Däckbegränsning i SM upphov till debatt, M-Sport vill ha WRC till USA, Tom K. byter taktik på Sardinien, Tidemand inne i en intensiv period och ”Skandal-Corberi” har avslutat allt med motorsport!
Nog ingen som blev förvånad över att SRM/RU:s nyhet om ”tuff däckbegränsning i SM 2021” åstadkom reaktioner på socialamedier. Efter att ha plöjt igenom en stor del av kommentarerna är det som vanligt delade åsikter om ”beslutet” är rätt eller fel. Dessutom hör det till saken att det inte är någon ”storm”, istället är det det ett mindre antal människor som debatterar sinsemellan, vilket gör att det kan upplevas som mer stormigt än vad det kanske i verkligheten är. En sak slår mig och det är att de flesta kritiker talar utifrån sin egen situation och inte riktigt vad som kanske är bäst för SM-serien. Reagerar också på att inga arrangörer valt att kommentera detta, trots att även deras minskade kostnader för vägslitage ligger i potten. Helt klart är det oron över att inte kunna sälja sina begagnade SM-däck vidare som dominerar som argument emot nytänket. I ett försök att bringa lite klarhet i frågan så lät jag RU:s David Lindström förklara sin ståndpunkt. Bland annat frågan om ”test/DM-däck” och ur detta ska hanteras.
– Om man vill testa lite eller åka ett par DM tävlingar har man ju de tolv däcken tillgodo utan att det blir dyrare än idag, förklarar Lindström…
Även nyinköp av fälgar är något som dyker upp.
– Man behöver fler fälgar absolut, men man kan köpa 25 nya fälgar och ändå ha växelpengar över för tolv däck…
Inte heller begagnatmarknaden lär minska menar Lindström, som har lite svårt att få ihop ekvationerna.
– Om man räknar ett par punkteringar och ett tiotal som man använder själv till att skjutsa sponsorer och några småtävlingar, då blir det 20 kvar att sälja begagnade. Man får ju anta att dessa säljs ”svart”, då ska man alltså få 45.000 kronor för 20 begagnade däck?
Finns även oro över att Boden-tävlingen i vinter blir dyr vilket SRM och RU tvärtemot menar vägs upp av nya däckbegränsningen.
– Boden är så vintersäker att jag skulle tro att man klarar sig på tio bra begagnade däck om man får disponera dem som man vill över helgen. Alltså låter däcken svalna mellan gångerna man kör!
En betydande aktör i sammanhanget är Anders ”Pirelli” Åberg som så här långt ger förslaget stöd och menar.
– Jag vill att så många som möjligt ska känna att de har samma materiella möjligheter. Därmed är det bättre att sänka ribban till en lägre nivå än att hålla den högt så bara ett fåtal har möjlighet att ha bästa förutsättningarna….
Som där står efteråt i tv-serierna, ”to be continued”…
*
2012 drog sig Ford tillbaka som officiellt märke i WRC och överlät VM-tävlandet helt till M-Sport. Några år senare kom dock ”The Blue Oval” tillbaka och är nu med på ett lite större hörn ekonomiskt men även med teknisk support till Malcolm Wilsons företag i Dovenby Hall. Hela tiden har det funnits hopp att biljätten Ford America skulle göra comeback men med Coronans intåg har förhoppningarna minskat. Inte ens det nya hybridreglementet där ändå deras tekniker har en stor roll, verkar få folket runt de beslutsborden i USA att bli mer rallyvänliga. Istället är det viktigare att få WRC över till ”Trump-land” för att få Ford att vakna menar M-Sports rallyboss Richard Millener till interna tidningen Ford Authory.
– Det finns tävlingar i Sydamerika men det räcker inte, Nordamerika är ”home for Ford” och det är hit vi måste ha en tävling, konstaterar Millener som vill se en kandidattävling här snarast.
– Senast inom 24-månader måste FIA och promotorn presentera en ny tävling ”over there”!
Inte heller detta enbart lär räcka för att få in mer Ford i WRC enligt Millener.
– Som det ser ut nu får vi vara glada över att stödet är på samma nivå som idag, vilket är den bästa på väldigt länge.
Utan Corona tror Millener att saken hade varit i ett annat läge.
– Pandemi över hela världen och därmed stora problem för bilindustrin, då är det fel läge att begära större budget för motorsport…
Millener är också lite pessimistisk eller kanske realistisk när han menar att det kommer att ta 24 månader minst innan WRC är tillbaka till samma läge som ”pre-Corona”.
*
Först av allt ska årets VM-serie genomföras och ryktet går att det inte blir Belgien som bestämt utan Monza Rallyshow som kommer att sätta punkt detta konstiga rallyår. Källor nära WRC-teamen hävdar att dessa kräver FIA på ett definitivt svar om finaltävling och detta före fredagens start på Sardinien. Som skäl till ett snabbt beslut hävdas att taktiken under helgens tävling kan komma att påverkas av var finalen hamnar. Känt är också att Toyotas avgående teamchef Tommi Mäkinen är kritisk till final i Ypres Rally Belgium som han menar gynnar Hyundai genom Thierry Neuvilles lokalkännedom. Han är inte heller helt positiv till Monza med sina delvis ”konstgjorda sträckor” med mycket chickaner. Istället är han mer sugen på att ”göra ett nytt Estland” och då med Kroatien som nya spelare i WRC-ligan.
*
På Sardinien är nu reken på gång och för Tom Kristensson (3:a) och Martins Sesks (1:a) i Junior-WRC är detta andra gången i karriären man gör denna. För tvåan Sami Pajari däremot är det premiär på det lite oberäkneliga underlaget med lösgrus ovanpå mer solid väg. Blir det då dessutom regn blir det oerhört svårkört och där vassa stenar gärna dyker upp mitt spåret med punkteringar som följd. Maciej Woda som är ansvarig för mästerskapet är säker på att det som kommer att avgöra årets serie blir bonuspoängen för sträckseger.
– På Sardinien blir det ännu svårare då de italienska förarna mer hemtama på den här typen av väg, kan plocka poäng från topptrion!
I fjol slutade Tom Kristensson och Henrik Appelskog trea här och var då inte riktigt med i matchen avslöjar Tom.
– Hittade aldrig rätt rytm och fick inte en enda sträckseger.
Med detta i skallen funderar han och Joakim Sjöberg på ny taktik i helgen.
– Vi startar lite annorlunda och ökar efter hand. Detta är ett speciellt rally och jag vet inte riktigt hur känslan blir, men helt klart ska vi göra vårt allra bästa!
Ledaren Sesks tänker däremot inte ändra på något utan kör på som vid segern i Estland.
– Köra med stabilt förtroende och vara smart, förklarar lettländaren.
–I WRC är det inte alltid är den snabbaste som vinner utan den smartaste och i helgen ska vi vara smartast!
Just momentet med poäng för varje vunnen sträcka är oerhört avgörande i J-WRC och som lite blev Toms fall i fjol då han vann färre sträckor än konkurrenterna. Då hjälpte det inte med två segrar och resten på pallen, ändå blev det bara ett VM-silver. Så här långt har faktiskt finnen Pajari vunnit klart flest sträckor som gett nio extra poäng. Tom och Sesks är lika med fyra vardera medan resten av juniorerna tagit färre.
*
Finns många som hävdar att svensk rallysport är på dekis åtminstone utan för våra egna gränser. Vet inte om jag håller med om detta då det i WRC är svenska förare med i guldstriden i tre av fyra klasser, så dekis? Knappast. I WRC 2 toppar Pontus Tidemand inför Sardinien, i WRC3 är Oliver Solberg fyra och i J-WRC, Tom Kristensson på tredje plats. För Tidemand och kartläsare Patrik Barth blir helgen oerhört viktig i fajten om seger med i första hand tvåan Mads Østberg/Torstein Eriksen. Trots massor av tävlingar på VM-nivå är det premiär med Sardinien för Pontus. I tyska Toksports WRT:s Skoda har det hittills blivit pallplats i samtliga tävlingar, däribland två segrar.
– Det känns förstås jättebra, menar Pontus.
– Vi visar att vi är att räkna med och att vi vill vara med i fighten. Men mästerskapet är långtifrån avgjort.
Erfarenheten från helgens skådeplats är minimal och inskränker sig till att han körde rek här för några år sedan, vilket kanske kan betyda lite handikapp mot till exempel Østberg. För hans del blir detta elfte starten sedan premiären med Subaru-WRC 2007.
Starter som han mestadels gjort med WRC-bilar och där andra platsen 2014 ihop med Jonas Andersson i en Citroën än så länge är ”all time high”.
– Vi ska göra allt vi kan för att ge dem en match och siktar på att plocka poäng, lovar Pontus.
Sedan segern i Turkiet har svenskduon varit på test i Tyskland under moderskeppet Skoda Motorsports vingar
– Det har blivit en hel del körning under de här veckorna så jag hoppas lite på att jag fortfarande är kvar i tävlingsbubblan och att det går lättare att kasta sig in i ett nytt event då…
*
Över till World/Euro RX där det hävdas att promotorn IMG till nästa år ersätts av nya krafter trots att det ännu återstår 13 år av deras kontrakt med FIA. Någon orsak till brytning har ännu inte angetts men att det troligen har med övergången till elbilar att göra verkar klart. Däremot är det två olika spår, det ena är att det dröjt för länge och det andra är att det kommer allt för snabbt, blev ni mycket klokare för det blev inte jag. Mer troligt enligt mig än elens intåg är att FIA fått kalla fötter då IMG:s huvudägare i USA, företaget Endeavour i april hade en skuld på mer än sju miljarder dollar…
*
Italienske kartingföraren Luca Corberi tog till sig den massiva kritiken efter sitt skandalösa uppträdande vid VM-finalen på South Garda.
Stormen mot 23-åringen var massiv och många välkända racingnamn inklusive FIA:s kartingpresident Felipe Massa uttryckte sin avsky över hans agerande både när han kastade stötfångaren mot sina konkurrenter som var kvar i racet och det efterföljande slagsmålet i depån. FIA beslöt omedelbart att starta en undersökning men den kan man nu lägga ner, då Corberi redan förklarat att han aldrig någonsin kommer att delta i något relaterat till motorsport.
– Jag vill be om ursäkt till hela motorsportfamiljen för det jag gjorde. Finns inga ursäkter för hur jag kunde agera som jag gjorde och det har aldrig tidigare hänt under man 15 år i sporten, förklarade en skamsen Corberi.
Direkt efter händelsen blev Corberi inkallad till tävlingsledning och domare där han bad dessa att de ta ifrån honom licensen omedelbart. Dock något som inte stod i deras makt enligt regelverket.
– Jag vet att förlåt är för lite efter den dumma grejen jag gjorde och vill inte hell ha förlåtelse för det är jag inte värd. Jag, en kille som älskar den här sporten och efter absolut värsta dagen i mitt liv!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se