Kan Loeb peta ner Asfaltkung-Mats från tronen, Hyundai WRC-klara redan 2013 och borde läkarintyg vara obligatoriskt?
Är det inte Loeb så är det Mats Andersson som är överst på pallen även om fransmannen faktiskt lyckades att ”slippa vinna” i Wales. Men Asfaltkungen gjorde som vanligt inga misstag när det var RS i Köpingebro med ”återuppståndna” Sjöbo Mk som arrangör, ny totalseger och detta i näst intill ensamt majestät. Vet faktiskt inte vad eller vem som skulle kunna spräcka kombinationen, Mats, dotter Frida och Protonen. Kanske Loeb är mannen att göra det, vad vet jag…
Tvåa efter Mats slutade Hässleholmaren Rolf Grybb i Asconan men han var faktiskt hela sexton sekunder bak och trea totalt, dessutom vinnare i B-klassen kom SMK Hörbys Martin Andersson i Compact-BMW:n. Tjejseger blev det både i C-förare 2WD och Grupp E och detta genom Therese Lennartsson, SMK Hörby och Viktoria Lindh, Hässleholm. Therese slutade dessutom nia totalt av de 44 startande medan Viktoria var snabbaste Grupp E-bil och nitade de bägge B-förarna. Blir kanske tufft för mig på Sturup, inte nog med att man har Black Beauty och Roland att hålla koll på, nu är även paret Lindh ute efter min skalp!
Latvalas seger kan jag fortfarande glädjas åt mest för att han har så många som inte tror på honom, men en dag är finnen världsmästare så enkelt är det. Men vid sidan av detta så var den stora snackisen i Swindon Hyundais snabba återkomst till WRC. Nya bilen lär redan vara klar och ska visas på Bilsalongen i Paris om någon vecka. Tävlingsstart ska ske redan 2013 vilket verkar väldigt tidigt. Tänker man på VW Motorsport så är ju WRC-Polon rena rama långbänken i jämförelse, den testades ju redan i våras men har fortfarande inte körts i skarpt läge.
Vem kan då tänkas vara aktuell som förare i Hyundaien? Svårt att sia om, där finns många kandidater men jag tvivlar på att man får några av de allra hetaste namnen att ta plats i den oprövade koreanen. En tänkbar förare skulle kunna vara Chris Atkinson som sitter utan WRC-styrning, eller kanske hårdkörande Ott Tänak där jag tror Malcolm Wilsons tålamod börjar ta slut. Sedan har vi ju ett gäng snabba svenskar, t.ex Patrik Flodin hade ju varit som klippt och skuren för att åka Hyundai eller varför inte Pontus Tidemand. Men som vanligt är väl de svenska pengapåsarna för små. Det ryktades i Wales även om att Proton skulle avancera sina WRC-ambitioner och snart presentera sin version för Kungaklassen. Där måste väl iallafall PG Andersson vara självskriven som förare!
Det är inte bara Ola Nilsson som går bra i tysk racing. Tomelillas Jimmy Eriksson leder där Formel 3-mästerskapet inför finalen på Hockenheim Ring sista helgen i september. Jimmy har 340 poäng mot 268 för österrikiska tvåan Lucas Auer. Jimmy behöver bara plocka tre poäng där för att säkra segern medan Auer har det tuffare, han måste vinna alla tre återstående racen för att bli mästare. Inga problem det här fixar Jimmy enkelt!
Återkommer till Sten-Erik Erikssons tragiska dödsfall i lördags som av allt att döma orsakades av hjärtstopp. Redan tidigare på dagen klagade han över att han inte mådde bra vilket styrker teorin att det var hjärtat som sa stopp. Nu var Stene 69-år gammal och fortfarande utan minsta tvekan landets snabbaste ”pensionär”. Massor av totalsegrar hade Sundsvallsåkaren i bagaget både lokalt och i SM, men det hjälpte inte när kroppen sa stopp. Detta får mig att tänka på hur många av våra andra ”pigga” pensionärer som genomgår en årlig besiktning? Alla med internationell licens gör så men alla vi andra vanliga ”hobbyåkare” hur är det med oss? Jag skulle nog kunna tänka mig att obligatorisk läkarundersökning blev ett licenskrav för alla över femtio. Stene var ju inte den första förare som avlidit av sjukdom i samband med tävling och troligtvis inte heller den sista. Egentligen är det en fasansfull tanke att en förare blir så sjuk rent av medvetslös på en specialsträcka att han/hon tappar kontrollen över bilen. Sker detta på fel ställa kan konsekvenserna bli fruktansvärda om t.ex bilen åker rakt in bland publik som kan ha placerat sig på ett ”säkert” ställe. Tycker nog att SBF borde se över detta med läkarintyg och i väntan på att något sker i regelboken så uppmanar jag alla i ”riskzonen” att frivilligt låta sig besiktigas…