Rallyföraren Calle Wards VM-dröm lever och Trollbyggd Subaru!
Minns inte riktigt vilket år det var som värmlänningen Calle Ward totalskrotade sin Renault Clio i Kristianstads MK:s Kong Christian Race, kan det ha varit 2006? Det var iallafall strax efter start på berömda Vesslarpsträckan, när det gick på tok för fort över ”Finlandshoppen”. Calle landade lite snett och resten är som man säger historia, men en ruskig smäll blev i alla fall resultatet.
Calle, en stor talang som påstods ha vägen spikrakt utstakad till Rally-VM och minns jag inte helt fel så var det ”Walfridssons från Torsby” som höll honom med bil vid det här trista tillfället. När jag såg resterna av den gula Clion, måste jag erkänna att jag trodde att Calles VM-dröm, ja den drömmen var lika slut som bilen…
Därför blev jag riktig glad när jag såg att han var en av tjugofyra uttagna förare i nya WRC-Academy . Den nya ”VM-klass” som ersätter gamla Junior-VM och där alla kör samma bilar, Ford Fiesta R2. Ford ligger bakom och det enda som Calle behöver ha med sig förutom hjälm och overall, är 135 000 euro så är VM-säsongen i hamn. I Nya Wermlandstidningen säger han att det mesta av budgeten är klar och bara småsaker återstår innan han drar till premiären i Rally Portugal i mars. Visst är det härligt med killar och tjejer som inte ger upp sin dröm för sådana småsaker som en totalskrotad rallybil. Bara att bita ihop och komma igen. Härligt Calle!
Lyssnade på Karlavagnen igår kväll där ämnet var rally, bitvis kul och med många bra inslag. Imitatören Göran Gabrielsson var en som ringde in till programmet och berättade sina känslor för rally. Han har själv kört Volvo Original i Svenska Rallyt vid några tillfällen och Göran var riktigt bra på att beskriva ”rallykänslan”. Annars var det det här som jag saknade i programmet, rallykänslan. Programledaren Bosse Pettersson lyckades inte heller riktigt hitta de rätta telefonörerna, de som kunde förmedla den här känslan som pendlar mellan total lycka, fullständig obeskrivlig njutning och mer eller mindre katastrof. Den berättelsen hade jag velat höra. Men trots allt mer än beröm godkänt!
Häromdagen lutade sig webbredaktör Hallqvist fram över skrivbordet och berättade att Subaru skulle börja tillverka bilar i Trollhättan.
– Nice try, svarade jag, säker på att han skämtade. Hans hobby är för övrigt att vara ”ståuppare” och stor del av arbetstiden tror jag han ägnar åt träning för detta. Det här kändes som ett sådant tillfälle.
– Tror du mig inte så kom det från TT, kontrade han.
”Hobby-ståupparen” kan absolut inget om bilar, har inget körkort ens och att han skulle leverera en sådan här nyhet finns inte på kartan. Men döm om min förvånig när jag sedan läste nyheten i Kristianstadsbladet. Subaru planerar verkligen att börja bygga bilar på Saabfabriken i Trollhättan, gasvarianter av Legacy-modellen. Visst vore det fantastiskt om Subaru kommer som en räddande ängel till Trollhättan. Då väntar jag bara på att ”japsarna” även tar över den gamla fina dekalen som satt klistrad på vänsterbakruta på exportbilarna. Ett fult troll med texten
” Made in Trollhättan by trolls”, den du på en Legacy!
På tal om Subaru så läste jag i lördagens Expressen/Kvällsposten en artikel om struliga bilar/bilfirmor. Irriterade och besvikna ägare berättade här nästan osannolika historier om hur de blivit behandlade på sina respektive bilfirmor. Några körde till och med bilar i premiumklassen, men vad hjälpte det?
Artikelförfattaren Jan-Erik Berggren avslutade artikeln med, citerar inte riktigt ordagrant, ” under mina tio år kan jag inte minnas att jag någon gång skrivit en enda sådan här artikel om…..”, ja gissa? Så mycket kan avslöjas om märket han syftade på, det är inte är byggt med ”trolldom” …
Jag vill minnas att det var 2007 som Calle hoppade av vägen på Vesslarpssträckan. Har för mig att man bärgade en Ascona A från Stockholmstrakten ifrån denna kurva med samma år.
Hej. Tror att du har helt rätt, 2006 verkar lite tidigt med tanke på Calles ålder. Vi enas om 2007 till någon annan motbevisar oss.
Ha det bra
Tommy