Rally-EM (ERC) börjar i Österrike, Rustad storsatsar med Volvo i Rallycross-EM och Viktoria mer laddad än någonsin…

Hoppas det nya året börjat bra för er alla, antingen ni sitter i WRC-bil, kör enklaste Grupp E, är funktionär eller bara intresserad av motorsport i största allmänhet. Om bara tre dagar drar årets första ”stortävling” igång, österrikiska Jännerrallye som utgör premiär för ERC eller Rally-EM. Från staden Freistad norr om Linz drar man igång direkt på lördagsmorgon med den första av de arton specialsträckorna. På söndagseftermiddagen har förhoppningsvis merparten av de fyrtiofem anmälda nått målet efter att ha avverkat drygt tjugofem mil specialsträcka.
Tyvärr saknas två av EM-profilerna, Skodaåkande fjolårsvinnaren Jan Kopecky som i år väljer Asia Pacific mästerskapet och av Hyundai sidsteppade Bryan Bouffier som satsar på inhopp i WRC med start i Rally Monte Carlo istället.
Nye Ford-åkaren Robert Kubica tar ”The Jänner” enbart som uppladdning inför Monte och för honom är det WRC som gäller för resten av året. Istället får ”Grupp N-vinnaren” i ERC 2103 Andreas Aigner ses som lite av favorit till EM-titeln i ”stora klassen” sedan han bytt Subarun mot Peugeot 207 S2000. Andra heta namn som för oss här uppe kanske är tämligen okända, är Vasily Gryazin i en Fiesta S2000, Katejan Katetanowiwicz med en ny Fiesta R5. Vaclav Pech kör numera lite udda MINI S2000 och Raimund Baumschlager blir vassaste Skodaåkare i en Fabia S2000.

*
Tommy Rustad väljer nu att följa sin landsman Petter Solberg och satsar på rallycross i stället för Touringcar racing. Rustad kommer att åka EM-serien med en Volvo C30 och med vilken han gjorde två inhopp i serien 2013.
Vi har budget för sex tävlingar i år så det blir de fem EM-racen plus Höljes, berättar Rustad.
Ser verkligen framemot detta och målet är så klart att vinna EM-serien!
Nu är det ett tag sedan f.d STCC-vinnaren åkte rallycross och är klar över vad han måste förbättra för att kliva upp på pallen.
Jag måste komma från startplattan snabbare, när vi gör bra starter kan jag vara snabbast, menar Rustad.
Nu väntar Volvon på renovering och sedan börjar testerna.
Måste få koll på om vi kan ändra inställningarna på bilen eller om jag måste ändra mitt körsätt, avslutade norrmannen som körde full EM-säsong senast år 2006 och då slutade trea.

*
Läster på ”forumet” hos Motorsport i Värmland att Magnus Säfström varit och kollat på Rally Swedens nya ”publiksträcka” vid Torsby. En sträcka som föll Magnus i smaken, han skriver bland annat, ”Det ser ut att bli riktigt bra. Det blir mycket rally för lite ansträngning. Kommer att vara bra för dom som inte vill och kan gå långt för att se rally.
Sträckan börjar som en vanlig skogssträcka, utefter Vassjön, men svänger av skogsvägen och in på en nybyggd väg med många publikplatser utmed Torsby flygplats, sedan avslutas sträckan med rena rally arenan vid Skidtunneln”.
Låter som en sträcka värd att besöka…

*
Årets sista SMS-kom från Viktoria och Tord Lindh, mina ständiga orosmoln när väl RS-åkandet drar igång den 30 mars i Hörby. Den svarta ”dödskallemärkta” Golfen är på något djävulskt märkligt sätt nästan alltid någon ynka sekund snabbare än Silver-VOC:en. BloggLindhNär paret Lindh nu nyårshälsar med en bild på Viktorias julklapp ett telefonfordral självklart med en dödskalle på, förstår jag att man redan är taggade och knappt kan vänta tills förnedringen kan ta sin början. Jag bara hälsar ”Lindharna” med att på Silver-VOC:en både ska det bytas till elfläkt och lackbättras innan den siste mars. Så kom igen ”we are prepared”…

2 svar på “Rally-EM (ERC) börjar i Österrike, Rustad storsatsar med Volvo i Rallycross-EM och Viktoria mer laddad än någonsin…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *