Rally-Sprint SM behöver kyla, Hässleholms MK nominerad som ”Årets….” och vad är en rallyklassiker?
Att förlägga vinterns ”SM-vecka” till Umeå borde kännas tämligen ”vintersäkert”, men så verkar ändå inte bli fallet. Redan nu har den ”fantastiska” sporten skidorientering (obs. pyttelitet ironi i detta) beslutat flytta till Boden och nu är det stora frågetecken även kring både Rally och Rallycross-delen. Med bara drygt två veckor kvar och avsaknad av vinter kring Umeåkers Travbana ser det lite trist ut. Västerbottenkuriren har snackat med en något bekymrad Roland Åström, tävlingsledare i Vännäs MK.
– Snö är inte viktigt för oss, men vi behöver ett istäcke på vägen så helst skulle det komma några riktiga kallnätter…
Klart att detta är märkligt, inte ens vinter i Umeå…
*
Säger stort grattis till Hässleholms MK som blivit välförtjänt nominerad till ”Årets Idrottsförening” vid Nordöstra Skånes Idrottsgala den 1 februari i Kristianstad. Ordförande CG Wilke som sitter för tjugonde året har blivit intervjuad i Norra Skåne om hur och varför klubben nått sin topposition i skånsk bilsport. Inget snack utan att HLMK:s cv är tämligen oslagbart med rally, racing, folkrace, bilorientering, miniracing, drifting och offroad på programmet. Dessutom innehar man antagligen svenskt rekord som arrangör till Rally-SM, sexton gånger som SM-arrangör innebär respekt. Två tävlingar i Back-SM, plus några i Bil-O SM senast 2013 och så självklart Lille Mats Rallysprint landets största asfalttävling som startade redan 1964.
I sanning en minst sagt livaktig 61-åring är det minsta man kan säga om klubben. Dock blir jag lite tveksam när Wilke i artikeln konstaterar, han kan så klart ha blivit felciterad eller missuppfattad.
– Vi är en av få klubbar som klarar av att ha egna funktionärer på SM-tävlingarna.
Vad jag vet är Hässleholmarna i lika stort behov av hjälp från grannklubbarna som alla andra när det är rallydags. Själv har åtminstone jag och mina kompisar i SMK Hörby bemannat målet på en av sträckorna i Snapphanerallyt de senaste åren…
Wilke & Co konkurrerar med ”stora elefanter” den 1 februari, handbollsgudarna IFK Kristianstad och så ”tunga” i ordets verkliga bemärkelse Kristianstad Predators som spelar i Superligan för amerikansk fotboll. Men för mig är saken klar, Wilke borde kunna förbereda tacktalet redan nu!
*
En ständig diskussions källa är vad som gått snett i klassiskt rally när nu snart alla ”65:or” är lite lustigt, historia. Istället ät det de nyare bilarna från 75 och uppåt som blir allt vanligare. Själv har jag min inställning klar, åldersgränsen skulle vara upp till 75-års modell, resten får tävla i något annat men inte som ”klassiker eller historisk rallybil” ( kör Rickie Borgström en Grupp H eller App. K 240 t.ex?). Så här tycker jag men vet också att många andra tycker helt annorlunda….
En som verkar tycka som jag är stridbare men ända glade göteborgaren Bo Axelsson från Göteborg. På Rallyklassikernas gästbok skriver han tänkvärt vilket jag tar mig friheten att citera delar av,
”Startfälten har minskat oroväckande de senaste åren, även om intresset för historisk rallysport fortfarande verkar starkt. Det synes som om steget mellan tanke och handling blivit större. Andelen ”Internetchaufförer”, för att låna Rotens uttryck, verkar vara i ökande.
Definitionen av Historisk rallysport har också, under de senaste åren, blivit mer flytande. I alla fall för de av oss som är ”hard core” entusiaster. Skillnaden mellan, framförallt, de nationella klassernas åkdon och Klassikernas dito är många gånger svåra att urskilja även för de frälsta. Att Theorins Amazon, Leif B:s Cortina, Söderqvistens Koja är ”Gammelbilar” kan ju alla förstå, men det har blivit knepigare med bilmodeller som återfinns, i stort antal, i en rad andra klasser.”.
Bo fortsätter, ”Nationellt har det varit vikande antal ekipage på startlinjen. Enda lysande undantaget, efter vad jag förstår, är den nyvaknade ”Cortina-klassen” vilken faktiskt attraherat fler bilar än på länge. Kul! I övrigt måste man nästan fråga sig : Kan man verkligen benämna ett rally Klassikt om det nästan inte finns en enda SAAB 96 2-takt (bilden på en raritet i Klassikt Rally) eller V4 på startlinjen? ”. Den sistnämnda frågan vet åtminstone jag svaret på…
Allt kommer inte med i referaten när det görs telefonintervjuer. Jag tar ”alltid” upp att vi får hjälp av SMK och KMK, samt ibland även av andra klubbar på Snapphanerallyt. Ni får inte tro att vi är otacksamma, men vi bjuder ju tillbaka också, vilket vi i klubbarna uppskattar varandra för. Eller hur?
Hej CG.
Med tanke på var jag läste artikeln så var det alltså som jag misstänkte, att reportern missuppfattat det hela. Att ni skulle vara otacksamma har aldrig ens föresvävat mig. Tyvärr är det så att ingen ( som jag vet i alla fall ) arrangör som idag klarar att fixa en normal rallytävling själv.
Ha det bra
Tommy
PS. Har du börjat tänka på tacktalet?DS.
När Winter Trial passerar genom tidningens spridningsområde på väg mot Värmland är det ordning på torpet. Inte en bil tillverkad efter 1976 🙂
Hej.
Nu är jag inte så bevandrad i detta, men årsmodellerna verkar helt OK!
Menar du genom Kristianstad med omnejd?
MVH
Tommy