Nykjaer ny Cheva-förare i STCC, Hasses hopp utklassade Östbergs och beskrivande noter =vinnare!

Då blev det dansk komplettering i STCC för Chevrolet-teamet och detta genom Michel Nykjaer. Redan i fjol gjorde Nykjaer två inhopp som ”hjälpryttare” åt Rickard Rydell så det här med STCC är ingalunda något nytt för den WTCC-meriterade dansken. Därmed är Chevrolet klara och ”Das Auto-gänget” är också komplett, så några nya överraskningar lär inte vänta hos STCC.
Ingen kan väl ha undgått att jag varit minst sagt kritisk till TTA/Elitserien och deras koncept med enhetsbilar i plastkostym. Men nu, med bara veckor kvar till premiärerna är jag nog böjd att, inte ändra inställning till ”järnsängarna” men att konstatera att TTA så här långt ser ut som vinnarna i fajten om de trots allt få svenska racingfansen. Nu vilar ett tungt ansvar på Flash och gänget att se till att sälja showen till publiken så inte resultatet bara blir två ”döbaagade kagor” som vi säger här nere!
I dag kom beviset på mejl som visade”Kräbblebodas” hopp i Simrishamnsmixen. Okej, Mads Östberg hoppade långt i Trysil med WRC-Fiestan, likaså Travis Pastrana med Subarun som nådde runt nittio meter om jag inte minns fel. Sedan har vi alla de som genom årens satt rekord på Colins Crest och i Rally Finland. En sak har alla gemensamt, man har vetat exakt vad som komma skulle när man närmat sig krönet. Det visste inte Hasse och Mathis även om det stod ” pass stort lyft” i noterna. När man kollar på filmen förstår man knappt hur det kunde sluta så väl som det gjorde. Volvon blir luftburen och man ser bara hur vägen försvinner genom vindrutan, sedan dyker den ”gröne”som en skadeskjuten ”Stuka-bombare” rakt ner i Österlen. Landningen blir om jag säger ganska brutal och i hytten sägs det inte så mycket mer än ” helvete, ännu lite mer helvete” och sedan mest ohörbara stön. Jag undrade i går hur Hasse tänkte inför krönet, det gör jag inte längre…
Det rullar på med anmälningarna både till Lille Mats Rallysprint och Rallytravels Kong Christian Race. I Hässleholm är där nu 149 anmälda vilket innebär att nitton förare måste gallras bort sedan Wilke ändå utökat maxantalet med tio bilar. Pratade med honom häromdagen om den gallringsmetod som står angivet i Tävlingsinbjudan, nämligen att man går strikt efter när anmälan kom in. Den kan slå lite snett när förare som anmält sig i god tid före anmälningstidens utgång och som dessutom tävlar för klubbar till Södras RS-DM riskerar att gallras bort. Detta är självklart inget som arrangörerna önskar och vad jag förstår funderar man just nu hur göra.  Är helt säker på att Wilke och hans trogna kompisar hittar den absolut bästa lösningen på problemet!
Även i Kristianstad rullar det på, en bil till och man är uppe etthundrasextio. Här kör även Klassiska Rallycupen och bara dom har lockat sextiofem ekipage.
I går ställde jag frågan om vissa förare tror att deras co-drivers ljuger efter som man inte kör som dom säger? Vet så klart att det inte är så, men väntade ändå lite reaktioner från ”högerstolare” men noll, annars brukar man vara lite känsliga…
Lite kuriosa, kollade notbeställningen från Simrishamnsmixen och att siffernoter är det klart dominerande visste jag. Men inte att det var så stor skillnad mellan de som åker siffer och beskrivande, det kunde jag inte ens ana. Knappt hundratjugo vill ha siffernoter i intercomen medan de som åker beskrivande bara var sjutton ekipage. Sjutton och jag var en av dessa, men i gott sällskap både Stoffe Nilsson och Jocke Grahn åkte som jag. Hur slutade det i Simrishamn? Jo Stoffe vann före Grahn, måste bevisa något men fråga mig inte vad…

3 svar på “Nykjaer ny Cheva-förare i STCC, Hasses hopp utklassade Östbergs och beskrivande noter =vinnare!

  1. Du vet väl hur Johnny Johanssons (Mats Johnssons Codriver)definition på de olika noterna låter?
    Beskrivande noter är som färgfoton, Siffernoter är som svartvitt… 😉

  2. Du vet väl hur det är hur j-vla illa föraren kör är det ”alltid” en kartläsaremiss men som högersittare vet man hur det är bara att hålla med.
     (numera siffernoter)

    mvh
    Carsten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *