”Pappa-Ogier” kanske får ställa in, nya WRC-Cittran redan en vinnare(?), Rally Biltema mastodonttävling, blött ERC, säkerhet i Osby och Staffan gav råd…

BloggOgierSka Sebastien Ogiers nya papparoll bli det som ”räddar” årets WRC? Inom några dagar väntas hans och fru Andrea baby komma till världen och detta är något som WRC-ledaren absolut inte vill missa och kan därmed bli tvungen att hoppa över nästa deltävling, Rally Italia Sardegna 9-12 juni. Ogier förbereder sig som vanligt men på på Alghero AirportSardinien finns ett privatplan väntande om babyn vill ut redan i tävlingshelgen.
Jag har planerat detta ihop med teamet och om jag får ett samtal om att födseln är på gång sticker jag till flygplatsen direkt, säger Ogier.
Jag vill absolut inte missa det här!
Nu är det inte planerat utan att att Seb junior ska titta fram förrän efter rallyt och då borde allt vara lugnt.  Sedan är det tre veckors uppehåll till Rally Poland.
Jost Capito i Volkswagen Motorsport ser inga problem med arrangemanget och med 47 poängs marginal till tvåan Andreas Mikkelsen är där absolut inga ”kor på isen” med tanke på VM-guld. Egentligen vore en eller ett par missade tävlingar för suveräne Ogier precis vad WRC hade behövt för att bli lite mer spännande igen…

*
BloggCittraNär Kris Meeke vann i Portugal menade jag att han troligen är det enda riktiga hotet mot Ogier framöver och när Citroën nu testar nya WRC-C3:an får jag ytterligare belägg för min tanke. Efter tester med både Meeke, Craig Breen och Stéphane Lefevbre på olika underlag i både Frankrike och Portugal är Citroën Motorsports Yves Matton belåten enligt wrc.com.
När förarna kliver ur gör de detta med ”banana smile” i ansiktet eftersom bilen är otrolig!
Inte bara kraften i motorn imponerar på testarna utan än mer att balansen och känslan i bilen är ”great”.
Även om tiden är knapp bara åtta månader återstår innan det är dags för premiär i Rally Monte Carlo erkänner Matton att lite av pressen nu plockats bort när bilen redan visar sig så bra. De sista testerna avlöpte också helt utan problem.
För tillfället fungerar allting bra och från testerna ser det som att vi jobbar i rätt riktning!

*
BloggBilteamI helgen körs, törs jag redan nu skriva landets största rallytävling 2016, Rally Biltema med Karlstads MC som arrangör. I dag finns 253 namn i anmälningslistan men ett stort namn saknas dock, hemmaföraren Mats Jonsson som vunnit rallyt tre år i rad. Istället för rally runt hörnet väljer Mats att åka service åt Lars Stugemo och Henrik Appelskog i deras äventyr på Azorerna och ERC-tävlingen där.
Ett annat stort värmländskt namn saknas också, PG Andersson som väljer bort mastodont eventet i Karlstad mot norska mästerskapstävlingen Aurskog-Høland Rally, femte deltävlingen i NM.
Synd att tävlingarna krockar. Jag hade gärna kört i Karlstad. Nu väljer jag norska mästerskapet i istället. Motståndet är tuffare där. Jag får möta Mads Östberg, Eivind Brynhildsen och Anders Gröndahl, berättar PG för NWT.
Att rallyt exploderat vad gäller antalet startande ställer till problem, berättar tävlingsledare Patrik Knöös som överväger att stryka sista sträckan.
Annars finns det risk för att de boende på sträckorna kan bli instängda alldeles för länge på lördag. Men vi avvaktar med beslutet till torsdag!
I Rally Biltema körs vid sidan av huvudattraktionen Svenska Rallycupen även 1300 Rallycup med 25 anmälda ”Sukkor”. Två helt nya namn finns bland dessa 25 förare, Anders Nystedt, Vallentuna MK och Patrik Adolfsson, Säffle MC. Snabbe Patrik har tidigare kört i Rally-SMs Trimmade 2WD-klass men byter nu BMW:n mot en Suzuki.
Tanken var att när jag skulle börja med rally så skulle det bli en ”sukka” men då skulle grannen sälja sin VOC så min karriär startade med den bilen istället, berättar Patrik.
Nu har jag varit i Eskilstuna och köpt Daniel ”Fräsen” Erikssons Suzuki MK2 och planen är nu att jag vill åka så mycket rally som möjligt för en billig peng som man kan göra i den här cupen.BloggSuzuki
Under uppehållet sedan förra deltävlingen i Nybro så har två av cupdeltagarna luftat sina bilar i South Swedish Rally. Här var Jan-Erik Eriksson (bilden) högt uppe i Otrimmat 2WD ända tills en blekingsk stenmur satte stopp. Skadorna blev så omfattande att bilen inte är klar till helgens drabbning. Istället väljer Joakim Hiljeström att låna ut en av sina bilar så cupledaren kan tävla på lördag!
– Jag gick ”all in” med mina pengar som jag hade till South Sweden så det är ebb i kassan nu, säger Jan-Erik därför som är oerhört tacksam att den här möjligheten dykt upp.

*
Att Rally Biltema blir en tuff uppgift för all de tävlande är klart men frågan är om inte Ungdomsåkarna får det allra tuffast som går ut sist i fältet? Bland dessa är min outtröttlige klubbkompis Victor Hansen som än en gång lockar pappa Jens med högerstolen. Annars är det tunt med skåningar bland de drygt 250 anmälda. BloggPontusHittar faktiskt bara en annan Hörby-förare, Pontus Berglund (bilden) som den här gången sätter Nässjö-kartläsaren Tom Törngren till höger i Grupp H-940:an, kör i rallyt största klass med 48 anmälda. Nästa skåning är en skånska, Frida Olofsson som ska sköta noterna hos Munkfors-åkaren Patrik Fredriksson i C-VOC.
I kampen om totalseger har nog Niklas Hägg lägst odds med Super 2000-Skodan. Detta följt av Björn Gustavsson R5-Peugeot och Robert Blomberg, R5-Mitsubishi. Om jag gör samma ranking i 2WD sätter jag värmländske Toyota-åkaren Andreas Persson överst, Degerfors Johan Carlsson med R3-Cittran och så ”the underdog” Mattias Ledin med sin tamare R2-Peugeot.

*
Samtidig då i Norge körs Aurskog Høland Rally där arrangören redan tvingats stryka vissa sträckor. Här är det än tuffare toppstrid att vänta med PG Andersson som svenskt segerhopp som ser framemot starten.
Ska bli kul att få se vad bilen har att ge i det här motståndet och att få köra mot Eivynd Brynildsen, Anders Gröndal, Mads Östberg och gänget.

*
BloggStugemoVädret har inte varit på sitt allra soligaste humör över Azorerna, dimmigt och regnigt om jag förstår rapporterna rätt. Till exempel verkar det som att det ställt till problem för Lars Stugemo/Henrik Appelskog av bilden att döma. På träningen ser det som att det gått lite över styr i leran för den svenska R5-Fiestan…BloggOpel
Får även bilder från Junior-ERC och där Opel Motorsports Chris Ingram verkar vara ute i en å och kör med R2-Opeln.
– Crazy conditions, som om inte rallyt i sig skulle vara utmanade nog, twittrade Ingram.BloggFrankTore2
Då såg Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen betydligt belåtnare ut under en paus under testen och passade på med lite selfie-foto. BloggRökland
Alltid kul att se blå/gult på en rallybil i de stora sammanahngen, Steve Røklands kartläsare Patrik Barth låter svenska flaggan ”fladdra” på den nya R2-Fiestan.BloggAzorer
Dock ser vädret ut att bli lite bättre under själva tävlingen och det är bara på fredag som det åter kan komma lite regn.

*
Nu har OK/Q8 uppnått det optimala i olje/bensin-branschen, man tänker öppna en ”mack” som säljer det mesta utan olja och bensin.
Vi vill vara en del av den växande staden och anpassar oss utifrån de förutsättningar som finns, säger Alexandra William-Olsson, Kommunikationschef på OKQ8 Scandinavia till Expressen.
Nu har vi här nere i södra Sverige ändå lite tur för trams-macken ska öppnas på Sveavägen i Stockholm den 22 juni. Inget drivmedel kommer att säljas men Alexandra konstaterar stolt att man här kommer att kunna pumpa cykeln och detta dessutom dygnet runt.
Nästa steg blir väl ett Apotek som inte säljer medicin och läkemedel utan inriktar sig på istället att serva cyklar…

*
Gamla Formel 1-banan i Anderstorp är alltid under hot om stängning tack vare en klick rättshaverister som bor nära det som borde vara hela Smålands stolthet. Nu har Anderstorp Raceway fått oväntat stöd från deckardrottningen Camilla Läckberg.
Läckberg besökte i helgen banan och konstaterade då, ”Vad jag läser är det några som upptar mycket dyrbar tid och kostsamma resurser för Gislaveds kommun genom ständiga klagomål och juridiska inlägg. Stämmer det är det ju lite märkligt att man köper ett hus i närheten av en motorbana- och sedan klarar på att det låter från en motorsporbana. Som att köpa hus vid Arlanda och sedan klaga på flygplanen. Tycker lite synd om Gislaved kommun isåfall, en sån här bana ska ju lyftas och utvecklas som en resurs för kommunen – istället för att de ska behöva lägga tid och resurser på några få människors egenintresse”.
Kunde inte sagt det bättre själv!

*
I Osby förekommer det något som en del kallar för ”buskörning” medan andra anser att det är ”street race” under ordnade former. Har själv aldrig varit på plats så jag kan inte uttala mig om vilken beskrivning som stämmer bäst överens med sanningen. Noterar dock i Norra Skåne att polisen inte är så imponerad , Osby-polisen Anders Karlsson konstaterar.
De har inte koll!
Karlsson fortsätter och menar.
Det är kriminell verksamhet de bedriver. Och det är en säkerhetsrisk. Där står till exempel barnfamiljer vid sidan, vi har sett tillfällen där det är rena kaoset. Man inser inte riskerna om någon av de här bilarna slår runt.
Arrangören håller inte med utan poängterar att man är noga med säkerheten medan polisen menar att tävlandet borde ske som ”riktiga” tävlingar.
Vid riktiga tävlingar gäller Svenska Bilsportförbundets regler och det ska finnas ambulans, släckningsfordon med mera på plats, och det har man ju inte.
Nu väntar ett möte mellan kommunen, polisen och arrangören för att få ”ordning” på verksamheten som enligt uppgift lockade runt 2000 åskådare senast det anordnades.
Som sagt, jag har inte varit i Osby och sett det hela, men min bestämda uppfattning är att biltävlande oavsett vilken gren, sköts av klubbar anslutna till Svenska Bilsportförbundet.

*
I ett minst sagt kaotiskt väder kördes stortävlingen ADAC Zurich 24h-RennenNürburgring. Häftiga regnskurar och hagelstormar orsakade massor av avbrott och inte minst många bilar som kraschade. För skåningen Micke Olsson gick det dock riktigt bra och han slutade på 14:e plats med privatteamet Audi Race Experience. I hop med teamkollegorna Bollrath, Hackländer och Oeverhaus tog man runt en Audi R8 LMS på den tuffa banan i Eifelbergen.

*
BloggSolbergSåg en bild från helgens rallycross-VM på Lydden Hill där det ser ut som att Petter Solbergs Göinge-mekaniker Staffan Andersson försöker förklara hur Petter borde kört för att komma före Mattias Ekström. Men Staffan, det är lite skillnad på den Grupp-H 240 som du kört och Petters Cittra? Det går inte att åka alls lika brett med den som du kunde med Volvon

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *