R2-klassen allt hetare i SM, WRC-Loix dominerar på hemmaplan och när det var krav på avtagbar dragkrok i VOC!
Har skrivit det tidigare, R2-bilarna och Otrimmat 2WD verkar vara klassen där det händer. Senast i raden att köpa en ny R2-bil är Falköpingsåkaren David Pettersson, tvåa i fjol och för närvarande på fjortonde plats i SM-klassen med co-driver Kalle Nattsson. David och Kalle valde även de en Skoda Fabia och blir därmed nummer två med en sådan i Sverige. Efter provkörning av den bil som Pontus Tidemand har ”tränat” lite med var David såld.
– Jag fick möjlighet att testa Skodan ihop med Pontus efter Limas tävling och då kände jag att detta måste bli verklighet, säger David i en pressrelease.
– Skodan är verkligen anpassad för rallysammanhang och det är stor skillnad mot Forden som vi har tävlat med tidigare, menar David och fortsätter
– Tänk att få köra en helt nybyggd rallybil från fabrik, det var endast en dröm för mindre än ett år sedan!
*
Nästa märke att kasta sig in i R1/R2-leken är ryska Lada som på bilmässan i St. Petersburg visade upp sitt bidrag, Lada Kalina RC, med 1600-motor och på cirka 185 hästkrafter. Projektet är i sin linda och än så länge finns bara en enda testbil byggd, men man hoppas på att inom kort ha dussinet bilar klara för försäljning. Planer på en märkescup hemma i Ryssland finns också. Kan man tänka sig att någon bil även hittar hit vilket något vis hade slutit cirkeln. Vi som var med på sjuttiotalet minns när Vaz-teamet var extremt fruktat i Standard B-klassen. Bus-Ove Eriksson vann till exempel SM med den ryska ”stridsvagnen”, tror det var 1977.
*
För första gången i skarpt läge, Andreas Mikkelsens namn på en WRC-Polo. En bild han själv twittrat iväg inför kvällens debut på Fafe Rally Sprint, uppvärmningen inför Rally Portugal.
*
Lucky Freddie med Loix i efternamn, dominerar totalt andra deltävlingen i Belgiska Mästerskapet TAC-Rally som körs på de tuffa sträckorna i Flandern. Dominerar och dominerar är så klart upp till var och en att avgöra, men har man vunnit nio av nio sträckor känns det som att Freddie och WRC-Focusen är tämligen överlägsna….
*
Inte nog med att man ska vara orolig för den sena våren, nu är jag även orolig för det ljumma intresset för rallytävlingarna. Anderslövsrallyt den 20 april verkar vara cementerat på sextioett bilar och tråkigt nog är där heller ingen större aktivitet på Kongens anmälningslista. Visst det återstår en dryg vecka innan tiden går ut, men bara sextiofyra anmälda så här långt känns inte alls kul. Kan förstå om man i Kristianstads MK är lite kluven till att anstränga sig med sträckorna om förarna sviker och detta helt utan anledning som jag ser det!
*
Idag kom inbjudan till Ljungby MK:s Midsommardansen den 18 maj som är första SSRC och DM-tävlingen på småländsk mark. Tråkigt nog hade arrangören missat TINTER Classic Rally Cup i sin inbjudan. För att undanröja alla tänkbara missförstånd, det är helt klart att cupen ingår i tävlingen.
– Absolut är det så, säger tävlingsledaren Hans Karlsson.
– Ett misstag gjorde att det föll bort när vi skrev inbjudan, men alla Appendix K-åkare är så klart välkomna till Ljungby i maj!
*
Har varit lugnt på Ola Strömbergs ”FB” under helgen, ja lugnt och lugnt debatten rullar vidare enligt min infokälla men är tråkigt nog på väg att tappa lite fokus. Nu skrivs det om ”f-n och hans mormor” medan jag menar att det är viktigare att man följer huvudspåret, alltså det som dragits upp av Ola och Björn Ask. Nästa helg blir oliiiiiiidligt spännande när det är dags för SBF:s Rådsmöte i Karlstad. Envisa rykten gör till och med gällande att sittande styrelse inte alls säkert beviljas ansvarsfrihet vilket i så fall vore en riktig käftsmäll. Men som sagt rykten är en sak, handling en helt annan…
*
Ännu mer skit trillade i dag fram ur mina gömmor, ett otummat exemplar av ”Tävlingsreglemente för Volvo Original Cup” exakt tjugo år gammalt. Inga större tekniska förändringar mot i dag ( tack Carleric Johansson för detta) men lite av själva andemeningen med cupen har helt klart förändrats. Inledningsvis skriver man ”Volvo Original Cup är ett lågprisalternativ i rally och racing” och detta gäller väl även till stor del i dag. Men sedan är där lite som skett, t.ex ”… föreskriver reglerna ett enklare säkerhetspaket” som skulle räcka mer än väl genom ”bilmodellens höga, dokumenterade säkerhet med stora innerutrymmen och en stor kraftig kaross”!
Tanken var att VOC-arna bara skulle köra enklare korta tävlingar eller delar av vanliga rallyn och inte som nu till och med ha egen DM-klass. Men Carleric var förutseende och skrev därför, ” Enskild arrangör som vill låta klassen delta i hel tävling, exempelvis mini-rally med snabba skogssträckor, äger därför ratt att inbjuda endast bilar utrustade med helbur”.
Snacket om ”5-årsgräns” var helt okänt och det var fullt tillåtet att byta originalstol mot stol av tävlingstyp. Däremot om du körde ”originalstol” var man tvungen att komplettera med ”Volvo R Sport-klädsel”. Tuffa bud…
Lite kul är att ”dragkrok” var tillåtet men om man körde racing gällde att ”…endast fällbar dragkrok eller demonterbara dragstång får användas.” och vidare ” Fällbar krok skall låsas i infällt läge…”.
Lägg märke till att detta bara är tjugo år sedan, så visst har där hänt en del…