Proppen ur direkt i Midnattsolsrallyt, Polar CRC kan köras med färre bilar och dubbdäcksavgift i 08-land!

Bara några timmar efter att anmälan öppnat för Midnattsolsrallyt fanns direkt tjugo ekipage anmälda. Med den här takten bör startfältet vara fyllt någon gång sent kvällen annandagen. Skämt åsido, så blir det naturligtvis inte utan det är ju alltid proppen ur i början. Så var det även med utmanaren Polar Classic Rally men här tappade man fart ganska snabbt. Fortfarande står antalet anmälda och stampar, vägrar gå över sjuttio bilar. I helgen lämnade dock KRC-höjdaren Nisse Bergquist lugnande besked nere i Simrishamn. Budgeten har omarbetats och rallyt kommer att kunna köras med färre antal startande än de hundratjugo som i tävlingsinbjudan angetts som minimum. Lägger mig inte i hur arrangörerna tänker, men tror att det blir tufft att komma upp i hundra anmälda utan Regularityåkarna…
Midnattsolsrallyt är såvitt jag förstår i stort sett ett kalkerpapper likt mot upplagan 2011. Har inte lyckats hitta Tävlingsinbjudan någonstans, bara ”Tävlingsinformation” men där skiljer väl inget dramatiskt antar jag? Förhandsintresset för rallyt är stort enligt rallygeneralen och Önnestadsbon Per Carlsson i ett pressmeddelande
– Vi räknar med att det här ska bli det bästa och mest spännande rallyt hittills!
Vidare skriver man, ”Det är sjunde året i rad som KAK Midnattssolsrallyt körs som historisk rallytävling och är numera Sveriges och ett av norra Europas, största tävlingar i sin genre. I år blir rallyt extra speciellt då det blir en hyllning till en av våra mest internationellt kända personer inom motorsporten, Ove ”Påven” Andersson, som fick sitt stora genombrott 1963 i Midnattssolsrallyt.” . Som jag avslöjat tidigare här på bloggen så kommer både Miko Hirvonen, Juha Kankkunen och Hannu Mikkola köra Toyota i rallyt. Publikdragare? Garanterat!
En nyhet är att man kör igång damklass i både Regularity och i ”fortåkarklassen”.
– Det finns gott om duktiga kvinnliga förare och vi hoppas att flera av dem kommer att ställa upp i Midnattssolsrallyt 2012 och kämpa om vårt vandringspris Dampokalen, säger Per Carlsson.
Bland de första att anmäla sig var Bilsportförbundets ordförande KåGe Schildt som passar på att lufta sin fräna Austin Healey i Regularity-klassen. Bland fortåkarna var ärrade kämpen Erik ”Eken” Johansson bland de första att trycka på ”Enterknappen” och kommer till start med sin Audi Ur-Quattro. En bil som han garanterat inte får köra i Polar-versionen, här är allt fyrhjulsdrivet förbjudet.
Har skrivit det förut och skriver det igen, var finns majoriteten av MSR-åkarna resten av rallyåret? T.ex. är glade gamängen Ola Stokka redan anmäld till MSR, men i anmälningslistan till nästa deltävling i Klassiska Rallycupen, Rallytravels Kong Christian Race hittar jag inte hans namn. Varför väljer inte bara Ola utan åtskilliga andra bort resten av det klassiska rallyåret?
Känns lite ”of season” att tjata om dubbdäck den fjärde april men kan ändå inte avstå sedan jag läst senaste numret av ”Däcknytt”. En artikel med rubriken ”Avgift för dubbdäck” fångade mitt intresse. I korthet går det ut på att regeringen och länsstyrelsen i sin strävan att hjälpa ”miljötokarna i Stockholm”, undersöker möjligheterna om det går att ta ut avgifter för oss som åker på dubbdäck. Så fort vi närmar oss nollåttornas hemmaplan ska det kosta extra att köra säkert är tanken. Okej säger jag, hellre betalar jag en avgift för att kunna göra så än att tvingas köra odubbat enbart för att tillfredställa ”stollarnas” miljösamvete. Men frågan jag ställer mig är,
på vilket sätt blir luften renare och med mindre ”livsfarliga” partiklar från dubbnötandet på 08-asfalten, bara för att jag betalar en avgift? Skitar jag inte ner lika mycket på Hornsgatan om jag pröjsar en hundring? Ska ni inte vara så ärliga och säga vad både detta förslag och andra liknande egentligen handlar om, nämligen att skinna bilisterna på ytterligare kronor. Det räcker inte med rekordhög bränsleskatt och moms på detta, kan politikerna sedan få in ytterligare slantar från våra börsar är detta självklart som en våt dröm i riksdagshuset…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *