Rally Swedens framtid finns i Värmland, från grönt till rött, klent intresse för ”nya Grupp H-möte” och underskatta aldrig två reservhjul…
Läser i dagens NWT som i en artikel skriver att Rally Sweden befinner sig i ett litet krisläge. Anledningen till detta är så klart den där dj-la snön eller rättare sagt brisen på snö som oroar.
I år flyttades den centrala serviceplatsen tillbaka till Karlstad ( ett lyft om ni frågar mig…) från Hagfors Flygfält, dock inte en lösning som var optimal enligt FIA/WRC-promtorn. Därför har rallyledningen jobbat med att flytta längre norrut, till Torsby vilket inte är okomplicerat. Problemet är boendet och där man i Torsby-trakten bara förfogar över runt 350 rum. Detta är ungefär en tredjedel av vad rallyt behöver, minst 1000 rum beräknar Glenn Olsson, vd för Svenska Rallyt AB kommer att behövas.
Med bara en vecka kvar innan flyget går till Geneve och FIA-mötet där rallyledningen ska presentera upplägget för 2017 så jäktar det att få ihop paketet.
– Då behöver vi komma med bättre besked än det vi har just nu. Det räcker inte med mina ord. Då behöver vi ha saker på papper, säger Glenn Olsson till NWT.
Om nu inte paketet blir inslaget som det ska, kvarstår Karlstad som serviceplats även 2017 vilket enligt Olsson blir en ren nödlösning. Han går så långt att han menar att en flytt till Torsby handlar om rallyts överlevnad. Eller åtminstone om det även i framtiden ska vara en Värmländsk angelägenhet, allt enligt artikeln i NWT där Olsson slår fast.
– Hamnar inte serviceplatsen i Torsby så kommer vi förmodligen inte att ha något rally i Värmland hädanefter.
Nu sitter så klart Glenn Olsson på väsentligt mer kunskap och information om saken än vad jag gör. Men att flytta från Värmland har jag sagt tidigare, känns helt overkligt. Istället trot jag att det är mycket enklare att konstatera, inget rally i Värmland betyder i verkligheten inget WRC-arrangemang alls i Sverige. Att hitta lika rutinerade och VM-vana frivilliga krafter som nu finns i Värmland menar jag är lika omöjligt som att kunna garantera snö i februari. Ja f-n vet om det inte är lättare att garantera ett vitt Värmland…
*
Droppen urholkar stenen, säger det gamla ordspråket från latinets ”Gutta cavat lapidem”. Ett ordspråk som säger att det ”lilla” kan påverka – och besegra – det ”stora”, även om det tar tid. Droppen urholkar stenen – icke genom sin tyngd utan genom att ständigt falla. Bättre beskrivning kan jag inte komma på när jag ser att Skoda skippat det gröna till förmån för rött (egentligen den enda rätta färgen på en tävlingsbil) när Jan Kopécky tar sig an kommande Barum Czech Rally Zlin. Där är det rött och svart som gäller för den tjeckiske fortåkaren.
*
Ulster Rally blev som bekant ingen större hit för Mattias Adielsson och därmed är möjligheten att vinna mästerskapet också borta. Nu är det Tjeckien som gäller närmast och där samma tävling som Kopécky.
– Vi laddar om efter besvikelsen och ska göra en riktigt bra tävlingen i Tjeckien. Även denna tävling går på asfalt så det blir en perfekt uppladdning inför final tävlingen i Brittiska mästerskapen den 15-17 september, hälsar Mattias i en paus i reccen.
*
I dag är det mindre än tio dagar kvar innan FIA World Rally X startar deltävling åtta ”BRETAGNE WORLD RX OF FRANCE” på banan i LOHÉAC. Jäktigast inför denna har onekligen PetterSolbergs gäng haft som nu ändå börjar skymta ljuset i tunneln. Gänget hos norska Bertel O. Steen har gjort en heroisk insats med den kraschade Cittran. Petter är helnöjd och tackar för insatsen.
– Amazing work from the Bertel O. Steen team! Lots of progress so far on the DS3!
*
På söndag är det planerat för möte i Södra BF i Hässleholm där ämnet som ska diskuteras är ett enda, ”Nya grupp H- reglementet”.
– Måste vara ett riktigt bra förslag som Rallyutskottet presenterat, konstaterar Rally-SGA Patrik Persson.
– En slutsats man lätt kan dra då det är väldigt tunt med anmälda till mötet…
Så här långt är det bara 16 anmälda som vill diskutera hur de nya Grupp H-bilarna ska utformas vilket Patrik menar är på tok för få. Dessutom av dessa 16, är bara ett fåtal aktiva i rallyskogen.
– Nu har alla sin chans att säga vad man tycker och tänker om förslaget. När reglementet väl gått igenom är det försent, menar Patrik.
– Men kommer man inte till Hässleholm på söndag känns det som att man inte heller sedan kan komma och gnälla över att det inte blev som man tänkt sig!
Mötet börjar klockan 09.00 i Hässleholms MK:s klubbstuga, övrig information och anmälan görs på Södra BF:s hemsida.
*
Det krävdes 281 olika förslag innan Mahindra Racing kunde enas om hur Felix Rosenquist nya Formula E-bil skulle se ut inför premiären i Hongkong. Första gången smålänningen sätter sig i bilen blir den här veckan när det ”testday” på Donnington Park då har han också sällskap av Nick Heidfeld.
*
Ole Frederiksen, kartläsare till betydligt mer racingrutinerade Kristian Poulsen har summerat den röd/vita duons insats i ADAC Rallye Deutschland. En sak lärde paret sig vid besöket i Trier, underskatta aldrig detta att ha två reservhjul i rallybilen…
Ole skriver, ”Nu er det jo sådan at i motorsport er det altid: hvis og hvis og hvis..
Hvis nu vi havde undgået uheld fredag, ser det ud til at vi kunne være blevet ca. nr. 16 generelt og nr. 8 i WRC 2. Meget bedre end hvad vi havde forventet inden start. Så alt i alt kan vi se tilbage på et løb der godt nok bød på skuffelser, men også den opmundring at vort tempo, bestemt ikke er som de bedste, men ikke så langt efter de næstbedste.
Vi var en del af det Hollandske team, Wevers Sport. Det er bare helt uforståligt hvor godt det fungerer. Der er tænkt på alt. Vi skal bare komme med køredragt og hjelm. Alt andet er på plads. Normalt er det mig der skal ha´ styr på alle detaljer, men ikke her.
Inden løbet fik jeg tilsendt en teamplan på 70 sider. Alt er beskrevet. Vi er MEGET tilfredse. Lige fra træningsbil (Evo 9) til super dygtige teknikkere
Kristians næste løb bliver et 24 timers løb i Barcelona med Massive Motorsport. Han arbejder på at køre Lausitz Rallye i Tyskland, men i denne weekend skal Wevers Sport også til VM i Wales, så det er lidt usikkert om det kan lade sig gøre. Men hvis det bliver til noget, bliver det med en anden codriver, da jeg skal køre løbet med hans bror Roland Poulsen.
Mine 2 næste weekender handler om Øresundsrally og Rajd Polski i Krakow. Begge løb sammen med Hans Kolby Hansen”.
*
Har varit tyst om STCC-profilen Tomas Engström från Säter som tävlade senast på hemmaplan 2103(bilden tog jag 2006 på Ring Knutsorp när Tomas körde Honda). Nu ska dock hjälmen återigen nerifrån hyllan och detta borta i Kina för en fabriksstyrning i Haima-teamet, det enda kinesiska bilmärket i CTCC den kinesiska motsvarigheten till STCC. Olika uppdrag som raceingenjör i Kina för Tomas har banat väg för come backen.
– De hörde av sig i januari från Kina och frågade om jag var intresserad och självklart var jag det. Tidigare har det varit förbjudet för andra än kineser att köra i serien men nu har de lättat på restriktionerna. Dock får utlänningar bara köra 50 procent av racen, berättar Engström för Dalarnas Tidning.
– CTCC är uppdelat i två klasser, en med 1,6-litersmotorer och en med tvåliters-motorer. Jag ska köra i tvåliters-klassen och den bilen blev klar så sent som i förra veckan.
*
Fick idag ett mail från en eldsjäl inom rallysporten, den här gången en lätt irriterad eldsjäl som jag för husfridens skull låter framföra sina synpunkter anonymt. Tycker där ligger så mycket i vad han säger att jag inte vill undanhålla er läsare denna sanning. ” Det man kan bli så in i helvete förbannad på är att precis ALLT ska bli bara svårare och svårare att göra. Det ska vara svårare att anmäla en tävling, det ska vara svårare att se vilka som sökt tävling, svårare att tävla. Detta medan allt annat i samhället förenklas, du kan anmäla din krockade bil till försäkringsbolaget via en App. Du kan fota med telefonen, skicka in fotona så du behöver inte ens köra till verkstan och visa bilen. Men SBF dom ska göra allt krångligare, dyrare, märkvärdigare osv. visst är det jäkla märkligt?”.
Frågor på detta?
*
I dag visade välkände Hasse Möller upp sin som han utrycker det, ”senaste leksak” en kopia av Stig Blomquists Audi Sportquattro. Lär inte bli svårt för Hasse att hitta lekkamrater framöver…
*
Dages bilder: Skoda Motorsport – Mahindra Racing – Adielsson motorsport – Jan Petersen – Tommy Svensson