Loubet kickade kartläsaren, WRC-spänning kan punkteras i ”CER”, BRC måste vara ”Hjärtlandet” i rally och VEC 2024 med två tävlingar i Sverige.

Pierre-Louis Loubet tog till det från bollvärlden välkända receptet när framgångarna uteblir och sparkade kartläsaren (tränaren) Nicolas Gilsoul. En kommunikationsmiss i Rally Chile innebar en avåkning och missen verkar Loubet helt tillskriva Gilsoul och menade ”det är omöjligt att fortsätta ihop”. Gilsoul som tidigare läste noter åt Thierry Neuville lär vara en av WRC:s mest rutinerade kartläsare men det hjälpte inte. Nu ersätts han av Sebastien Ogiers tidigare co-driver Benjamin Veillas med start i kommande Central European Rally. Lite ironi då Loubets förre kartläsare Vincent Landais lämnade honom för att åka med Ogier i Toyotan.

Foto: M-Sport Ford

Elva i VM-tabellen och med en sjätte plats som årsbästa har inte fransmannen rosat marknaden men med ”Benjy” i bilen hoppas han på en vändning.

Med honom i Puman under test var allt bra, så väldigt glad över att han sitter vid min sida, menar Loubet.

*

 Central European Rally som utgår från tyska staden Passau inte långt från Tjeckien och Österrikes gräns där också flera sträckor kommer att köras, kan nästan all spänning i WRC punkteras. En pallplats för Kalle Rovanperä lär betyda att han kan ta sig till finalen Rally Japan helt avslappnad och fokusera på att enbart ha kul.

Foto. Skoda Motorsport

Samma sak i  WRC2 där ledaren Andreas Mikkelsen med enbart fem körda tävlingar sitter med trumf på hand gentemot tvåan, fyra poäng bakom Yohann Rossel. Både han och trean Gus Greensmith kör i ”CER” sin sjunde och sista tävling där de får räkna poäng. Säkerligen ingen utveckling som WRC skissade på när kalendern spikades. Att frakta VM-cirkusen till andra sidan klotet för en tävling som inte betyder särskilt mycket för medaljfördelningen… 

*

Här hemma fortsätter det att trilla in anmälningar till finalen för Bilsport Rallycup, Nässjös ”Novemberskölden” den 4 november. Att smålänningarna kommer att få hantera årets största tävling har varit känt ett tag och nu står räkneverket på 229 anmälda plus fem förbilar och mer än en vecka innan man stänger.

Foto: Tommy Svensson

Inom politiken brukar man använda ”Hjärtlandet” för att benämna de ”riktiga väljarna” de som valt lantlighet, småstadsliv med fötterna i traditioner och ursprung. Omsätter man detta till rally så måste absolut cupansvarige Roger Rooths ”BRC” vara motsvarigheten alltså rallyts ”Hjärtland”. Här finns inga avancerade WRC/Rally2-bilar, inga eller åtminstone väldigt få 24-meters servicetrailers. Inte heller någon fördyrande rek eller noter istället är det rallyts ursprung som syns och att största klassen är C-Förare VOC/Grupp F med 46 anmälda känns helt naturligt. Nästan halva startfältet är ”Standard-bilar” och det är nog också så som Rooth vill se sin cup, en cup mer för folket än för elit. Han konstaterar också att det körs ”två rallyn” i Nässjö.  

Stora Novemberskölden med just nu 229 anmälda och den Lilla Novemberskölden med just nu 46 anmälda i klassen VOC/Grupp i sig själv så stor som klass för att fylla ut en egen mindre tävling, helt otroligt!

Foto: Tommy Svensson

Av de 229 finns bara sex 4WD-bilar som inte heller får räkna poäng i cupen. Att det i dag bara saknas en tävling cupen för nästa år är även det ett bevis på att ”folket äger”… 

*

Passar bra att hänga på att Volvo Euro Cup i övermorgon kör sin final i ”Marknadsnatta” och där kommer då cupgeneral Ted Malm (bilden) att presentera kalendern för 2024. Återstår att den godkänns av förarna på den gemensamma konferens och prisutdelningen i Linköping 25 november.

Foto: Tommy Svensson

Det blir en riktigt bra kalender och för första året så är alla tävlingar 1-dagars, så till vida att själva tävlandet är en dag men det är fortfarande recce på en dag, berättar Ted.

Precis som tidigare år kör man två standardklasser VEC1=A/B förare och VEC2= C förare med Volvo bilar godkända i VOC, GrF och GrE. 

Nytt till nästa år blir ”VECC” där alla klassiska Volvobilar ingår och där den i resultatlistan blir en klass men där man sedan delar upp i olika klasser berodde på årsmodell.

Intresset är jättestort inför 2024 från såväl nya standardbils-team samt historiska Appendix-team och det flaggas också om att det finns bl.a två nya bilar på gång i VEC 1 & VEC2 klassen från Finland, men även Danska, Norska, Holländska och såklart Tyska team kommer ansluta. 

I VEC krävs vanligt licens och i den historiska klassen går det bra med Nationell HTP

20 jan: Hälsingerallyt SMK Hälsinge 6 mil vinter              

18 maj: Ikaalinen Ralli ( Tammerfors ) Finland 9 mil grus

13 juli: Slottssprinten ( Katrineholm ) Sverige 4 – 5 mil grus

16 – 17 aug: Juelsminde Danmark 13 mil asfalt

20 – 21 sept :Rally Hedemarken  ( Hamar ) Norge 8 mil grus

26 okt ADAC Atlantis Rally ( Kaltenkirchen ) Tyskland 7 mil asfalt

23 november Prisceremoni Hotell Slottsparken Linköping

2 svar på “Loubet kickade kartläsaren, WRC-spänning kan punkteras i ”CER”, BRC måste vara ”Hjärtlandet” i rally och VEC 2024 med två tävlingar i Sverige.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *