Portugal var Olivers tävling, Kalle tog årets första seger, historien från SM-premiären höll i sig i Kungälv, efter åtta års frånvaro vann Gad i sin comeback, Jonna nära totalseger och Tom K= kultur…

Inget snack om vem som gjorde Vodafone Rally de Portugals bästa insats om ni frågar mig, Oliver Solberg och Elliot Edmondson. Hade det inte varit för den lite överdrivna FIA-regeln som inte tillåter ”show” direkt efter målgång på en sträcka hade Oliver vunnit rallyt med en knapp minut.

Foto: Skoda Motorpsort

Nu blev det istället Gus Greensmith/Jonas Andersson som fick kliva upp överst på WRC2-pallen med 1,2 sekunder tillgodo på Oliver. På sista sträckan gav han allt och frågan är om inte detta var ”the stage of his life” men ändå räckte det inte hela vägen.

Vi gjorde absolut allt vi kunde, men skulle försökt ännu mer på den långa sträckan, där kunde jag fått till bättre tid, konstaterade Oliver nedstämt vid målet på SS19 ”Fafe”.

Ärligt så är andra platsen inte värd så mycket, hade behövt en seger!

Foto: Skoda Motorpsort

Andra platsen plus full pott på power stage ger Oliver 21 poäng som nu har 64 totalt mot Greensmiths 62. Leder fortsatt gör fransmannen Yohann Rossel (fyra) med en poäng mer än Oliver. Det var mycket känslor vid målet där en besviken och tårögd svensk kramade om Greensmith som nog hade lite svårt att känna den rätta segerglädjen.

Foto: Skoda Motorpsort

Även i Toksports tält fanns mycket känslor och där Greensmiths pappa synbart lättad klev fram och kramade om Petter.  En minut till skänks av FIA grumlade säkert till en viss del känslan av att ha vunnit för Greensmith. Nu hade även han problem under rallyt med punktering och sista dagen dessutom med krånglande styrservo, men som jag brukar säga i resultatlistan står inget om detta utan enbart, ”1 Greensmith – 2 Solberg”. På tal om problem så hade Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen garanterat också varit med i sekundstriden om man inte fått stanna och byta hjul under första dagen. Ändå kämpade man sig tillbaka och att få stå på pallen gladde Mikkelsen. Däremot är han inte lika nöjd med nya Skodan.

Har fortfarande problem att hitta den rätta känslan i jämförelse med den gamla men vi närmar oss, konstaterade Andreas.

*

WRC:s ”skyltfönster” med sina åtta Rally1-bilar blev inte alls lika spännande och där Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen tog årets första seger (exakt som jag tippade i torsdags), dessutom väldigt övertygande. Nio sträcksegrar av 19 möjliga gav Toyota #69 ett försprång på 54,7 sekunder tillgodo på Dani Sordo/Cándido Carrera som blev bästa Hyundai och även vann tre sträckor.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Tajtast var det mellan Sordo och teamkompisarna Esapekka Lappi/Janne Ferm och tajt i den här klassen innebar 25,7 sekunder, att jämföras med WRC2, där det handlade om en dryg sekund. Sordo gav efter målgång en hyllning till Craig Breen och menade.

Jag vill tacka Craig, han har varit med i bilen hela rally och sporrat mig till att åka på gränsen!

Den sympatiske spanjoren har precis som Breen en stabil ”fanbase” och vid pristutdelningen plockade han fram en av sina allra yngsta beundrare som fick en autograf. När Sordo sedan lyfte på avspärrningar så han fick följa med in för en ”selfie” med sin idol gick killen på moln. Med detta gick Rovanperä upp i VM-ledning inför Sardinen som i mångt och mycket påminner om Portugal. Med andra ord inte optimalt att köra först i lösgruset. Istället  har Elfyn Evans som kraschade tungt första dagen och ständigt förfölj av småkrångel Thierry Neuville, bästa utgångsläge där. Evans är fyra och Neuville femma i tabellen och mellan sig och Kalle har man helgens fyra Ott Tänak och Sebastien Ogier som valde bort Portugal. Kalle har 98 poäng, Tänak som tvåa 81 medan Ogier och Evans ligger kvar på sina 69 poäng.

*

Ett räknefel från regerande Asfaltmästaren Mattias Olsson/Joakim Johannesson avgjorde toppstriden i ”Rollsbo City Race”, deltävling två i Asfalt SM. Inför sista rundan ledde Skodan från Stenungsund men då körde paret ett varv för lite med maxtid som resultat. 

Foto: Tommy Svensson

Istället gick segern precis som i Hörby till Tomelillas Stefan Kristensson/Rickard Nilsson som nu toppar SM-tabellen med 47 poäng före helgens tvåa, Nyköpings Micael Jakobsson/Emanuel Andersson, Polo. Nio sekunder skilde mellan GK Door Team och Team Skåab medan trean, Joakim och Roger Rydholm, Dals MK var nästa minuten bak Fiestan i topp. Sjävklart var Kristensson nöjd efter den soliga dagen i Kungälv och konstaterade belåtet när guldet snart är halvägs hem till Östra Grevie.

Vilken tur vi vann för jag hatar att förlora. Jag är jättenöjd med sista åket trots en liten miss…

Foto: Rally SM

I 2WD var det ”copy paste” både från premiären i Hörby och HGP, Eslövssyskonen Simon och Frida Andersson i topp före SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft. 3,4 skilde mellan ”Simpans” Renault Clio och ”Jockes” Opel Corsa. Vågar nästan redan nu utropa ”The Anderssons” som de som spräcker Jockes SM-svit med två raka guld även om tre tävlingar återstår.  Trea och futtiga 0,5 bak Corsan slutade Gävles Mikael och Chatrine Lundberg med Golfen. Bästa tid på sista varvet hjälpte inte, en halv sekund bättre hade man behövt. Heidi Ryrlén med Peter Hansson visade återigen hur snabba man är på asfalt med Ford Fiesta Rally4. Vänersborgs-tjejen slutade fyra totalt tio sekunder efter vinnaren men med 0,1 sekunds marginal till femman, Bjarne Rutgersson/Ulf Storm, Stenungsund och BMW.

Foto: Tommy Svensson

Skånsk seger i RM-klassen Standard men inte som förväntat av premiärvinnaren Kalle och Lars Ingesson, SMK Hörby. BMW-duon satte bästa tid i första heatet men kastade sedan in handduken. Istället blev det Hässleholms Thomas och Ronnie Pettersson som tog sin tyngsta seger hittills, även dom med BMW. Detta före mer förhandstippade Renault-åkaren Joakim Strömberg/Mikael Eriksson, Bengtsfors. Bara 0,7 sekunder skilde sedan till trean från Arlöv Linus Larsson/Olivia Kristensson. En flitig gäst i RS-tävlingarna i södern är Limas Hans och Gustav Perbjörs med den välbyggda Golfen. I Kungälv gick det dock ”åt h-e” i andra åket och nu behöver bilen enligt Hans, ”kärlek” inför resten av SM-serien.  Älvbygdens MK hade anlitat skåsnke drönarpiloten Torsten Haapala för att precis som i Hörby hålla koll på säkerheten från luften, ett bra sätt och som förhoppningsvis får efterföljare.

Foto: Torsten Happala

Startfältet för den bitvis för min smak väl snabba sträckan, var klent med bara 34 ekipage totalt varav 28 i SM/RM-delen. Frågan är hur det blir i det tre återstående deltävlingarna där Gullabo RC är nästa med ”LEAB Energi Asfaltknixen” den 27 maj. Ordinarie anmälan stänger ikväll och nu har man precis kravlat sig över 20 anmälda totalt. För att tävlingen ska köras krävs enligt inbjudan, ytterligare minst tio bilar…

*

Nästan som hämtat från Rekordmagasinet (sporttidning som fanns när jag var ännu yngre) var det som hände i ”Vilda Ryd Racet”. Efter åtta år borta från rallyratten som bytts ut mot karta/roadbook, satte sig i lördags återigen Älmhults Magnus Gad bakom ratten i en rallybil. I en ”Ford Fiesta rally4 visade Magnus att takterna från 2015 (sista året han körde rally) fanns kvar och med fem sträcksegrar av sex möjliga var sensationen ett faktum.

Foto: Privat

Något jag inte trodde var möjligt, konstaterade Magnus efter ”knallen”.

Fiestan är egentligen sonens och som i väntan på körkort står parkerad i garaget och som nu Magnus kände för att lufta lite på skoj. I högerstolen satte han sin chef Henrik Edberg som även han har ett förflutet i rally men detta för 30 år sedan. Den här kombon med lånad bil, inte kört framhjulsdrivet på åtta år och kartläsare med många år borta från det jobbet, borde inte vara något som skulle kunna ge totalseger vilket även Magnus insett, men.

Foto: Henrik Åkeson

Det hände något som jag inte trodde vara möjligt men det hela slutade med succé, fem sträcksegrar och 22 sekunder ner till tvåan! 

Motståndet i tävlingen som gjorde comeback efter tio år i träda, var inte heller fy skam med hela toppgänget från Bilsport Rallycup på plats. Tvåa med SM-ambitioner slutade Gullabos Jacob Johannesson/Anette Pettersson och trea cuprutinerade Kullingsparet Lars Engström/Kurt Vilsson men hela 49 sekunder efter Gad.

Foto: Henrik Åkeson

Både Johannesson (bilden) och Engström förlitade sig på potenta Volvo 940. Om Gad var en knall så måste även Asarums Hannes Håkansson/Dennis Kullberg räknas in i samma kategori. Hannes med C-licens och med en i sammanhanget tam Volvo 940 Grupp F vann klassen men slutade även fyra totalt. 2,9 sekunder efter Hannes kom nästa Gad, Wille och Marcus Sundh som klasstvåa. För att få lite perspektiv på deras tempo över de sex damiga och utslagsgivande sträckorna, så var man runt 45 sekunder snabbare än bästa i motsvarande klass för A/B-förare, Sunnerbos Thomas Karlsson/Emil Karlson.  Här sågs även en comeback i form av Eslöv-föraren Filip Svensson som värmde upp Per-Ivar Hellberg inför kommande South Swedish Rally. Här är ”P-I” tillbaka i Hörby-föraren Ingemar Månssons bil. Opel-seger blev det i B-förare Trimmat där Karlskronas Hampus Classon/Tobias Karlsson tog Ascona till klasseger och även sexa totalt.

Foto: Kristian Lindberg

Tävlingen ingick även i RM för Historiska bilar och som deltävling hos Rallyklassikerna. Bäst av ”gamlingarna” blev Östhammars Lars Eriksson/Jonas Engström med Volvo 240. Knappt fyra sekunder efter slutade Håkan Lindh/Håkan Berg från Laxå.

Foto: Kristian Lindberg

Med nästan 30 klasser i tävlingen är det omöjligt att ha koll på alla som utmärkt sig klassvis. Utmärkte sig gjorde Ryds MK som med anföraren och ”Duaracell-kaninen” Gustav Johansson svarade för en comeback med massor av ”Gilla” för ”Vilda Ryd Racet”. Att vägarna i området är tuffa vet vi alla som någon gång känt på dessa och ett bevis på detta var att över 30 av de 139 startande tvingades bryta. En av dessa var  vinnaren från deltävlingen i Asarum, Patrik ”Fluppe” Karlsson från Oskarshamn. Volvo 940:an blev skrot och ”Fluppe” själv och kartläsaren fick åka till sjukhus och på Facebook skriver Oskarshamns-föraren: ”Godmorgon alla värdefulla sponsorer och följare. En uppdatering av den hårda smällen igår, kartläsare Andreas Karlsson har en fraktur på 4:e ländkotan, doktorn säger att detta ska läka av sig själv.Vill även tacka motorklubben Ryds MK för en heroisk insats med hjälpen, ni hade ambulans/brandkår och ert eget folk på plats inom 5-10 minuter. Vill även tacka alla underbara motorfolk ,som formligen bar upp skrotet på släpet.alla ni som kom fram och hört av sig, man blir så jäkla berörd ska ni veta. Vi ska se om motor/låda/bakaxel klarat sig, ,isåfall kanske ni får se oss detta året igen. Det var en ful smäll och kommer bli väldigt dyrt att återställa.än en gång, stort TACK till alla inblandade igår.”

Även Motorbloggen skickar en önskan om snabb rehab av såväl besättning som Volvo 940… 

Foto: Kristian Lindberg

En liten solskenshistora bidrar en av mina fotografer i Ryd Kristian Lindberg med.”På SS1 stod jag vid en gammal skola som ett par höll på att renovera. Som vanligt frågar jag om lov innan jag klampar in i någons trädgård. Nu var detta väldigt trevliga människor som till och med hjälpte till att klippa bort skymmande grenar och snår i fotoriktningen. Deras grannar, lika trevliga, kom från Danmark. Tog en snabb bild på barntransporten och visade den för mamman. Frågade om den fick publiceras på webben, fick positivt svar och tack för att jag frågade. Nämnde eventuell publicering på Motorbloggen.nu. Senare när danska paret skulle gå hem till sitt, så kom pappan och frågade om sidan hette Motorblocket.se, han fick de rätta uppgifterna. Kommer bilden med så har du nya danska läsare”. Så klart kan jag inte motstå detta så här är bilden.

*

Stig Andervang/Andreas Olsson fortsatte sitt segertåg genom att även vinna hemmatävlingen ”Björn Waldegårds Minne” med Skodan. Fyra sträcksegrar blev det vilket gav en marginal till tvåan Jonna Eson Brådhe/Nicklas Edvardsson på 21 sekunder. Onekligen starkt kört av Jonna med sin Mitsubishi Mirage att sluta tvåa i den 14 bilar stora 4WD-klassen. En fin skalp klipptes också då hon var 12 sekunder före välmeriterade Jari Liiten/Mikael Johansson. Nu körde Liiten visserligen sin ”träningsbil” men med denna (Mitsubishi EVO9) har han haft många framgångar.  

Foto: HB Motorsportfoto

Inte heller fick Nyköpings-tjejen något till skänks i form av konkurrenter som bröt ,då enbart sporadiskt körande Björn Adolfsson/Cay Nyberg bröt. En avåkning satte stopp för Björns Peugeot R5.

Foto. Rallymalex

En” ögonbrynshöjare” var onekligen vinnaren i A-B 2WD, B-förare Sixten Westman/Emil Persson från Tierp med minst sagt udda Skoda Fabia var tio sekunder snabbare än SM-ledande Oskar Sundell/Joakim Söderqvist.. I SM kör Oscar Nissan men här var det BMW Compact som gällde för Sandviken-föraren. Trea slutade Roine Björk/Erik Davidsson, Rasbo och Golf, 1,6 skilde.  Appendix K var största klass med över 30 bilar och där blev det Rasbo-triumf genom Dick Larsson/Leif Söderlund, elva sekunder före Thord Östlund/Daniel Norling, Hedesunda. Topp-6 bestod av Volvo men där Vaxholms Anders Olsson/Torbjörn Frykberg skilde ut sig på femte plats. Till skillnad från övriga i toppen som alla körde 240  har Anders valt ”direktionsvagnen” Volvo 164. Rallyt stora snackis uppstod när någon hittade en ”landmina” på ett fält intill sträcka fyra. Helt korrekt tillkallades Myndigheterna och sträckan ströks. Att det sedan visade sig vara en gammal bromstrumma som fanns på åkern är faktiskt ointressant. Tänk bara tanken att det faktiskt varit en gammal laddad mina och ingen åtgärd vidtagits och sedan en åskådare trampat på den … 

*

Inte överallt som rally betraktas som kultur i dess mer vida bemärkelse. Men i rallynästet Hörby är det inget snack om den saken och när det traditionella ”Hörby Kulturkalas” arrangeras tisdagen den 23 maj är Tom Kristensson ett givet dragplåster. Konkurrens får SMK Hörby-stjärnan av bland annat Dolly Style, Idol-vinnare Nike Sellman, Pettson och Findus plus kommunens egna  olika kulturutövare. 

2 svar på “Portugal var Olivers tävling, Kalle tog årets första seger, historien från SM-premiären höll i sig i Kungälv, efter åtta års frånvaro vann Gad i sin comeback, Jonna nära totalseger och Tom K= kultur…

  1. Jag tycker Edmundson stod för rally Portugals bästa prestation! Hade det inte varit för punkteringen och problemen med styrservon så hade han vunnit med långt över en minut!

    Kalle var väl i en egen klass för sig också men i år är det väl wrc2 som gäller

Lämna ett svar till Sigge Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *