Fourmaux ersätter Loubet hos M-Sport, Tänak leder ”Höst-Rallyt” trots avåkning och osjälviske Tom K. hyllas i DirtFish-artikel efter stödet till ”Die Carlbergs”.

 M-Sport Ford byter ut Pierre-Lois Loubet till WRC-finalen Rally Japan och ersätter med en annan fransman Adrien Fourmaux. I år har Fourmaux kört i WRC2 med Ford Fiesta Rally2 och där nått viss framgång. Kanske är ändå segern i Brittiska Mästerskapet det som den 28-åriga läkarstudenten kommer att minnas allra mest av 2023.

Foto: M-Sport

M-Sport motiverar bytet med att han förtjänar en Rally1-chans efter sitt jobb med att utveckla Fiestan som man i Cumbria menar varit lyckat. Dessutom säger man, ”Adrien kommer troligen att lyckas bra på de smala, tekniska asfaltsträckorna och vi ser framemot vad han kan åstadkomma med ”Rally1 machinery”. Loubet hade redan bestämt att kommande ”CER” skulle vara sista tävlingen för i år så att han skulle ha gott om tid att förbereda inför 2024. För mig känns detta helt i linje med vad som sipprat ut från Malcolm Wilsons kontor, att teamet till nästa år taggar ner och satsar på två unga förare. Dess blir då i mitt huvud Loubet och Fourmaux…

*

Som ”shake down” till kommande Central European Rally kör idag både Ott Tänak och Adrien Fourmaux i Österrike och ”Herbst Rally”. Efter sex av de åtta sträckorna leder Tänak så klart med sin Puma Rally1 men Fourmaux med Rally2 Fiesta är bara 43 sekunder bak. En lättare avåkning på tredje sträckan kostade estländaren över 50 sekunder medan  fransmannen kört stabilt och utan misstag.

Foto. Okänd

Trea är Skoda-åkande fransmannen Nicolas Ciamin, 1.06 efter som i sin tur har unge finländaren Roppe Korhonen elva sekunder efter.

*

Även om det hänt tidigare så får jag alltid ståpäls när någon tävlande för SMK Hörby uppmärksammas utanför de vanliga kanalerna. En av de mest tongivande sådan är amerikanska DirtFish som idag har en lång artikel om Tom Kristensson och hans stöd till Calle Carlberg.

Att detta väckt den amerikanska rallyröstens intresse och beundran är otvivelaktigt när man läser hela den långa texten. I början konstateras efter en jämförelse med ett avsnitt tv-serien ”Vänner” där handlingen översätts till Tom, ”Även i de mest extraordinära handlingar av vänlighet kommer avkastningen genom tillfredsställelsen av att hjälpa andra – att veta att du har gjort rätt. I rallytermer är det sällsynt att hitta någon som gör detta gratis, hjälp kommer normalt med en prislapp, och varför skulle den inte göra det?”.

Foto: M-Sport Ford WRT

Sedna lyfter man fram fram hur hårt Hörby-föraren fått kämpa genom hela sin karriär och där 2021 med M-Sport i WRC2 skulle ha blivit hans stora år, men istället blev det tvärtom. Carlberg berättar för DirtFish hur han kom i kontakt med ”Smiling Tom” mitt i dennes då krisande karriär.

2021 behövde jag hjälp med att ställa in bilen och våra noter, så jag ringde Tom och sa, ’jag kan jag betala dig för att komma och hjälpa mig med det här?”.

Foto: privat

Tom tvekade inte utan åkte upp till Calle och under en dag lärde han smålänningen mycket om rally och livet och dagen avslutades med ord från Tom.

Du behöver inte betala mig, jag vill bara hjälpa!

Att Calle sedan vårdat kontakten och i dag kallar honom för mentor är inget konstigt då som det konstateras i texten, ”Det är en extraordinär påminnelse om att det verkligen finns bra människor i världen”. Calle fortsätter.

Tom kämpade varje dag för att hitta en budget för att köra och även med ett så tufft år bakom sig hjälpte han mig att köra SM-finalen, än i dag kan jag inte föreställa mig hur eller varför han gjorde det, men han är bara den där killen…

Att både Tom och Calle kommer från liknande bakgrunder utan föräldrar med förmögenhet eller egna företag har säkert spelat in i att kemin stämmer så bra. I år var situationen densamma som 2021, ”Die Carlbergs” hade hål i budgeten för att kunna köra sista tävlingen i ADAC eOpel Rally Cup. Då steg Tom och hans partners in och räddade starten. Så varför? Vad finns det egentligen för Tom undrar DirtFish-reportern.

Foto: ADAC

Calle är en väldigt hårt arbetande kille och jag kan se mig själv ganska mycket från den tiden när jag var i hans punkt i karriären då allt bara blir bara tuffare, svarar Tom och fortsätter.

Jag försökte köra ytterligare ett rally i år men hittade inget bra avtal. Då är det bättre för mig att spendera den lilla budgeten som återstod eftersom det hjälper honom mycket mer, det gör stor skillnad för honom!

Precis som 2021 när Tom räddade SM-guldet hoppas nu Calle att stödet innebär samma sak i Opel-cupen. Tom ser så klart även detta men ser också något större.

Foto_ ADAC Opel e-Rally Cup

Du fokuserar bara på dig själv och vad ska jag göra för nästa steg etc? Nu stöttar jag ungdomar runt omkring mig så bra jag kan, för när jag var där hoppades jag på att någon som jag skulle träna noter, prata om hur man skaffar sponsorer. Jag hoppas verkligen att folk ser att jag inte är självisk utan försöker ge något tillbaka, inte bara ta!

Calle och pappa Torbjörn leder cupen och enligt deras uträkning räcker en fjärde plats i finalen ”Central European Rally” plus någon power stagepoäng för att köra hem det hela.

*

Här avslutas Motorbloggen och Marknadsnatta har ännu inte avslutats i ett Östergötland som präglas av uselt väder blåst, regn och en handfull plus grader. Till detta överlevnadsprov återkommer jag i morgon! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *