Rally SM presenteras med ny styrgrupp, WRC-kalendern 2024 klar, inget bra rallyväder väntas över Skänninge, och östgötsk rallyikon har lämnat oss och Nässjö MK vädjar till publiken vid BRC-finalen.
Lite som Gert Fylking, äntligen och då gäller det Rally-SM 2024 som i dag släppte på förlåten och då med ett antal nyheter. Inget dramatiskt där nu SM kommer att skötas av SBF själv genom en styrgrupp som blir beslutande för Rally-SM. I denna ingår Jonas Kruse, projektledare, Hans Bååth, Mikael Gustavsson, Roger Engström, Janne Rydh, Fredrik Andersson men även till min förvåning även SRM:s VD Patrik Persson(bilden).
Förvånad, då jag trott att SBF ville börja med oskrivna kort, men klokt nog har man engagerat Patrik med sin i största allmänhet stora erfarenhet. Även hans tre år i ledningen för tidigare promotorn gör att SMK Hörby-medlemmen kommer att leda arbetet fram till att Kruse börjar i december. Drive VXO:s Hans Bååth kommer att utveckla en struktur för styrgruppens arbetssätt med en långsiktig strategisk plan för Rally-SM framåt.
– Det här arbetssättet är något som vuxit fram över tid och ett sätt där vi vill skapa en större förankring och transparens mot rörelsen i de beslut vi fattar kring Rally-SM, säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare
–Målsättningen är att fler skall kunna känna sig delaktiga i hur Rally-SM utvecklas och därför består styrgruppen av personer som representerar team, rallyutskottet, arrangörer, förbundsstyrelsen. Styrgruppens sammansättning är inte statisk för flera år utan kan komma att förändras för att på bästa sätt utveckla Rally-SM.
Jonas Kruse tillträder sin tjänst den fjärde december i år, men styrgruppens arbete är redan nu i full gång berättar han.
– Just nu är fokus på 2024 men samtidigt inleder vi arbetet med att skapa förutsättningar för att kunna utveckla Rally-SM långsiktigt. Det är i denna grupp som samtliga beslut kring Rally-SM kommer att tas.
Som Nordkvist påpekade är inte gruppen statisk, utan SVT:s ralllyankare vill gärna ha förslag på nya namn för styrgruppen.
– För att detta skall fungera är det viktigt att vi har personer med erfarenhet och spetskunskap från sporten och representation från mästerskapets samtliga intressenter. Därför är jag öppen för förändringar i gruppens sammansättning!
Att SBF kommit sent på bollen förstår alla och detta är också en anledning till att 2024 blir lite av mellanår.
–Många frågetecken har behövt rätas ut längs vägen. och nästa år kommer att bli bra men utan några större förändringar jämfört med de senaste åren, förklarar Hans Bååth och tillägger.
– Inför 2025 och framåt kommer vi att arbeta för att Rally-SM verkligen ska både stabiliseras och utvecklas.
Alla är så klart nyfikna på vilka tävlingar som kommer att ingå i Rally SM 2024 och om det var slagsida mot södra Sverige i år så blir det raka motsatsen till nästa år då ingen SM- tävling körs söder om Trollhättan/Linköping. Kalendern ser ut enligt följande.
Hudiksvall 19-20 januari Hälsingerallyt
Sandviken 2-3 februari Vinterpokalen
Nyköping 10-11 maj Gästabudstrofén
Tierp 31 maj-1 juni Rally Uppland
Linköping 23-24 augusti East Sweden Rally
Trollhättan 20 -21 september Västrallyt
Samtliga tävlingar blir tvådagars-tävlingar med rekognoscering på fredagen. Den 4:e november i år samlas arrangörerna för den årliga SM-konferensen för att mer i detalj planera säsongen.
Som jag redan avslöjat så krockar South Swedish Rally med Nyköping och ”Gästabudstrofén”. En annan datumkrock är ”Hälsingerallyt” samma dag som Bilsportsgalan där SM-medaljerna delas ut.
– Tyvärr har det inte varit möjligt att hitta ett annat datum vilket innebär att de medaljörer som även tävlar i Hudiksvall får förbereda sig på ett alternativt firande, förklaras det.
När Resultatservice i förgår berättade att man inte heller nu fick förtroendet att leverera tidtagning till SM blev det ganska intensivt i kommentarsfältet. Att RaceConsulting inte lyckats fullt ut under de tre senaste åren var det många som menade plus att det reagerades på att detta skulle vara funktionärernas fel. Hur som helst så har Styrgruppen fortsatt förtroende för RaceConsulting berättas det.
– I linje med att genomföra 2024 med minimala förändringar förlängs samarbetet med RaceConsulting ett år. Ett grundligt arbete har genomförts och kommer fortskrida för att hantera de problem som förekommit under 2023. En fördjupad analys av resultat- och trackingsystem kommer ingå i det långsiktiga arbetet inför 2025!
*
I går släppte FIA och WRC sin kalender för 2024 med totalt 13 tävlingar. Mexiko försvinner och ersätts av Lettland vilket också innebär att Safarirallyt körs på Mexikos datum i slutet av mars.
Många blev nog förvånad över att ”Rally Estonia” inte finns med då detta varit lite av ”benchmark” för många andra arrangörer. Deras sätt att hantera publik, säkerhet och tävlande har varit på topp medan raka motsatsen upplevts i ”Rally Poland”. Bara att hoppas polackerna lärt sig hemläxan och till exempel inte släpper in brandbilar mot färdriktningen på sträckor under pågående tävling…
Annars påminner 2024 starkt om årets upplägg där då Rally Sweden är deltävling två den 15-18 februari. En sak som säkert upprör många är att för femte året i rad saknas ”Rally GB”.
– Hur är det möjligt att man kan sidsteppa oss som är lite av motorsportens vagga för att istället låta tre länder borta i öster (Finland, Lettland, Polen) få VM-status, chockerande är vad det är, skrev en känd rallyröst på X.
Lite kan jag hålla med och just Polen är nog de som skulle gå bort med sina mjuka, sandiga och alltid hopplöst uppkörda sträckor…
*
I morgon kör Svenska Rallycupen sista deltävlingen för i år, ”Marknadsnatta” med start och mål i Skänninge och Östergötland.
Tråkigt nog verkar de 180 startade få en final där vädret inte är på deras sida. Under natten ska stormen Babet dra vidare från Skåne uppåt landet och landa lagom till start landa över tävlingsområdet. Regn och kulingvind är vad som förväntas drabba SRC-finalen, speciellt fram till lunch ska detta gälla.
*
En som sorgligt nog inte kommer att besöka Marknadsnatta är det östgötska rallyoraklet Berndt Carlsson. Urban Wahlberg skriver på Facebook: ”Vår rallynestor Berndt Carlsson har gått bort.
Berndt var en mycket duktig rallyförare och ett ”uppslagsverk” om allt som rörde rallysport sedan -60.
Det finns så mycket positivt att skriva om Berndt, men det viktigaste är att han var den bästa kompis man kan ha.
Vi kommer att sakna dig, men vi kommer aldrig att glömma dig.
Vila i frid.
/Urban”.
Själv träffade jag Berndt många gånger och när han i början av 2000-talet ville sluta cirkeln genom att åter köra en likadan Opel Kadett A Coupé som han började med blev kontakten mer intensiv. Bilen han köpt var inte alls lika pigg som den han körde på 60-talet ringde han och berättade. Nu ville han ha tips från mig som körde med en likadan bil fast ingen coupé.
– Vad gör jag för att få fart på bilen, den är ju helt hopplöst slö, vädjade Berndt.
Så klart hade jag ingen ”quick fix”.
– Detta får du leva med, hemligheten är att inte släppa gasen utan bara bestämma spår och sedan be en bön att det inte svänger mer än du tänkt/hoppas…
Medan jag höll fast vid Kadetten fram till 2011 tröttnade Berndt efter ett par år och om jag minns rätt kördes sista tävlingen i Kristianstad för runt 15 år sedan med en BMC Cooper. Vid sidan av tävlandet var Bernt en hängiven rallyåskådare och åtskilliga gånger har han ringt mig för att få tips på bra ställen i skånska tävlingar. Då har det inte alls handlat om SM utan även mindre tävlingar har fått besök av oraklet. Hans dedikerade jobb med sin årliga ”Rallykalender” är även det värt att lyfta fram. Här lät Berndt behållningen tillfalla någon lovande ung rallytalang och konstigt nog rådfrågade han ofta mig, då han av någon anledning ansåg att jag hade hyfsat bra koll. Att han drabbades av cancer gjorde han ingen hemlighet av. Men för bara en kort tid sedan så verkade det som han besegrat sjukdomen och beskrev på Facebook glädjen över detta. Men tråkigt nog hann den i kapp 73-åringen som nu gått i mål för gott. Skriver som jag brukar när den här typen av människor lämnar jordelivet, sådana som du Berndt görs inte lägre. Sov gott Berndt!
*
Noterar att Nässjö MK och ”Novemberskölden” på största allvar tagit till sig de problem som vissa delar av rallypubliken i fjol ställde till.
Man skriver därför:
”Det är viktigt att alla följer de säkerhetsregler som gäller för tävlingen samt följer våra funktionärers uppmaningar. Efter förra årets erfarenheter måste vi meddela att upptäcker vi något som helst sabotage mot säkerheten eller att publiken inte följer våra funktionärens uppmaningar kommer den aktuella sträckan strykas och köras som transport. Allt för de tävlande och publikens säkerhet. En uppmaning till er som brukar köra sträckorna innan de är avlysta, tänk på att de boende samt väghållare inte är vana vid så mycket trafik på vägen! Visa hänsyn och kör försiktigt.”.
Egentligen är det för dj-ligt att den här typen av uppmaning ens behövs. Alla vet ju att rallypublik vet hur man uppför sig på tävling eller?
Tro det eller ej, inget nytt namn är anmält till ”Novemberskölden” idag, fortfarande 229 anmälda…
Tack Tommy för de fina orden om vår bror. Vi skulle ut på Marknadsnatta i morgon tillsammans men vi stannar hemma den här gången. Vårt intresse är gemensamt så vi är snart tillbaka i rallyskogen igen.
Roland, Willy och Per Carlsson
I bland räcker inte orden till men skönt att ni uppskattade mitt inlägg. Ta hand o mer!