Publik ett krav för Rally Sweden, Østberg siktar på fjärde raka, Oliver känner sig oerfaren, Hybrid-WRC försenat kan öppna för Rally2, Tom K. ger lägesrapport från Sardinien, Andreas Bäckman fick fint stipendie och styrs världen av Sverige?
I spåren av Corona och därmed inställda tävlingar är det ganska självklart att det från många håll reses oro inför Rally Sweden 2021. I en intervju i P4 Värmland förklarar Vd Glenn Olsson att ett måste för att rallyt ska bli av, är att man får ta in publik den 11-14 februari. Nu skissar man ihop med de tillståndsgivande myndigheterna på ett system som bygger på att regeringen ökar upp till att 500 personer får samlas samtidigt. Då är planen att dela in specialsträckorna i enskilda arenor med 500 personer i varje. Precis som vid Rally Estonia kommer man sedan att kunna köpa biljetter som enbart ger tillstånd till specificerad arena, det kommer alltså inte att gå att röra sig fritt mellan sträckorna. Godkänner inte myndigheterna detta, blir det svårt menar Olsson som trycker på att rallyt måste få ta ta in publik och hoppas kunna lämna besked om rallyts vara eller icke vara före jul.
– Vi har full förståelse för att det i slutändan inte är vi som fattar besluten, avslutar Glenn i P4 Värmland.
*
Även om Sverige och Pontus Tidemand leder WRC2 måste man ändå vara ärlig att erkänna att det ändå är fördel Norge och Mads Østberg i guldjakten. Det enda Mads och kartläsare Torstein Eriksen behöver för att säkra segern är att bli tvåa efter Tidemand, då spelar det ingen roll hur bra än han och Patrik Barth presterar. Den norska Citroën-duon har tre tidigare segrar i klassen och siktar på en fjärde.
– Vi är väldigt motiverade och någon plan att ”saefa” körningen fins inte även om vi har bra konkurrenter att köra ifrån, har vi tidigare bevisat att vi är snabbast, menar Østberg.
Mads har lagt ner mycket tid, jobb och energi för att utveckla C3 R5 till den vinnarbil det nu bevisligen är. Något som han fått nytt bevis på under sista testen inför Sardinien som är lite av favoritrally vilket inte minst andra platsen i WRC-klassen 2014 är bevis för.
– Vi får inte släppa fokus och slipper vi sedan problem är chansen till en fjärde seger stor och därmed även guld i WRC2, menar Mads.
Förutom dom och Tidemand är där ytterligare fyra konkurrenter i klassen varav två norska, Ole Christian Veiby/Jonas Andersson (Hyundai) och Eyvind Brynildsen/Ilka Minor (Skoda). Tillkommer gör också två riktigt arga utmanare, Adrien Fourmaux (Fiesta) och Nikolay Gryazin (Hyundai).
*
Om det är lite tunt med antalet anmälda i WRC2 är det desto tuffare i WRC3 med 16 bilar. Här leder chilenaren Marco Bulacia Wilkinsson i en C3 R5 före nykorade Polske Mästaren Jari Huttunen, Hyundai och vinnaren i Turkiet, Kajetan Kajetanowicz, Skoda. Som fyra hittas Oliver Solberg som nu bytt ut sin eller pappas egen Polo mot en bil från Skoda Motorsport.
– Jag ser fram emot att köra för Skoda igen, förklarar Oliver,
– Efter Rally Sweden kände jag att vi hade mer att komma med tillsammans, trotts allt var vi nära en pallplats men en punktering på det senaste specialsträckan satte stopp för det.
Inför helgen har han kört en del test med bilen men erkänner att han fortfarande är väldigt oerfaren, inte minst i Skodan.
– Vi har jobbat hårt för att förbättra bilen, och känslan jag fick på testet var väldigt bra. Sardinien är helt nytt för mig, och jag vet att jag har mycket att lära innan man kan förvänta sig topplaceringar.
Man kan nog utgå från att Petter gett nyttiga tips till Oliver, inte minst med tanke på öns ombytliga väder. Något som kan ge upphov till obehagliga överraskningar om det börjar regna.
*
Om lite drygt ett år är det tänkt att nya hybridbilarna ska göra premiär i WRC men nu finns risk/chans att allt försenas. Detta sedan leverantören av tekniken Compact Dynamics meddelat att man ligger efter i projektet och först i januari 2021 kan de första hybridenheterna levereras. Detta ger teamen max 12 månader att få till en fungerande WRC-vinnare och nu börjar lusten till övergång knaka i fogarna. Alltför kort tid är åsikten och redan menar starka krafter att det är dags att gå över till ”Plan B” 2022. Denna är då inte att behålla dagens WRC-bilar, utan istället gå ”all in” med Rally2-bilar ,alltså det vi kallar för R5 i dag. De mest kreativa rösterna kan även se en ”+ variant” med större turborestriktor för mer kräm. Påhejarna för ”Plan B” menar att det vore det perfekta steget att gå och låta hybridplanerna utvecklas utan tidspress, men inte bara detta.
– Med Corona härjande är en övergång till billigare bilar och därmed även sänkta driftskostnader en väg som alla i sporten borde hälsa välkommen, menade en källa med god insyn i sporten.
Jag kan bara hålla med, vad nu detta skulle ha för betydelse i sammanhanget…
*
Vet inte om detta kanske även gett återverkning hos Toyota som är ensam om att inte ha någon ”Rally2-bil” för nu berättas det att man inom kort har både en Rally2 och 3-Yaris att presentera. Projektet lär enligt DirtFish drivas vid sidan av TGR och direkt genom Tommi Mäkinen Racing. Jobbet ligger långt fram i Puuppolla och redan om några månader lär första bilen kunna vara i skick för att visas upp.
*
Lite tamare maskin men ändå långt ifrån moped kör Tom Kristensson Junor-WRC, Rally4-Fiesta i WRC Rally Italia di Sardegna. Just nu är han och Joakim Sjöberg i full gång med reken och där han på många ställen känner igen sig från 2019.
– Vägarna är som vi förväntat oss, sämre på vissa sträckor och bättre på andra men i stort sett samma sträckor som vi körde förra året, rapporterar Tom.
Ett problem som drabbar alla i J-WRC är att man startar efter ”di store pågarna” och därmed kan vägen se helt annorlunda ut med djupa spår.
– Framför allt på de sämre och lösare sträckorna och det är inte alltid man kan ta det spår man tänkt utan får anpassa sig till verkligheten, menar Tom.
En helt ny sträcka finns dock berättar J-WRC-trean och det är första sträckan ”Tempio Pausani”, 12,08 kilometer lång med första start på fredag klockan 07.50.
– En extremt tuff start på rallyt men ändå ser jag inga större problem…
SMK Hörby-föraren är ute efter revansch för i fjol där han på Sardinien inkasserade seriens sämsta placering, trea och ingen sträckseger.
– Jag har en helt annan känsla inför tävlingen i år och vet vad som väntar. Fokus är att göra allt så bra som möjligt och framförallt ta sträcksegrar, säger Tom i en ”rek-paus”.
Missödet med den trasiga motorn i Rally Estonia är glömt, som vanligt ser Tom bara framåt och det allra viktigaste under helgen.
– Vi skall njuta av tävlingen och ha kul!
Vägarna på Sardinien är alltid en utmaning om än inte lika tuff som i till exempel Turkiet. Dom beskrivs som bitvis täckta av lösgrus men samtidigt steniga och knaggliga där det är enkelt att köra punktering. En viktig skillnad är att årets upplaga körs flera månader senare än normalt vilket gör att hettan uteblir.
– Just nu är det behaglig temperatur, drygt 20 grader vilket också gör att däckslitaget blir mindre men ändå är det viktigt att försöka undvika punkteringar…
*
Det blev ingen större rusning till Svedala MK:s försök att rädda RS-tävlandet i Sydsverige år 2020. Till ”Sturups Sprinten” på söndag är det bara 29 anmälda vilket måste vara en liten besvikelse. Av dessa är åtta ekipage utanför Södra BF vilket i sig är lite anmärkningsvärt när det normalt borde varit runt femtio bilar enbart från vårt sydligaste distrikt.
*
Idag säger vi grattis till Andreas Bäckman som en av 60 idrottare att tilldelas Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium.
– Riktigt kul. Det var verkligen inget jag förväntat mig, menar Bäckman.
Nästan 400 ansökningar från 50 olika specialidrottsförbund skickades i år in för elitidrottsstöd. Att detta var populärt förklara SBF:s landslagsansvarige Pier Steffansson.
– Kul för Andreas och riktigt roligt att vi i bilsporten med honom finns med bland de sextio stipendiaterna. Det visar att Andreas arbete i TCR Europe har givit resultat.
– Vår förhoppning är att elitidrottsstipendiet ska stötta de aktiva, så att de orkar att utvecklas in i den förhoppningsvis ljusare framtiden, säger Liselotte Ohlson, avdelningschef för elitidrottsstöd, Riksidrottsförbundet.
Stipendiet består av 50 000 kronor plus stöd i form av idrottspsykologi och idrottsmedicin. Något som kommer väl till pass då Andreas studerar på Luleå Tekniska Universitet där han utbildar sig till Civilingenjör med inriktning Teknisk design.
– Ser man på bilsporten och kostnader för att köra så kanske inte summan ser så stor ut, men för mig personligen som student och som inte har något annat jobb så blir det ett bra tillskott, konstaterar Andreas.
Nu hinner han inte njuta så jättemycket för redan i helgen är det ny tävling i TCR Europe för honom och syster Jessica. Nu är det Barcelona som står som värd för den fjärde deltävlingen i Europaserien där Andreas har fina minnen då han här tog första segern.
– Barcelona är en av mina favoritbanor och en av de banor jag har kört mest på, så det känns bra inför helgen och jag är laddad.
För Jessica var det årsbästa senast på Monza med en sjunde plats.
– I Monza kände jag att jag tog ett steg i rätt riktning och jag ser framemot helgen på en väldigt fin bana som är kuperad med ett flertal olika kurvpartier som är både roliga och utmanande.
*
I morse åt jag frukost till TV4 och deras morgonprogram och blev då en del av stora världen. I programmet hade man lockat in en ”retorikexpert” i studion i syfte att ”hjälpa” USA:s bägge kandidater till vicepresidentposten vid valet i november. Nu kom sändningen extremt opassande för de bägge då dom troligen låg och sov och missade därmed de värdefulla ”tipsen” från Stockholm. Kanske inget konstigt att TV4 väljer en sådan här ingång, men det jag reagerar emot är rubriken över ”expertens” huvud, ”Experten ger tips till vicepresidentkandidaterna”. Känns det ändå inte lite väl storvulet att TV4 känner sig tvingade till att tipsa dessa säkerligen synnerligen kapabla politiker, om vilka argument dom ska använda under dagens debatt? Följer man USA-valet i svensk media så är det frågan om det överhuvdtaget behövs något val, låt istället Sverige bestämma vem som ska sätta sig i Vita Huset. För det vi väl alla, att det är ändå här som hela världen sköts…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se