Rally Sweden gick med plus, Milell hemma från Italien och Anders Dicksson, stor profil!

– Vi gör ett plusresultat på årets upplaga av Rally Sweden, konstaterar Svenska Rallyts vd Glenn Olsson belåtet.
Kan väl inte säga att jag fick kaffet i vrångstrupen men nära, på när jag öppnade mejlkorgen i morse. Ett ”plusresultat” är ju fantastiskt bra, speciellt då olyckskorparna och dödgrävarna försökte övertrumfa varandra veckan före rallyt. Främst var det kostnaderna för tevesändningarna man ”hoppades” skulle sänka vårt enda årliga Vm-arrangemang av klass. Men tji fick dom, Glenn Olson och gänget kring honom fixade ” mission impossible” bättre än Tom Cruise någonsin gjort, man fick ett plus i kassan!
Nu vill jag ändå inte ropa hej, framgår nämligen inte om tv-kostnaderna är med i förhandstitten men det får man väl hoppas. Glenn berättar.
– I fjol gick vi med 1,5 miljoner kronor i förlust. På kort tid har vi med olika medel fått vår ekonomi i balans och att vi nu når vårt stora mål att göra ett plusresultat på årets tävling känns oerhört glädjande och skönt. Med hårt arbete i hela vår organisation har vi tillsammans med goda samarbetspartners och fantastiska fans lyckats vända trenden.
Fick en kort rapport från kartinglöftet Noah Milell som precis kommit tillbaka från en intensiv träningsvecka i Italien.
– Det var en perfekt vecka, där vi fick de svaren vi ville ha, kommenterar Noah Milell.
Testerna inleddes på anrika South Garda och därefter på Ala banan i Trento.
– Två bra banor där jag avverkade upp mot 500 varv, så nu är rattrosten borta.
Sprang häromdagen på en stor skånsk rallyprofil på åttiotalet. Hos min lokala ”frukostbullsleverantör” stod han som vilken vanlig människa som helst, hässleholmaren Anders Dicksson. Nu är det bara jakt och skytte, Anders är en av höjdarna Svenska Sportskytteförbundet som gäller. Annat var det förr när han flög fram i sin Toyota Starlet med ”Team Papperssäljaren” på sidan. Man kan säga mycket om hans körning men fegade gjorde han aldrig. Minns när jag var med om att lyfta ner Starleten från ett stengärde, tror att det var i TV-Svängen. Inte mycket satt där det skulle på den vita tilltufsade Starleten, men detta nådde inte fram till chauffören. Han stirrade vilt framför sig, rusade motorn och gav järnet när bilen åter var på vägen. Men inte ens en Starlet går att styra när framhjulen pekar åt olika håll, alltså nytt stengärdsbesök och sedan ”ten and out”…
Men det var inte altid det gick så här illa, i South Swedish Rally 1986 kom han till start med en av de allra första rallybyggda Golf tvåorna här nere. Kolsvart och med exklusiv Colottilåda var Anders redo för stora uppgifter. Det blev en sjunde plats i klassen, låter kanske inte så märkvärdigt men det var i den tuffaste klassen. Vann gjorde Mats Jonsson, inte helt obekant med sin Ascona B sedan följde en rad klart SM-meriterade åkare innan papperssäljaren dök upp. En stor profil på många sätt och tyvärr saknas den typen alltmer i dagens ”allvarliga och seriösa” rallysverige!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *