R2-test i Emmaboda, Eslövs-Anders klassfyra i YM-finalen, WRC-Citrra leder Condroz och så Motorlistan!

BloggR2I dag och märkligt nog i största hemlighet har det varit R2-test på Emmaboda Flygfält och den Rallystage som tidningen Bilsport Rally&Racing brukar använda. GN-Motorsport, Åhuskärr och M-Sport, Cumbria har gemensamt låtit olika rallytalanger prova norrmannen Marius Aasens DMACK-vinnare, alltså en R2-Fiesta. BloggTomNågra närmare detaljer har inte förmedlats men så mycket har jag ”listat ut” att VOC Mekonomen-suveränen Tom Kristensson (bilden), Hampus Larsson, Daniel Röjsel och Christopher Jacobsson är bland de förare som fått känna på Aasens Ecobost Fiesta R2.

*
Skånske rallyprofilen Janne Rydh har hört av sig efter att jag skrivit om nya danska Opel Corsa Rally Cup och skingrat lite dimmor kring det Grupp E-reglemente som bilens ska köras efter. Janne skriver, ” Läste din blogg om Opel i Danmark. I helgen hade jag förmånen att vara inbjuden som observatör illl Rally Denmark där och guidades runt av Johannes Fraas. Många intryck blir det, bl.a att medelåldern på deltagande förare är betydligt högre i Danmark på en mästerskapstävling. Enbart folk i vår ålder, nästan.
Vi pratade även om bilklasser och där har danskarna en del att ge som input i debatten. Bl.a är deras Grupp E en form av Grupp H light där man få göra en hel del själv men bl.a att effekten hålls nere av krav på original grenrör och insug, i stora drag. Men det känns som att danskarna vågar mer för att få in nya, attraktiva bilar.”.
Det sistnämnda kan vi nog alla vara överens om, eller?

*
Dagens final i Yokohama Mesterskabet i jylländska Kolding inleddes som ”wet race” medan de två sista heaten var betydligt torrare. Min favorittrio infriade förväntningarna och Steen Andersen i Mitsubishin vann, till och med överlägset då tvåan Jörgen Hansen i Porsche 997:an var nästan halvminuten bak. Drygt tjugo sekunder efter Porschen kom så min tredje favorit Johnny Pedersen med BMW M3.BloggAnders
Anders Karlsson och Jan-Erik Jönsson, Eslöv med starkt stöd av mekanikern Ismail Bakirci (till vänster på bilden) körde in som fyra i klassen, de tre uppräknade var före och sjua totalt med Escorten. Tror att Anders var allra mest nöjd med att ha Niels Jørgen Jørgensen precis bakom sig? Att köra ifrån en Opel Manta Magic EVO6 med en Ford måste betecknas som stort, mycket stort…
Halvskåningen Karsten M. Svensson lotsade Per G Hansen till seger i klass 6 med den en gång Hässleholmsbyggda Porsche 911:an.

*
BloggCondrozBelgiska storrallyt Condroz Rally körs även detta som ”wet race”. Leder efter sex sträckor (live resultatgivningen är mer än lovligt seg kan jag meddela) gör WRC-Citroén-åkaren Cherain före Princen i en Peugeot R5, trea är Grooten i en äldre WRC-Cittra medan Lefebvre är fyra, sinkad både av punkteringar och en baklänges avåkning. Kanske idé med backkamera även i rallybilar…
Citroén-bossen Yves Matton är bra med i toppstriden, sexa med WRC-DS 3. WTCC-stjärnan Yvan Muller är placerad som14:e bil, kör R5-Citroén. Rallyt avslutas på söndagen och då har 22 sträckor avverkats.

*
Lite närmare så kördes Westomsprinten idag med stort norskt deltagande och det var också härifrån totalvinnaren kom. Jo Inge Bakken var allra snabbast med sin Mitsubishi med en total körtid på 5.15,7. Näst bäst var Andreas Levin som tog sin 2WD-Nissan Sunny runt sträckan 2,2 blott sekunder långsammare. Tvåa i klassen och trea totalt slutade Seat-föraren Andreas Israelsson och som trea rullade Nicklas Karlsson in med en Opel Kadett GSi. Noterbart är att bästa Volvo rattades även den av en norrman, Jan Kåre Wilsberg som med sin 240 placerade sig som sjua i klassen.
Näst bäst i 4WD var Per-Erik Brynildsen som med sin tid gick in precis bakom 240:an. VOC-vinnare blev Mikael Lindh och i Grupp E var det Kenneth Kristiansen som var värst.

*
BloggPerDå märkligt nog inte alla är prenumeranter på Kristianstadsbladet visar jag därför ”Motorlistan” som annars finns att läsa på ”Motorlördag” i dagens tidning.

Per Stureson. Visst är det snudd på ofattbart att den allra första DTM-vinnaren var en ”målare” från Knislinge? I år är exakt 30 år sedan Volvo-föraren tog hem den kanske tuffaste av alla racingserier för Touringcars, tyska Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Efter Per är det bara Mattias Ekström som genom seger 2004 och-07 lyckats göra om bedriften. Respekt!
Emil Bergkvist. Opel Motorsport och Eurosport gjorde tillsammans en start i ERC-finalen Rallye International du Valais möjlig för Junior-EM-vinnaren 2015. Den stora skillnaden var att Emil den här gången inte satt i en framhjulsdriven Opel Adam, utan i en hyrd 4WD-värsting, R5 Peugeot 208 T16. Målsättningen var blygsam då Emil aldrig kört en enda tävlingsmeter med drivning i alla hörnen. Topp-tio i den erkänt tuffa och svårkörda schweiziska EM-finalen vore godkänt, topp-sex en dröm menade Emil före start.
Nu blev det mer än en dröm, för Emil chockade alla genom att köra in som fyra efter tre dagars tävlande på de smala och bivis extremt hala Alpvägarna i sydvästra delen av Schweiz. Rubrikerna efteråt talade om ” The new young rising star from Sweden” och beröm östes över både honom och kartläsaren Jocke Sjöberg. Den felfria insatsen och med den kyla rallyt genomfördes imponerade på många av de tunga temachefer som bevakade tävlingen. Något som kanske, eller rättare sagt borde innebära att större uppgifter väntar runt hörnet.
FIA RallyX. En tidig julklapp levererades från SVT när man igår berättade att det skrivits tre års kontrakt med livesändningar från samtliga deltävlingar i Rallycross-VM från 2016 och framåt. Ett rejält lyft för sporten som därmed blir de stora namnen som världsmästare och VM-ledaren Petter Solberg, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson snart snackisar kring fikaborden på jobbet. Bra jobbat SVT!
Motorstopp. Medan Rally-SM jobbar i motvind, tunna startfält, minskande publik och sponsorer verkar det vara mer vind i ryggen på andra sidan Öresund. I helgen som gick avslutades det Danska Mästerskapet i lilla Ans på Jyllands ostkust. Peugeot Total Dealer Team DK-föraren Christian K. Jensen vann nu Rally Denmark för andra året i rad och blev med detta även Dansk Mästare. Vid målgången omgavs vinnaren av storpublik vilket är stor skillnad mot den som vinnaren av en SM-tävling möter när Pommacen ska sprutas. För att ytterligare understryka det danska rallyintresset så var där 800 personer som sedan festade loss på kvällens prisutdelning. En våt dröm för en SM-arrangör som bara har ”de närmast sörjande” att hantera. Den som inte vill förstå att där är något fundamentalt fel med det som förr var Svenska Bilsportförbundets flaggskepp bör nog gå till både ”Specsavers” och öronläkaren…
Veckans läsarmejl kommer från Peter Nyberg, Linköping: Vill bara helt kort tacka dig för din Motorblogg som är den enda källan till fullständig information i Sverige vad gäller motorsport. Förstår inte hur du kan hålla dig så uppdaterad om allt och sedan förmedla det på ett så trevligt och välskrivet sätt.
Än en gång – stort tack!”.

*
I morgon söndag blir det ingen Motorbloggen, jag vill inte att alla ni pappor ska tappa fokus när det nu är er stora dag, grattis!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *