Rally-SM med enbart 2WD (?) och Ramona”on fire”…
Medan vi här hemma hattar med Rally-SM bland annat vilka bilar som ska vara tillåtna, är engelsmännen mer ”pang på röbetan”. Rally-SM kämpar i uppförsbacke, tror inte ens den mest blåögde rallyfantasten kan säga något annat även om det nu känns som att backen börjar plana ut. Kokar man ner allas synpunkter och åsikter, så blir det nog så här, ”Rally-SM ska alla få åka, alla bilklasser ska ha minst ett SM-guld gärna två eller fler. SM så klart även i klasserna Grupp E och Volvo Original, självklart även de som åker i Klassiska och Historiska bilar ska vara med på tåget”. Så långt de nerkokade åsikterna och då menar jag med en grov uppskattning att mellan tio och femton svenska rallymästare koras då årligen…
Självklart är detta omöjligt, statusen på ett SM-guld skulle bli så urholkat att ännu färre skulle bry sig. Men i Sverige är ”demokrati” och ”likvärde” honnörsord som även gäller i rally sporten. ”Alla ska med” var S-gängets paroll häromåret och med facit i hand såg vi hur lyckat detta blev, samma sak i rally.
Nej hjälmen av för engelsmännen som vågar ta tuffa, men helt nödvändiga beslut för att komma framåt. Från och med i år är därför alla 4WD bannlysta i det Brittiska mästerskapet. Tänket innebär att man vill föra fram ”billigare” klasser som teoretiskt sett gör det möjligt för fler att vara med och åka rally. Här hemma snackar vi likadant, men när det kommer till kritan är där ingen som vågar sätta ner foten och säga stopp.
Tänk om Rally-SM enbart skulle gälla 2WD, där Otrimmat och R2-3 bilarna gör upp om den enda titeln ”Svensk Mästare i Rally”. Vansinne säger många, tänk alla som köpt på sig dyra 4WD-bilar vad ska dom göra? Jag tror att där är minst lika många 4WD i England som där får åka andra tävlingar. Har man däremot ambitioner att bli Brittisk mästare då är det 2WD som gäller. Visst känns tanken bra?
Skoda, Citroën, Ford, Renault och Suzuki är alla representerade i Brittiska Mästerskapet och dessutom toppar fransmännen och Ford rallysatsningen med egna märkescuper. Hur många märkescuper finns det här? Volvo Original självklart, men där nyaste bilarna är från slutet av nittiotalet och Suzukicup där man håller sig till i början av samma årtionde. Svårt ens för en superduktig PR-kille att använda dessa i modern marknadsföring kan jag tycka. Enda cupen som körs med nya bilar är Mitsubishis, men här snackar vi bilar på fel sida halvmiljonstrecket…
Är helt övertygad om att samma bilmärken som i England även här hemma skulle ha intresse av att gå in och stötta sitt märke i en rallysatsning. Självklart krävs det mycket jobb från SBF för en kursändring men jag tror faktiskt inte man har något val om man vill att Rally-SM ska fortsätta leva, för det vill väl ändå både du, jag och SBF?
Noterar att Fredrik Åhlin till slut fastnade för ännu ett år i WRC-Academy. Tror det var ett klokt beslut och med ett år i ryggen är jag övertygad om att värmlänningen kommer att vara med där uppe när finalen körs.
Ramona Karlsson har haft en motig uppladdning inför Rally Mexico med snudd på krasch. Snackar alltså inte om att krascha Mitsubishin, istället var det ”semelbaket” som gick överstyr där hemma. Bullarna fick sjätte eller sjunde gradens brännskador och är vad jag kan bedöma av videobloggen, bortom all räddning. Kan man kalla detta genrep så kan man hoppas att det stämmer som man brukar säga, ”dåligt genrep betyder desto bättre premiär”!
Beundransvärt att engelsmännen åtminstone VÅGAR göra något. Här hemma stretar man på i samma utstakade bana som lades för sjuttielva år sedan… När vågade SBF/Rallyutskottet sticka ut hakan sist? På Tore Lax tid kanske?
Heja England!
Hej.
Håller med!
MVH
Tommy
Hur roligt blir det med R2/R3 bilar enbart i ett mästerskap!! Nordkoreanska rallymästerskapet!!
Hej.
Nu vet jag inte hur det Nordkoreanska Mästerskapet fungerar, men har lite koll på det brittiska. Den som påstår att Rally-SM smäller högre än det som körs där menar jag nog har dålig koll. Men visst hade det varit ännu roligare med fullfjädrade ”WRC-team” i Rally-SM, men det tror jag inte det blir i ”denne kungens tid”…
MVH
Tommy
Tyvärr Tommy, så luktar det s lång väg med ditt förslag. I all välmening pushar du för något som skulle bli lika ointressant som damishockey.
Vi måste inse att 4WD behöver vara med på ett hörn. 2 WD javisst, den klassen också. Märkescupper, javisst, men försök få bilimportörerna intresserade först, vilket verkar vara svårare än att få dem att lägga miljoner i spons av golf eller segling. Intressant dock, för det finns ett dussintals bilmärken som har passande bilar för en cup.
NordKorea skrev någon här nedan. Sydkorea säger jag. Därifrån kommer några bilmärken som säkert skulle kunna bidraga med nån modell för en cup. Men cupperna kör vi parallellt till SM-klasserrna. Då först blir SM-tävlingarna i sig intressantare för sponsorer och media.
Titta på Norge och Finland. Deras mästerskap funkar. Bra upplägg fina vägar och både 2WD och 4WD. Låt vara att finnarna kör F-cup i separat serie, men ändå…
Hej.
Fungerar säkert bra i Finland, men här hemma känns det som att utvecklingen stannat av. Trimmat 4WD som borde vara ”Kungaklassen” känns knappt ens som ”Prinsklass” med allt för få deltagare. Inget konstigt med det med tanke på den ruggiga prislappen på bilarna!
MVH
Tommy
Disqus generic email templateFast jag tror inte felet beror på klassen som sådan utan på helt andra orsaker. Som att SBF inte sett till att sköta sitt varumärke tillräckligt. Och då gör man inte saken bättre genom att ta bort en klass, även om den för tillfället ser lite tam ut.
Men det där med märkescuper tror jag också är en av utvägarna för att få till intresset och även in med nya bilar i rallysvängen.
Men Renault satsar på Formel Renault istället för Clio-cup. Fråga mig inte varför. Det var ett svek när de lade ner Clio-cup i rally. Var själv med på nära håll och vet hur dåligt det sköttes av dåvarande Volvo (samma folk är kvar än idaghos Renault, tror jag) Och Ford i Sverige – ja, vete sjutton vad de håller på med. M-sport har ett färdigt koncept. Bara att marknadsföra cupen så kommer man att sälja Fiesta R2:or så det bränner om det.
Suzuki har också kit för GrN (möjligen numera ochså för R1 eller R2) för sin Swift. Jag har själv varit i kontakt med Nicky Finlayson på Monster-Sport i England och få igång en flångans ny Swift för GrN skulle lätt gå för under 200 tusen om agenten bidrar med lite rabatt.
Hejsvejs!
Per L
—– Original Message —–
From: Disqus
To: per.lofstrom@ebox.tninet.se
Sent: Monday, February 27, 2012 8:58 PM
Subject: [kbmotorbloggen] Re: Rally-SM med enbart 2WD (?) och Ramona”on fire”…
TommySvensson wrote, in response to Perpersan:
Hej.
Fungerar säkert bra i Finland, men här hemma känns det som att utvecklingen stannat av. Trimmat 4WD som borde vara ”Kungaklassen” känns knappt ens som ”Prinsklass” med allt för få deltagare. Inget konstigt med det med tanke på den ruggiga prislappen på bilarna!
MVH
Tommy
Link to comment
Hej! Håller inte riktigt med dej Tommy. En ny R2-3 kostar nästan lika mycket som en t.ex mitsu eller subaru fast något billigare o driva. Forfarande väldigt mycket pengar. Förstår inte resonemanget med för många SM klasser. Delas det bara ut ett SM guld i friidrott, simmning, skytte, skidåkning osv!? Varför blir det sådana diskusioner så fort det gäller rally är för mej en gåta. För att få in rally sporten i finrummet igen finns det enligt mej bara en lösning. TV:
Det SBF behöver göra är däremot är att pusha för att få in nyare bilar liknande R2-3 men så att dom kan slåsspå liknande vilkor som dom gamla gr:H bilarna så att dom kan fasas ut i framtiden.
Otrimmat 4wd byggs det bilar som alldrig för så om några år kanske den, R4 och super 2000 kan bli huvud klass och dom gamla WRC bilarna fasas ut.
Mvh Krille
Hej Kristian och Jimmy.
Egentligen har ni lika rätt eller fel som jag, hade man klart kunnat säga vilken väg som är bäst att gå hade allting varit enklare…
Visst är det tilltalande med att köra ”publikens val” som SM-klass alltså enbart Trimmat 2 WD, men ska man få med fabrikanterna är detta omöjligt. Möjligt att det är lika omöjligt med min tanke, vad vet jag?
Trots allt kul att det blev lite debatt om min fackla i bensinförrådet!
MVH
Tommy
Vi måste tänka på att det är skillnad på vad publiken vill se och vad biltillverkarna vill se, publiken vill se bredsladdande & högljuda bilar, biltillverkarna vill se sina sista modeller smygas runt utan att påverka miljön.
Jag tror att vi kan lägga ner tanken på att få med en biltillverkare i rally i sverige numera, det är bättre att satsa på vad publiken vill ha istället.