Änglavakt för WRC-Lefvbre/Moreau, Sordo kör Hyundai till 2018, nytt projekt med unga rallyförare, Joel i ”Hall of fame” medan Felix kör Formula E 2017!

Alla som såg WRC-föraren Stephané Lefevbres fruktansvärda krasch på SVT måste ställa sig frågan hur han och kartläsare Gabin Moreau överhuvudtaget kunde överleva? Fullt på sexans växel, rätt in i en hel rad ”hinkelstein” för att avsluta med tvärstopp bland stora träd. Av deras DS3 WRC blev bara skrot men ändå klarade sig besättningen med i sammanhanget, förvånansvärt lite skador. Båda ligger kvar på sjukhus, Lefevbre med punkterad lunga och brutna revben men för kartläsare Moreau var det lite värre. BloggLefevreBruten högerfot och vänster hand, diverse andra frakturer, brutet nyckelben och diverse kotskador.
När man kollar hur bilen ser det ut som jag kan vara tämligen lycklig ändå, konstaterar Moreau från sjuksängen.
Han och Lefevbre tackar Citroën för att man försett bilen med mer säkerhet än vad reglementet föreskriver, något som säkerligen haft stor betydelse i den lyckliga utgången.
I rally kan man aldrig kontrollera miljön på utsidan av bilen och just den här gången fick vi ett minst sagt kännbart straff för vår avåkning, menar Lefevbre.
Han minns också hela olyckan, att han kom lite för fort in i den långa högersvängen på ”Panzerplatte Lang” där han i noterna hade ”cut” men blev förvirrad över spårvalet från de som startat före. Något som innebar att han skar in lite för tidigt vilket gjorde att bilen gled ut för långt i kurvan och där träffade några ”hinkelstein”. Den sista var värst och den vred bilen samtidigt som den slungades in bland några träd vid vägkanten.
Även om han får komma hem i veckan är risken stor att han missar nästa WRC-tävling ”Tour de Corse” även om det är sex veckor dit. Om det blir start måste det vara väldigt ovisst om Moreau kan sköta notläsandet även om han hälsar till alla fans.
Jag är fast besluten att bli frisk så fort som möjligt och komma tillbaka även om det kommer att ta tid för alla frakturer att läka…

*

2016 FIA World Rally Championship / Round 09, Rallye Deutschland 2016 / August 18-21, 2016 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport
Dani Sordos fina avslutning på WRC Rallye Deutschland fick en ännu bättre final då han i dag officiellt går ut med att han skrivit på för Hyundai Motorsport för ytterligare två år. Både han och kartläsaren Marc Marti har varit med hos Hyundai sedan starten 2014 och då tagit tre pallplatser.

Hyundai har har blivit som en familj för mig så jag är glad att kunna förlänga kontraktet, menade Sordo vid en presskonferens.
Målsättningen är att slåss om WRC-segrar mer regelbundet och jag känner att detta är ett realistiskt mål. Där finns mycket mer att hämta för resten av säsongen och även framöver!

*

Sébastien Ogier (F) WRC Rally Germany 2016

I samband med Tysklands WRC-bidrag satte sig belgaren Marc Milis sig i sin helt nya Golf R och drog till Trier. Milis är en stor Volkswagen-fantast och även lika stor rally och Ogier-fan. För två år sedan fick Milis sin favorits autograf på instrumentbrädan på sin då nyinköpta Golf GTI. Tyvärr krockade belgaren med bilen och när det nu var ny bil i garaget, en 300-hästars Golf R, ville han så klart även ha dit Ogiers namn på nyinköpet. Efter signeringen konstaterade Ogier att han hoppades att nyförvärvet skulle vara lite längre än företrädaren…

*

Jari-Matti Latvala (FIN), Jost Capito WRC Rally Germany 2016 Foto: Bodo Kräling

På  Rally Sweden 2014 bjöd Volkswagen-bossen Jost Capito på tårta efter att Jari-Matti Latvala  tagit sin 300:e sträckseger. En tårta som hamnade rätt i ansiktet på Latvala till omgivningens stora glädje. När nu Capito efter målgång i Rally Deutschland gjort sitt sista framträdande som Motorsport Director var det ”pay back time” från Latvala och detta till minst lika stor glädje för omgivningen…

*
BloggPryceÅt Osian Pryce var där inget att göra i Drive DMACK Fiesta Trophy utan britten ”cruised to victory at ADAC Rallye Deutschland”. En seger som utökade ledningen i mästerskapet och med bara finalen kvar leder Pryce med 14 poäng före Max Vatanen.
För Oscar Solberg/Patrik Barth blev detta asfaltpremiär och med en femte plats som resultat.
Har varit fantastiskt här i Tyskland och det har känts som att vi hela tiden kört på gränsen, menade Solberg som upplevde den tyska asfalten som ”tricky”.
Till finalen i Spanien i oktober hoppas han vara snabbare och att han får möjlighet att träna lite ”tarmac” innan dess.
Året har varit ett läro och utvecklingsår för oss och till nästa år hoppas vi kunna sätt mer konkurrenskraftiga tider!
Inför finalen håller Oscar femte platsen med ett långt hopp fram till fyran Bernardo Sousa, 13 poäng.

*
Sveriges klena representation i stora internationella rallysammanhang är något som diskuteras mycket i stugorna. Ofta mycket snack och lite verkstad men nu kanske det kan bli ändring på detta. I förra veckan fick jag lite förhandsinformation från en anonym källa om ett projekt med kodnamnet ”Star” där syftet är att plocka fram unga rallytalanger som vill satsa på en internationell karriär. ”Källan” skriver,
”Hej Tommy! 
Kunde sorgligt nog notera att en av Sveriges mest lovande rallystjärnor, Emil Bergkvist, inte startade i Tyskland i helgen. Saker och ting kan ju alltid hända som gör att man blir tvingad att avstå en tävling men när jag från deras egen information kunde se att det handlade till stor del om avsaknaden av pengar blev kändes avanmälan extra tung.
Nu finns det en positiv öppning som jag och några vänner arbetat med under våren och sommaren som vi hoppas ska kunna rädda liknande situationer för andra lovande förare i framtiden. Vi kommer på fredag lansera ett initiativ för att stödja de allra mest lovande unga talangerna i Rallysverige. Jag vill inte avslöja för mycket för dig men den aktiva gruppen innehåller ett antal namnkunniga personer ifrån svenskt rally men också från andra grenar och idrotter. 
Mer detaljer kommer utkristalliseras på fredag men vi kan ju konstatera att det är läge för alla oss inom rallysporten att hjälpas åt.
Så Tommy, håll ögonen öppna på fredag.”.
Då är det med spänning man kan se fram emot fredag…

*
Lie grand kan detta kopplas ihop med att Hyundai planerar att låta sin nya R5-i20 göra premiär i kommande WRC, Tour de Corse. Bakom ratten på nya Ford/Skoda-killern sätter man franske asfaltspecialisten Stéphane Sarrazin som bland annat suttit i Prodrives WRC-Subaru på den tiden när det japanska märket satsade på Rally-VM. Nya i20-R5 kan bli en succé och i mina drömmars värld så finns Hyundai Sverige med i startlistan när det är premiär för Rally-SM i februari. I drömmarns värld alltså…

*
BloggSiggePå onsdag den 24 augusti stänger anmälan till näst sista deltävlingen i Rally-DM för Södra och Småland samt så klart Sydsvenska Rallycupen, TV-Svängen den 3 september. I morse sprängdes ”100-vallen” och just nu är där 102 anmälda och senast att trycka på ”Enter-knappen” var Grupp E-fantomen Magnus ”Sigge” Sigvardsson.

*
Nu ersätts Robert Dahlgren i Polestar Cyan Racings WTCC-bil när serien drar till Japan något som Robert gillar. Detta betyder att han kan köra de två avslutande STCC-racenSolvalla och Knutstorp och köra hem segern i mästerskapet.
Detta känns jäkligt bra. Uppgiften jag haft är att ta hem STCC-titeln och det har hela tiden varit min målsättning, så jag är tacksam att teamet ger mig chansen, säger Robert Dahlgren.
Chefen ringde mig och frågade hur jag känner och jag har sagt att jag vill köra både STCC och i Japan, men när det inte går så vill jag försöka vinna mästerskapet…
Nu ersätts Robert av argentinaren Nestor Girolami.

*
BloggJoleTomelillas Formel 3-ess Joel Eriksson kan sätta en ny fjäder i hjälmen efter att i helgen kört prestigefyllda ”Masters of Formula 3” på holländska Zandvoort. Joel tog starten och lät sedan ingens passera och vann före Red Bull-juniorerna Niko Kari, Finland, och Sérgio Sette Camara från Brasilien
En av de bästa dagarna i mitt liv, utbrast Joel Eriksson.
Jag åkte hit för att vinna men det var en lång väg dit!
Därmed finns han med i samma ”Hall of fame” som Lewis Hamilton, David Coulthard, Valtteri Bottas plus Felix Rosenqvist som faktiskt är ett snäpp värre med två segrar.

*
BloggFelixPå tal om Felix Rosenquist det blev poäng direkt i DTM-premiären för smålänningen borta på Moscow Raceway i Moskva. I teamet Mercedes-AMG blev det en niondeplats i kvalet till helgens första race. Ett race där Felix sedan slutade som tia av totalt 24 bilar.
Det känns helt otroligt att ha tagit poäng i mitt första lopp i DTM, säger Felix Rosenqvist. I Race2 startade Rosenqvist på 13:e plats sedan racets åtta Mercedes-bilar fått straffvikter inför avslutningsdagen. Till slut blev det 21:a plats för Felix.
Det andra racet var tungt, bokstavligt talat. Extravikten ökade på däckslitaget ganska rejält. Nivån i DTM är verkligen fruktansvärt hög, och man utvecklas mycket som förare bara under en enda helg i den här miljön. På det stora hela är jag definitivt nöjd med insatsen, menar heta Felix.
I dag blev det också klart att han 2017 kör Formel E , en elektrisk motsvarighet till Formel 1.
Det här är framtiden. Det ska bli riktigt spännande, säger Rosenqvist.
I ett pressmeddelande avslöjas att han är klar för det indiska stallet Mahindra Racing som förra säsongen blev femma av nio stall i konstruktörsmästerskapet. Felix har skrivit ett tvåårskontrakt, blir därmed första svensk i formel E och som teamkamrat får 24-åringen fd. F1-piloten Nick Heidfeld, Tyskland
Det kanske inte var detta som många förväntade sig, men det här är framtiden. Det ska bli riktigt spännande. Formel E är ju nästan som ett världsmästerskap, menar Felix.
Säsongen inleds redan den 9 oktober i Hongkong och därefter är det 14 race innan finalen i New York till sommaren 2017.


BloggMattias kopia 2När V8 Thunder Cars intog Falkenberg och ”Brith Memorial” var det hög målsättning för Mattias ”The Camp” Lindberg från Vankiva, dubbelseger utlovades. Nu blev det inte riktigt så bra, för i Race 1 slutade Mattias trea men i Race 2 höll han vad han lovat.
Jag chansade med däcken. Vi har X antal däck att använda under säsongen och jag ville spara de finare däcken till de sista racen. Jag trodde att det skulle vara svårt att köra om på den här banan. Men jag missbedömde, det var för halt och jag kunde inte kontra, förklarade Mattias efter första racet som norrmannen Stein Frederic Akre vann.
I Race 2 valde han bättre däck och se, då blev det seger för den blå Mustangen
Det slutade bra. Visst, det är blandade känslor. Jag älskar den här banan och hade siktat på en dubbelseger. Men jag tog in nio poäng på Alexander Graff och närmade mig honom i totalställningen. Nu är jag 19 poäng efter och mycket kan hända i de sista racen, sa Mattias till Kristianstadsbladet.
Nästa race i V8 Thunder Cars är The Great Baltic Race, i finska Hämeenlinna 10-11 september.

*
BloggKapitänIdag är det min kollega Bosse Nilsson som sällar sig till ”Opel-Spottarnas gäng” och vid fotouppdraget i samband med helgens karneval i Bjärnum hittades den här fina Opel Kapitänen. Bosse konstaterade också, ”Denna pärla fanns med i karnevalståget i Bjärnum , det var det som var bäst”. Bara att hålla med, även om kanske inte karnevalsgänget i Bjärnum håller med…

*

Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – Hyundai Motorsport – Mahindra racing – Tommy Svensson – Bosse Nilsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *