så klart att det var sommarlov så det var ont om kompisar att skryta för…
En annan sak jag blev imponerad av var de runda rattarna som man manövrerade ventilationsrutorna med. De här rutorna användes flitigt för att vädra ut den tjocka blå rök som uppkom när mor och far blossade på sina John Silver respektive Bill cigaretter. På Folkvagnen var det något simpelt vred i rutan som gjorde jobbet, på Rekorden var det mer ”high tech”.
BloggSpången Hittade en gammal bild där jag stolt poserar med farbror Bertil till vänster ( idag känd som Grålledoktorn Bertil Persson), tant Britta och så far som nonchalant hänger på ”sin” bil. Bakom kameran finns min mor och platsen är utanför klassiska Spångens Gästgivargård där det antagligen just avätits ett dignande smörgåsbord. Behöver väl inte påpeka att den lille gossen är Motorbloggaren himself i snygga kortbyxor och en stilig föregångare till det vi i dag kallar T-shirt.
Det gigantiska ”S-märket” indikerar att bilden är tagen någon gång i början av augusti efter att vi haft den årliga semesterveckan på Bornholm. När man förr skulle ”utomlands” krävde lagen att nationalitetsbeteckning skulle finnas väl synligt på fordonet och det är väl det minsta man kan säga där det elegant tronar mitt på koffertluckan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *