Mer miljömotstånd i Umeå, ingen publik i Croatia Rally, elddop för nya Pirelli-däcken, Tom K. ser grus på asfalten som största utmaningen, Höljes planerar för publikfritt och Evjen återvänder till EKS JC.
Ser ut att bli mer motstånd mot flytten av Rally Sweden till Umeå än vad många utanför sporten insett. I går rapporterade SVT att Naturskyddsföreningen uppmanade kommunen att säga nej till vårt VM-rally med motiveringen att dom nu ” sätter klimatet och miljön åt sidan när man välkomnar Svenska rallyt”. Ingemar Jämte som representerar Naturskyddsföreningen säger i tv.
– Vi hoppas att man ska säga nej tack till tävlingen. Det skulle sätta Umeå på klimatkartan!
Även Extinction Rebellion, Fridays for future, Jordens Vänner kritiserar Umeå kommun. Alla tycker att man skjuter undan miljöarbetet och menar att kommunen borde göra en analys över hur arrangemanget påverkar de klimat- och miljömål som finns. Miljörörelsen är dessutom orolig för att rennäringen kommer påverkas negativt eftersom renarna är på vinterbete då tävlingen sker. Foto: Tommy Svensson
När SVT-reportern ställer kommunalrådet Hans Lindberg (S) mot väggen är det ganska tydligt på vilken sida denne har sina sympatier. Bland annat får Lindberg svara på hur han ser på detta att Umeå kommer att få sämre luft tack vare att man tillåter en stor årlig rallytävling. Farhågor som alla med någorlunda normalt tänk inser är kraftigt överdrivna och att Karlstad eller Torsby skulle lida av dålig luft efter alla år med rallyt där, är åtminstone inget jag fått höra. Måste ge en eloge till kommunalråd Lindberg som sakligt bemötte frågorna och lugnade de oroliga med att kommunen kommer att arbeta för att tävlingen ska göras klimatsmart.
– Vi har ett ansvar och det kommer vi ta!
Det som oroar mig en smula är att just Umeå av källor med insikt sant eller osant är oklart, pekas ut som lite av centrum för ”hardcore” miljökämpar. Därför blir det extremt viktigt för alla inblandade att så långt det är möjligt undvika ”att reta upp den här gruppen”. Om inte kan de få för sig att sätta ”käppar i rallyhjulen” vilket absolut inte vore bra för någon.
*
Om cirka två veckor ska myndigheterna ge sin syn på hur Covid-19 ska hanteras över sommaren och där då de mest optimistiska tror på betydande lättnader. Men med tanke på att Gothia Cup, Partille Cup och orienteringstävlingen O-Ringen igår meddelade att alla tre ställer in sommarens event känns det i mina ögon inte så hoppfullt. Fortsatt är smittspridningen hög samtidigt som takten på vaccineringen inte imponerar, även om jag själv i går fick min första spruta. Enligt rekommendation ska nästa stickas in i armen i början av juli och då lär i bästa fall hälften av befolkningen precis avslutat första kuren. Med andra ord inte läge för stora folksamlingar innan hösten.
Noterar att Italien av många lyfts fram som ett föredöme när det gäller att få igång olika sporter, inte minst då motorsport. Varje helg körs det rally någonstans i landet vilket vissa då menar att bland annat Sverige borde ta efter. Jag är ingen expert på detta heller, men det är även så att Italien är ett av de land där smittspridningen är som högst och med sina cirka 60 miljoner invånare har fram till idag 117 633 människor dött på grund av pandemin. Om man då jämför med Tyskland som hitintills vad jag vet inte kört några rallyn alls, så har där ”bara” 80 688 människor drabbats av samma öde. Till saken hör också att det finns över 23 miljoner fler tyskar än italienare. Nu vill jag inte på något vis påvisa samband mellan de olika ländernas synsätt på ”öppenhet”, men onekligen stämmer det till viss eftertanke.
In i det sista hoppades arrangören av Croatia Rally att kunna köra med publik men nu har hoppet släckts. Redan tidigt försvann torsdagens publiksträcka inne i Zagreb men då fanns ändå hopp att kunna ta in åskådare på på sträckorna längre bort från huvudstan. Men när myndigheterna inte medgav avsteg från gränsen på att fler än 25 personer fick samlas, sprack drömmen. Då hjälpte det inte att det var tvång på ansiktsmask och att rally pågår utomhus, det blev nej från hälsomyndigheterna. Det är tredje vågen som drabbat Kroatien hårt och nu har man fler smittade än senaste ”all time high” i december. För regionen som Zagreb tillhör hade registrerats 2961 nya fall av Covid-19 sedan helgen.
*
På fredag körs första sträckan i Croatia Rally och för första gången på åtskilliga år kommer alla till ett WRC-rally med blanka papper. Ingen av de tävlande kan luta sig emot kännedom av tidigare års sträckor och noter, utan hit kommer alla som ”rookies”.
– Vi har kunnat tita på videos men av dessa får man aldrig den riktiga bilden av hur vägen ser ut, berättar Toyotas Elfyn Evans.
– Baserat på filmerna är vägarna väldigt varierande, brett och snabbt bitvis sedan smala ”bumpy” sektioner, blir nog svårt att anpassa sig…
Detta blir också elddopet för Pirellis nya WRC-däck som aldrig tidigare körts i Kroatien. När det dessutom är lite osäkert med vädret, även om det ser ut att bli torrt i helgen blir däcken även de en utmaning. Pirelli erbjuder tre olika alternativ, ett hårt för långa sträckor/höga temperaturer, mjukt för korta sträckor och lägre antal plusgrader. Det tredje är ett regndäck för asfalt. bara det mjuka alternativet har tidigare körts i ”skarpt läge” och detta i Rallye Monte Carlo. Pirellis rallychef Terenzio Testoni är dock säker på att deras däck kommer att leverera vad som förväntas.
– Vi är övertygade efter våra tester att däcken kommer att ha stark prestanda, bland annat har vi tagit lärde man våra erfarenheter från Formel 1, menar Testoni.
– Croatia Rally blir ett nytt äventyr även för oss och det är svårt att förutsäga exakt vad vi har att vänta, bland annat vädret är lite osäkert men vi ser fram emot helgen.
Den italienska tillverkaren tar med sig 2 700 däck till Zagreb och där de 700 är till WRC-bilarna som kan använda totalt 24 däck under helgen. I WRC2/WRC3 kör alla på Pirelli och även de åtta i Junior-WRC.
*
Med detta så kör sjävklart också Tom Kristensson och David Arhusiander på Pirelli som ett av de sju ekipagen i WRC2 för M-Sport Ford WRT. Efter måndagens lyckades test på blöta vägar så är det nu ”rek” som gäller för de båda i går och idag.
– Majoriteten av sträckorna är extremt tekniska och intensiva och de innehåller många olika typer av asfalt med olika grepp, menar Tom som därmed delar Elfyn Evans uppfattning.
– Det gäller att ha full fokus hela tiden, men samtidigt hitta balansen mellan noter och körning!
Det största problemet som alla vittnar om efter första dagens rekognosering är all grus, lera och småsten som dras upp på asfalten när det genas alltför friskt.
– Utan tvekan rallyts största utmaning och det gäller att ha rätta känslan för hur bra eller dåligt fästet är…
I WRC och WRC2 är det tillåtet med ”gravelcrew”, en bil som kör sträckorna före de tävlande och kan rapportera hur underlaget ser ut. För Tom och Davids del är det är det rutinerade Mats Andersson från Eslöv och 16-åriga Maja Bengtsson från Älmhult som sköter denna synnerligen viktiga uppgift.
En sträcka som sticker ut lite, är SS18/20 ”Zagorska Sela-Kumrovec” och då sista gången som power stage.
– Helt annan karaktär, mycket lyft, väldigt smal och krokig där det kommer att genas sjukt mycket, förklarar Tom.
– Noter och gravelcrew kommer avgöra en hel del!
Som debutant både i klassen och med 4WD överhuvudtaget är det nog ingen som ställer kravet på Tom och David att de ska utmana toppåkarna. Klasskonkurenterna Mads Østberg, Andreas Mikkelsen och Teemu Sunninen har alla flera säsonger i WRC-klassen i ryggen och att Tom med två säsonger i Junior-WRC direkt ska hänga på i deras tempo är i min värld helt otänkbart. Ett tänk som Tom själv delar.
– Vår strategi i tävlingen är i första hand att skaffa erfarenhet och rutin plus lära känna bilen riktig. Men visst, det är ju tävling och då vill vi naturligtvis ta i vad vi kan.
Att Tom bara är timmar från sin dröm att få köra mot ”the big boys” har han fortfarande svårt att ta in. När där dök upp en Volvo 240 på serviceplatsen kändes kanske de senaste tio åren ändå som i förrgår för f.d VOC-friskusen.
Noterar även att Tom inte glömt sin store välgörare och han som varit med på tåget hela vägen från Opel Adam till idag, Christer ”Krabba” Håkansson. En stor dekal på bakvingen påminner alla om hur det hela började på allvar och Tom har som sagt svårt att ta in att han nu bytt ut Södras Rally-DM mot WRC.
– Det känns fantastiskt att vara här nu, och på den här nivån!
Om Tom är nära att få sin dröm uppfylld så har Maja Bengtsson fortfarande en bit dit, men med tanke på att hon bara är 16-år har hon absolut tiden för sig. Vid måndagens test fick Maja möjlighet att åka med Tom i Fiestan och filmade även möjligheten med in-car kameran.
När jag kollade på den filmen så är ordet imponerad alltför svagt i sammanhanget. Med tanke på hennes låga ålder skötte Maja notläsningen på ett sätt som många äldre och mer ruinerade ”kartisar” redan har anledning att vara avundsjuka på. Tom delar uppfattningen.
– Maja är trots allt bara 16 år men levererar redan noter som få andra!
Bara att gratulera SVT:s ”rallyankare” Jonas Kruse till att ha fått en sådan talang vid sin sida i Team Nybes Volvo 940 och kommande SM-äventyr.
*
I fjol fick World RX i Höljes ställas in och nu planerar Finnskoga MK för ett scenario att köra utan publik i början av juli enligt ordförande Morgan Östlund. Så klart ett hårt slag för värmlänningarna som satte publikrekord 2018 med 51 600 besökare.
*
EKS JC fortsätter bygga sitt RX-lag för säsongen och idag avslöjar man att norska talangen Sondre Evjen kör för teamet i RallyX Nordic. De två senaste åren har Sondre kört för KMS i Supercar-EM men är nu tillbaka där det hela började. Hos EKS JC blir vapnet en Audi S1 EKS RX quattro och han får som teamkompisar i RallyX Nordic, Enzo Ide i Supercar, Isak Reiersen, Crosscar och Alex Gustafsson i Crosscar Junior.
*
I morgon är det dags för första WRC-tipset på barmark och med en möjlighet att för allra första gången placera en klubbkompis i SMK Hörby i rätt läge i WRC2…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.