Anders Kulläng är död, rallyikon/vinnare av Svenska Rallyt, drunkande i Thailand!

Rallyvärlden har sorg, en av våra bästa och mest legendariska rallyförare genom tiderna Anders Kulläng är död. Kulläng omkom idag i samband med en drunkningsolycka i Thailand där han sedan flera år hade sommarhus i byn Huay Yang. Anders Kulläng blev 68 år.
Meritlistan är lång och överst står segern i Svenska Rallyt 1980 i en Opel Ascona 400. Minns detta som idag och det här året hade man målgång på isen nedanför simhallen i Karlstad. Vid den här tiden var det Saab och Saab och lite mer Saab som gällde för Motorbloggaren. Att en Opel-förare vann före Stig Blomqvist högg både i rygg, hjärta och skäl. Rycktes dock med i den värmländska glädjeyran som inte skådats sedan 1976 när Per Eklund vann samma tävling. Då och där var Kulläng absolut störst, inget snack om saken.
Några år tidigare vann han i par med sin då ständige co-driver Bruno Berglund SM i Bilorientering som arrangerades av min egen klubb. Kulläng var inte främmande för någonting så länge det hade hjul och motor. Han var heller ingen som skiftade kartläsare ofta. I stort sett var där tre olika bisittare under tjugo år, Claes-Göran Andersson, Donald Carlsson och så till sist Bruno Berglund som han hade allra störst framgång med
Har vid ett par tillfällen träffat honom hemma i Värmland där han drev Kulläng Driving School och där många rallyförare (över tjugofemtusen lär det vara) fått reda på hur det går till att köra rallybil. Historierna är många om hur Kulläng instruerat rallystjärnor i vardande. Har de inte blivit stjärnor efter gnuggning av en av de allra bästa, då har talangen helt enkelt saknats…
Kulläng började karriären 1962 i en Volvo PV, men inte förrän han bytte till ”hundkoja” kom de riktiga framgångarna för ”prästpöjken” från Brunskog. Fram till 1968 när BMC la ner tävlingsverksamheten var ”Kula” ständigt med i SM-toppen. Efter detta började ett tretton år långt äktenskap med Opel och det var här hans allra största framgångar kom. Totalt 45 VM-starter blev det för Opel Euro Händler Team och då med allt från Rally Kadett, Ascona, Kadett GT/E och 2.0E, Ascona 400. Bästa VM-året blev 1980 då Anders och Bruno slutade femma med Ascona 400:an.
Efter Opelperioden blev det sedan några år som fabriksförare/testpilot hos Mitsubishi. Nog ingen överdrift att påstå att Kulläng var med om att förvandla åttiotalets surhinks stämplade Mitsubishi till en av rallyvärldens största märke genom tiderna. Sista gången jag såg Anders live, alltså tävlande var i Svenska Rallyt 1988 där han åkte BMW 323 med fyrhjulsdrift och slutade sexa i Grupp N.
Att börja rabbla SM-tecken och annat när det gäller en sådan ikon, legend och showman som Anders Kulläng känns futtigt och just nu helt oväsentligt. Istället tänker jag på vad han betytt för svensk rallysport både här hemma och internationellt. Minns jag inte helt tokigt var han till exempel med om att dra igång ”juniorlandslaget” för en herrans massa år sedan. Samtidigt som Kulläng hade visionerna stod han stadigt förankrad på jorden och visste hur snabbt saker och ting kunde förändras. Till exempel som när han ledde Safarirallyt överlägset och ”Mr Buffel” bestämde sig för att korsa vägen bakom krönet där Kulläng laddade på för fullt. Opeln blev inte snygg efter mötet och Mr Buffel ännu fulare, så lite skilde mellan ”win or loose”, samma sak i livet…
Även om Anders Kulläng inte tävlat på drygt tjugo år känns det precis som att han fortfarande var aktiv. Han tillhörde den typ av människor som ”alltid ska finnas”, de får helt enkelt inte försvinna. Tråkigt nog blev verkligheten en annan!
Hade tänkt skriva om någonting helt annat i dagens blogg, men det mesta känns oväsentligt en dag som denna…

4 svar på “Anders Kulläng är död, rallyikon/vinnare av Svenska Rallyt, drunkande i Thailand!

  1. Kan bara hålla med dig Tommy det känns fattigt i Rally Sverige utan Anders Kulläng han var en av dessa ikoner som man följde genom åren i hans tävlande tragisk olycka en dykolycka tänk om det ändå hade hänt i en rallybil då hade man kunnat accepterat olyckan.

    1. Hej.
      Visst är det tragiskt att Kulläng omkommer i en simpel drunkningsolycka. Tragiskt är också att inte SVT Sporten med ett ord uppmärksammar tragedin, är mållös över deras totala brist på nyhetsvärdering!
      MVH
      Tommy

    2. Kan bara hålla med dig, dock hade ”Den jättefarliga” racingvärlden krävt ännu ett dödsoffer. Stått som rubrik på Aftonh*ran

      Aftonh*rans bevakning av Suberbike VM sträckte sig till att Oscar McIntyre ( Stavning) dödskraschade. 
      Inga resultat från tävlingarna.
      Plus att det var inte VM på det han körde utan en nationell tävling i Superstock 600.VIF Kulläng.

  2.  Ja minsann, här borde väl ”experten” Kruse gjort ett inlägg, tyvärr är ju Janne Svanlund borta annars hade han självklart tagit hand om det här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *