Rally GB körs i England, ERC bättre än WRC2, ”Fast Freddy” blev 90, Ebbe mot Mats i Eslöv, jag och Nobelgänget!
WRC 2016 Rally GB återvänder till England men bara med en enda sträcka, resten körs som vanligt i Wales. Detta står klart sedan banan i dag presenterades och senast rallyt kördes på ”andra sidan” var 1999. Nu blir det bara en enda sträcka i Cheshire och Cholmondeley Castle som blir det engelska bidraget i oktober. Arrangören har jobbat länge med detta men avtalet med Wales som nu upphört, har försvårat en utvidgning av banan. Rallyt den 27-30 oktober kommer även att få nytt namn sedan ett försäkringsbolag gått in som sponsor, Dayinsure Wales Rally GB.
*
I dag tackade Michele Nandan Hyundai-mekanikerna som på bara en vecka byggt ny bil från scratch till Hayden Paddon. Detta efter att den förra brunnit upp i Portugal.
– Bring on Rally de Italia, hälsar Hyundai Motorsport och från Paddon kommer också beröm.
– Best team in the world!!! Can’t thank our guys enough for an incredible job!
*
Både Skoda och Peugeot har förlorat på att man lämnat ERC till förmån för WRC2. Detta hävdar ERC-koordinatorn Jean-Baptiste Ley sedan man avslutat ett långt samarbete med ”Rally-EM”. Han beklagar att de båda tillverkarna lockades av WRC-bilden med ”VM” istället för ”EM” som han menar inte alls gynnat de bägge R5-tillverkarna.
– När dom var med i ERC var de i topp och fick allt ljus på sig med hög media och tv-täckning. Nu i WRC är problemet att dom inte finns med i toppen, menar Ley.
– Istället är man helt i skuggan av de riktiga WRC-bilarna och ur min synvinkel är detta inte rätt om man vill synas och göra ”good business”…
Ett envist rykte har velat göra gällande att ERC från 2017 skulle tillåta de ”gamla” WRC-bilarna i serien från nästa år, detta vid sidan av dagens R5-bilar. Något som dock inte verkar vara sant och inte ens mellantinget RRC-bilar vill han se i ERC. Ley dementerar med kraft alla tankar på regeländring.
– Bästa bilen för oss är R5!
Därmed stängdes den dörren för begagnade WRC-bilar och det blir väl som nu, att de hammar i olika nationella serier istället. Undrar dock hur länge man tillåter dom här…
*
Lite mer ERC, belgaren ”Fast Freddy” med Loix i efternamn blev den 90:e förare att anmäla sig till årets serie. Han kliver in med sin Skoda i hemmatävlingen Kenotek Ypres Rally där han har ett hyggligt saldo. Elva segrar varav fyra i rad, måste man ändå säga är imponerande.
Detta av en förare som av svenska så kallade experter kallades ”rundningsmärke” när han hade lite svårt att få till det i Svenska Rallyt, (bilden från presskonferensen 2004 med teamkompisen Marcus Grönholm och längst till vänster Daniel Carlsson) Trots allt har Freddy 88 WRC-starter och har uppenbarligen lärt sig något under den resan…
*
Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen är lite av exotiskt inslag i ERC-Azores Airlines Rallye som drar igång i morgon torsdag. På erc.com har man gjort en intervju med den norska R5 Fiesta-duon.
– Jag ser verkligen framemot att göra min ERC-debut på Azorerna. Både för att ERC är en bra plattform med starka förare och organisation, säger Frank Tore i intervjun.
– Men även för att rallyt här måste vara det vackraste i världen. Har sett det på tv och nu kan jag knappt vänta på att få köra sträckorna själv!
Rallyt startar på torsdag med ”Qualifying Stage” som avgör startordningen och sedan ytterligare fyra sträckor. Första sträckan startar strax efter klockan 15.00.
*
Inte utan att man får lite ”ståpäls” eller som vi säger i Skåne ”hönsaskinn” när man läser i internationell media som verkligen uppmärksammat Magda Anderssons makalösa insats i Rallycross-EM i Belgien. Efter segern där ligger Magda nu delad tvåa i ”2016 FIA European Rallycross Championship” , en poäng bakom ledaren Fredrik Magnussen. En placering SMK Hörby-tjejen delar med Ben-Philip Gundersen och David Nordgardh.
*
På lördag är det dags för rallycross på hemmaplan i Arvika närmare bestämt med RallyX Nordic och då tänker William Nilsson, Tomelilla försöka förbättra sin fjärde placering i tabellen.
– Jag är exalterad över att komma dit, sätta mig i bilen och bara köra, säger William.
– Siktet är inställt på en pallplats, och jag känner att jag har kapacitet till det. Det gäller bara att allt ska stämma. Nu kommer bilen vara hundra procent och jag likaså.
Eftersom William tävlat i Arvika tidigare känner han varken nervositet eller oro.
– Jag känner mig säker på banan. Även om en bana alltid ändras från gång till gång så har jag en aning om hur jag ska köra. Självklart kan jag inte tänka precis som sist utan måste anpassa mig efter de förutsättningar som finns nu.
I fjol tog sig Tomelilla-föraren sig till final, där han slutade på sjätte plats.
Rallycrossen kommer att live-sändas på SVT 2 från klockan 17.30.
*
I morgon klockan 18.00 går anmälningstiden ut för Eslövs MK:s nya varvlopp ”Rally Bilmånsson Rallysprint”. Det nya inslaget i RS-DM/Asfaltcup körs söndagen den 12 juni och verkar bli populärt, just nu över 70 anmälda. Bland dessa finns Hässleholms Ebbe Nilsson (bilen) som börjar bli mer och mer hemtam i den gamle SM-vinnande Suzuki Swift han köpt från Johan Holmberg. I Eslöv ställs han mot hemmafavoriten Mats Andersson som där tänker köra den nya Opel Adam R2 som förberedelse inför WRC-starten i Spanien till hösten.
*
Ingen kan säga utan att vara fotograf på en tidning är omväxlande. Började i morse med ett jobb på en Malmökille som misshandlats svårt av nazister. Därefter premiär för en barnmusikal i Östeslöv för att någon timma senare landa på Bäckskog slott. Här höll ”The Nobel Symposium” en konferens i ämnet ”Chemistry and physics of heavy and superheavy elements”. Efter att jag tagit mina bilder lämnade jag ”Nobelgänget”, kändes inte precis som att jag hade något att tillföra i ämnet…