”Rallybråket” i Skåne är löst, Racingutskottet jobbar med krav på läkarintyg och lägg ner Rally-EM!
Igår röktes fredspipa i ”rally-Skåne” sedan man med hjälp av styrelsen i Södra BF enats om hur tävlingskalendern för 2013 ska se ut. Problemet var att Trelleborgs MK och Simrishamns MK ville köra Rally-DM samma dag den 6 april vilket självklart var omöjligt. Några veckor senare den 27 april krockade Kristianstads MK med Hässleholms MK som dessutom bokat upp sig för ”två-dagars tävling” av Lille Mats Rallysprint, vilket var lika självklart omöjligt. Positionerna var låsta och från Kristianstad och Simrishamn hotade man till och med att ställa in. Detta skulle då resulterat i endast två DM-tävlingar på skånsk mark, Anderslövsrallyt och TV-Svängen då Snapphanerallyt till nästa år ingår i Rally-SM.
Men vid måndagskvällens styrelsemöte i Södra BF löstes knutarna upp och en märkbart lättad SGA i form av Patrik Persson kunde meddela att problemen var lösta. Nu kör Trelleborgs MK den 6 april, Simrishamns MK flyttar fram en vecka till den 13 april medan Kong Christian Race ligger kvar på den 27:e.
– Hässleholm accepterade sedan att flytta Lille Mats till helgen den 4-5 maj vilket löste upp knuten, berättar Patrik.
På kuppen blev det även en flytt för SMK Hörbys RS-tävling Express-Specialen från den 14 april tillbaka till ursprungsdagen den 24 mars.
– Om inte hade det blivit RS-DM dagen efter Simrishamn vilket vi absolut inte vill ha, konstaterar han vidare.
Känns väldigt bra att klubbarna tog sitt ansvar och det rallysporten allra minst behöver är ”bråk” mellan grannklubbar. Ska det finnas en rimlig chans för sporten att överleva gäller det nog att istället samarbeta i så hög grad som möjligt. Dessutom är det mycket trevligare att vara vänner…
Mycket märkligt att där inte kom mer än enda skriftlig reaktion på mitt förslag/krav/önskan i går att alla över femtio år med licens måste genomgå årlig läkarundersökning. Ett mycket rimligt krav med tanke på hur svåra konsekvenser en hjärtinfarkt eller stroke kan få om det drabbar en rallyförare i samband med en specialsträcka. Oskyddad publik plus att kartläsaren verkligen sitter i riskzonen vid ett sådant skräckscenario. Där för blev jag väldigt glad när Södra BF:s ordförande Claes G Elofsson hörde av sig via mejl där han skriver:
” Bara en liten info med anledning av rallyförarens S-E Erikssons död. Din tanke o ditt förslag (?) finns redan i Racingutskottets värld.
Vi jobbar redan med detta internt o räknar med att lägga fram ett förslag till förbundsstyrelsen innan årsskiftet. Med detta sagt att vi ’tänker brett’, varför våra idéer naturligtvis kommer att vara övergripande, d.v.s inte enbart att avses för racingförare.”
Jobba på med förslaget Claes och ingen blir gladare än jag om det bli obligatoriskt redan 2013. Tänker man efter är det nästan självklart, rallybilen och den personliga utrustningen besiktigas in i minsta detalj varje tävlingshelg. Det snackas dessutom 5-års gränser på det mesta, HANS-skyddet blir obligatoriskt nästa år medan ”gubben” som håller i ratten förväntas vara kärnfrisk utan minsta lilla bevis på att så faktiskt är fallet…
Slank in på ERC alltså Rally-EM och här kan man verkligen snacka om ”Kalle Anka-mästerskap” och att FIA värnar om detta är för mig en gåta. Leder gör Juha Hänninen på 220 poäng efter sju deltävlingar, fyra återstår. Man kan inte säga att det är tätt i toppen precis, tvåan Michal Solowow har fått ihop 49 poäng medan trean Jan Kopecky har 40. Totalt har styvt femtio förare i 4WD-klassen fått EM-poäng och ytterligare några fler i 2WD. Detta måste vara det absolut minst statusfyllda rallymästerskap som FIA administrerar, så för guds skull låt Eurosport och IRC ta över. Ju fortare desto bättre eller lägg ner skiten!
I år gör Race of Champions gemensam sak med många svenskar, drar till Thailand för att slippa vintern. Årets ROC körs i Bangkok den 15-16 december och igår blev det klart att Michael Schumacher blir Sebastian Vettels ”sidekick” i Team Germany.
I dag skulle jag köra genom byn Gualöv via bygatan där man just nu håller på med någon form av ledningsarbete. Direkt när jag svängt in på gatan möttes jag av mer eller eller mindre hotfulla skyltar om Förbjuden infart, vägjobb med mera, men även en skylt där jag ombads att följa ”orange vägvisning” för att komma till andra ändan av byn. Gjorde som skyltningen sa, bara det att mitt inne bland villagatorna slutade man plötsligt att skylta ”orange”, jag var ”lost”. Snurrade runt i området minst tio minuter och kom hela tiden fram till bygatan som var oframkomlig. Till slut vände jag åkte ut samma håll jag kom in, ut på stora vägen och då äntligen kom jag till andra sidan av byn. Snälla vägjobbare, är det för mycket begärt att ni skyltar hela vägen och inte bara halva?
Skönt att det löst sig så det blir alla tävlingar.
Ditt förslag om hälsokontroll borde dras ännu hårdare och även ut i trafiken.
Fast då är det den personliga integriten som ”kränks” basunerar folk ut samtidigt som man lägger ut halva sitt liv på facebook..
Dubbelmoral jupp.
Nu är det bara att längta till helgen och hoppas på fint rallyväder.
Mvh Kennet
Hej.
Ligger mycket i vad du säger, som vanligt…
MVH
Tommy