Rally Finland flyttar till hösten, bakslag för BRC, RX-Klara flyttar upp till ”SM-seniorerna”, lycklig Tom K., Rådström en av 18 i RC4, dansk rallysport går framåt, ny debatt om noter i MSR och så Opel-Spotting!,
Då blev det som befarat, WRC Rally Finland flyttar till hösten och istället för månadsskiftet juli-augusti blir det 30 september till 3 oktober som det 70-års jubilerande rallyt körs. Det avgörande skälet till datumändringen var att möjligheten att få köra med publik hoppas vara något bättre på hösten berättar tävlingsledare Kai Tarkiainen.
– Utan publik är det i praktiken omöjligt att genomföra tävlingen och vi orkar inte längre tro på att det skulle vara möjligt att arrangera stora publikevenemang under sommaren!
Än har inte de finska myndigheterna gett några som helst utfästelser att släppa på restriktionerna ens i höst, men ändå tror Tarkiainen på ljusningar.
– Vi förbereder oss för en tävling med någon form av begränsningar, men hoppas på att rallyt kan genomföras helt utan restriktioner…
Nu är det lite tillbaka på ruta ett då Jyväskylärallyt ursprungligen kördes på hösten med aldrig så sent som i oktober. Efter några år med höstrally flyttades rallyt till sommaren och bara en enda gång har det körts lika sent som det blir i år och det var 1986. Då med Timo Salonen i en Grupp B Peugeot 205 Turbo 16. Rallyt i Jyväskylä blir i och med flytten VM-serien tredje sista deltävling. Två veckor senare är det asfaltrally i Spanien och sedan väntar Rally Japan som final i mitten av november.
– Corona kommer att fortsätta att påverka kalendern för hela Rally-VM 2021, liksom alla andra internationella, vanliga sportevenemang och serier runt om i världen, menar Simon Larkin, Event Director för WRC Promotor.
– Vi tror att ändringen av datumet för det finska världsmästerskapet i rally från slutet av juli till oktober kommer att förbättra möjligheten med publik och där finska rallyfans passion och entusiasm är legendarisk. Därför tar vi alla tillfällen att välkomna de finska fansen tillbaka till oss!
*
På en helt annan nivå men som ändå påverkas av Covid-19 är Bilsport Rallycup och där i dag Södra Sunnerbo MK meddelade att ”Semesterturen” ställs in. Tävlingen skulle ha körts den 3 juli men nu finner klubben för gott att lägga ner på grund av pandemin. Detta lämnar dörren öppen för Trelleborgs MK som flyttade premiären av BRC ”Rally Anderslöv” från mars till just den 3 juli. Detta innebar dock datumkrock med smålänningarna varför Trelleborg avstod BRC-statusen. Nu är det dock en ny verklighet och därför kan kanske Lasse Mattsson & Co ändå får deltävling i cupen 2021…
*
Igår berättade jag att Jessica Bäckman blir historisk som första tjej i WTCR och igår avslöjade SMK Hörbys rallycrossare Klara Andersson att även hon kliver in i ett nytt sammanhang. I fjol slutade Klara tvåa i Junior-SM och i år är det en större utmaning som väntar.
– Jag kommer att ta steget upp till seniorklassen och köra SM i klassen 2150 som är störst i SM om man ser till antalet deltagare, avslöjar Klara och lägger till.
-Det kommer att bli en utmaning, men jag gillar utmaningar!
Nu är inte tempot bland seniorerna något som avskräcker, redan som junior presterade Klara ”Senior- tider ” med sin Volvo-motor försedda BMW.
– Jag känner mig trygg med att ha med mig detta inför årets säsong men det är klart att det kommer att bli tufft, det är ett stort startfält och många som kan vinna.
Tävlingarna kommer att köras med premiär i Höljes den 14-15 maj och därefter väntar Piteå och Västerås medan det blir final i Arvika i mitten på augusti. Inga nya bekantskaper för Klara berättar hon.
– Det är roliga banor som jag har erfarenhet av och jag ser verkligen fram emot att säsongen ska starta!
*
På söndag stänger anmälan till Asfalt SM:s första deltävling, Uddevalla City Race och där antalet anmälda ökats på och är nu någonstans 50-60 ekipage. En del har blivit lite förvånande över att tävlingen inte avgörs som normalt med att tiderna från heaten läggs samman till en sluttid. Istället är det genom kval och final som det avgörs i Uddevalla.
– Det är upp till den enskilde arrangören att bestämma om man vill köra så här eller mer traditionellt, förklarar Svenska Rallymästerskapens Patrik Persson.
– Att göra som Uddevalla tror vi skapar ett större medialt intresse där det är lättare att se vem som vinner, men som sagt, det är arrangören som bestämmer.
*
Idag har ”reccen” börjat för Croatia Rally och Tom Kristensson/David Arhusiander får med detta ställa om från ”plattan i mattan” till att gradera kurvor i landskapet kring Zagreb.
Att det var en superglad Tom som avslutade testen i går är helt klart, det räcker att titta på Mats Anderssons bild. Toms ansiktsuttryck på denna säger allt om känslan med att sladda runt i en Ford Fiesta Rally2. Likaså när han förklarar för teamkompisen Teemu Sunninen hur det kändes att få en riktig rövarsladd med PX20 CXD…
*
Nu är inte Tom och David ensamma under blågul flagg i Croatia Rally utan här finns även Dennis Rådström/Johan Johansson som kör med Fiesta Rally4 för IK Sports. Detta i väntan på att få lufta den nya ex. Petter Solbergs Polo R5 i Rally-SM. I Kroatien kör paret i klassen RC4 med totalt 18 anmälda varav 8 kör i Junior-WRC. Konkurenterna till Dennis är de flesta för oss okända namn men på Balkan säkerligen mer kända.
Alla kör antigen Fiesta Rally4 eller Peugeot 208 Rally4, så när som slovenen Grega Premrl som satsar på en udda Toyota GT86 CS-RC3.
*
Danskan Jeanette Kvick sköter kontoret i österrikaren Alfi Kramers Renault Clio Rally5. ”Kvicken” och hon fick hasta ner från Rally Himmerland där hon skötte notläsningen i Jan Petersens Peugeot R5. Tyvärr blev rallyt lite för kort för de båda då det tidigt uppkom problem med kopplingen. Detta tog så lång tid att fixa att man kom över respittiden och blev uteslutna. Snälla arrangörer lät dock paret fortsätta utom tävlan men med nyttiga SS-mil som belöning.
*
På tal om DM1, Rally Himmerland så menar rallyprofilen Allan Post Christiansen att ”DANSK RALLYSPORT är i en guldålder som aldrig tidigare har setts. Över 70 startande besättningar, men det är kvaliteten här som är djupt imponerande.”. Han bygger sin belåtenhet på att det i de två FIA-klasserna ”RC2 och RC4” ”investerats massivt” med totalt runt 30 bilar. Detta betyder också att i startfältet var nästan hälften nya bilar medan de ”nationellt klassade” utgjorde andra halvan.
*
När nu de värsta svallvågorna lagt sig kring SBF:s Förbundsmöte och en delvis helt ny styrelse valts så verkar det som att nästa ”stora problem” att ventilera är ”noter eller inte i Midnattssolsrallyt”. Precis som så mycket annat känns det tämligen oavgjort mellan de som vill att MSR körs gammeldags, alltså utan noter. Den andra falangen väljer bort det historiska perspektivet helt och ser tävlande med Appendix K-bilar precis som vilken bilklass som helst och där målet att vinna klart överskuggar allt annat. I ljuset av detta så borde det därför enligt dessa, vara självklart att köra med noter för att som vissa hävdar ”inte ge förare några fördelar av att hitta på sträckorna hemmavid”.
Min ståndpunkt i den här frågan är solklar, är det ett historiskt rally där originalet avslutades i början av 60-talet långt innan noter var uppfunna, så ska det självklart köras utan noter. Själv har jag kört Appendix K både med/utan noter och ser tjusningen i båda tävlingssätten. Men MSR som är ”Kronan på verket” och enligt mig mer ska ses som en hyllning och ett kulturbevarande till forna tiders rally, än en fajt på ”liv och död” där ska självklart historien bestämma och inte önskan att kunna gå ”flat out” överallt. Så tycker jag, men noterar att det finns många som tycker helt annorlunda…
*
Avslutar med mer ”kultur” och i dag i form av ”Opel-Spotting”. Det är Christer Carlsson som bjuder på detta och Christer skriver,” Vacker tvåfärgad färgkombination precis som min Amazon från 1960 och som ny var mejerimästaren i Tyringes tjänstevagn. Den får sig nu en uppfräschning hos Br. Andersson på Mala bil.”.
Att det är en Opel Rekord från 1958 ser vi ju alla och dessutom i den då vanliga kombinationen ljusröd/vit. När min far året efter köpte sig en likadan Rekord erbjöd Josef Rosenquist på Autocentralen i Hörby honom just en sådan bil som stod leveransklar i bilhallen. Men far tvärvägrade och påpekade för Josef att någon ”dj-la grisarosa bil skulle då inte in i hans garage”. Istället blev fastnade han (eller kanske mor) för en ljusgrön/vit Rekord något som gjorde att familjen Svensson fick vänta några veckor för leverans på MA 8181. På bilden är det jag till vänster som redan då var vän med bollen.
Tänkte ett tag ha en tävling om vad som utseendemässigt skiljer mellan en 58:a och 59:a Rekord men kom fram till att en sådan skulle vara alltför enkel. Svaret är som alla vet, att 58:an hade inre backspegeln monterad på instrumentbrädan, året efter flyttades den upp i taket vid vindrutan…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.