Racing-Ola femma, Loeb är ”pisse-sur” och Cruse lättad!
Hässleholms racingtalang Ola Nilsson blir bara bättre och bättre även om femte platsen i helgens race på Lausitzring kanske inte var något han själv var jättenöjd med. Ola var annars näst snabbast av de 27 förarna på kvalet i Volkswagen Scirocco R-Cup, bara sju hundradelar bakom amerikanen James Mobley.
I racet, där han kom i väg som tvåa, var hässleholmaren dock lite för snäll och tappade placeringar ner till femte plats. Från den här positionen kunde han sedan tyvärr inte avancera.
Nu räckte detta ändå för att Ola ska behålla sjätte platsen i tabellen. Men till nästa race, ett stadslopp på Norisring lovar han att ladda på ännu bättre.
– Jag siktar högt, har höga mål och kommer att jobba vidare för att klättra i mästerskapet.
Verkar som de franska nerverna är i gungning i Citroén-teamet om man ska tro på diverse mediauppgifter. Sebastien Loeb var som dansken säger ”pisse-sur” över att som han tyckte, teamet gav vinnande Ogier fördelar i helgens VM-tävling i Grekland. Som tvåa menade Loeb att han inte fick all den information som Ogier hade. Till exempel fick världsmästaren inga splittider på slutsträckorna, vilket gjorde att han inte hade koll på ”kompisen”. Kritiken tillbakavisas inte helt oväntat av teamchefen, som menar att om Loeb legat etta hade man gjort samma sak för honom…
Jag har skrivit det förut och blir mer och mer stärkt i tron att detta är Loebs sista säsong hos Citroën. Nästa år blir ett mellanår innan han 2013 siktar på ännu en VM-titel i en WRC-Polo!
Måste även kommentera ett pressmeddelande från Alexander Cruse. Han som blev utesluten i helgens Dackefejden, efter att ha uppdagats köra med felaktig bakaxel i sin Volvo Originalbil. Just nu letar han ny bakaxel till nästa deltävling i Sverige-Serien i Nyköping om en knapp månad. Cruse verkar dock inte skärrad av sitt lilla ”misstag” utan konstaterar istället lättad i pressmeddelandet.
”Men som tur är så får man räkna bort tre tävlingar av åtta”.
Hallå, för mig känns detta att ta lite för lätt på saken. Ingen kan bevisa eller har egentligen ens rätt att misstänka Cruse för att ha åkt med samma bakaxel tidigare i år och där plockat poäng nog för andra platsen i C-klassen. Men känns det Ok att bara låta honom fortsätta åka i Sverige-Serien som om ingenting hänt? Vad jag vet brukar fusk, för det är ju ingenting annat, bestraffas genom SBF och då oftast med någon form av avstängning. Drar en parallell till Arne Bäckström som vann Midnattsolsrallyt 2009 med sin Audi. Vid den tekniska kontrollen upptäckte man att växellådan inte stämde med Appendix K-handlingarna och Arne åkte rätt ut i kylan. Vet inte riktigt hur länge han var av med licensen, men det var åtminstone mer än ”några veckor”…
Jag är inte ute efter att hänga en ung, snabb och ambitiös förare, men signalerna blir ju absolut helt felaktiga om straffet för händelsen i Dackefejden, bara slutar vid en tävling utan poäng. Om regelbrott ska hanteras så här enkelt framöver, tror jag det öppnar för oanade kreativa möjligheter. I synnerhet i en så tuff och jämn klass som Volvo Original där man alltid satt hedern i pant på att ens bil följer reglementet. Nu sades det att Cruse köpt bakaxeln
”i god tro” utan att känna till att den var otillåten. Men som min BE-kortslärare så ofta säger,
” Okunskap fritar inte från ansvar”!
jämställ fusk med doping minst ett år om inte två år sen får det vara en ung kille eller en gammal ”gubbe” det är bil ägaren skyldighet att kolla så grejorna är justa
Carsten
Hej.
Ord och inga visor…
Vet att du dessuotm inte är ensam om din åsikt och som sagt ”okunskap fritar inte från ansvar”!
Ha en bra midsommar
Tommy