Många ledarskifte i Portugal, Oliver i topp efter SS5, hyllning till Breen, anmälan/biljettförsäljningen har öppnat för ERC Royal Rally, sex helsvenska starter i Rally Poland, MSR lockar funktionärer och STCC flyttar både premiärdag och bana.

Precis lika tråkigt som vanligt att skriva Motorbloggen mitt under första etappen av ett WRC-rally men nöden har ingen lag. När detta skrivs har WRC-åkarna avslutat sin medverkan på SS5 Goìs i Vodafone Rally de Portugal och har därmed tre sträckor kvar innan man som amerikanen säger, ”let´s call it a day”. På dessa fem sträckor har rallyt haft fyra olika ledare, i tur och ordning Pierre-Louis Loubet (Ford), Ott Tänak, (Ford), Dani Sordo (Hyundai) och så på femman gick Kalle Rovanperä, Toyota upp i ledning, 0,8

Foto: Jens Johansson

sekunder före Dani Sordo. Frågan är om inte Ott Tänak försatte sin chans på seger när han körde punka höger fram på SS3 och tappade både ledning och 54 sekunder. En punktering som Tänak själv inte riktigt förstod.

Foto: Jens Johansson

– Hände under en inbromsning eller något…

Trea är Thierry Neuville som med blygsamma sträckplaceringarna 7-6-5-5-2 ändå bara är 14 sekunder efter Kalle. 3,6 efter är så Loubet som inledde så bra men som av drabbades ”rök i bilen” på SS3. Felet fixades dock snabbt och än så länge måste man nog utse fransmannen till ”the man of the rally” och håller nu fjärde platsen. Som förväntat var det en otacksam uppgift att gå ut först som Elfyn Evans gjorde men ändå har han bara tappat halvminuten till Kalle.Tufft att köra in, men får Kalle liknande problem i morgon så…

Foto: Okänd

Återigen blev det ett bakslag för Takamoto Katsuta som fick tekniska problem på sträcka tre och nu gör sig redo för omstart i morgon. 

*

Oliver Solberg/Elliot Edmondson grabbade tag ledningen i WRC2 på sträcka fem sedan tidigare ledaren Adrien Fourmaux tvingades stanna och byta hjul.

Foto. Skoda Motorsport

Över två minuter försvann på detta och bakom Oliver skuggar Teemu Sunninen med Hyundai, 3,5 sekunder efter. Asfaltspecialisten Yohann Rossel visade att han även behräskar grus med sin Citroën och är bara 14 sekunder efter medan  Gus Greensmith/Jonas Andersson är fyra, minuten efter #21 med blågul flagga.  Även  Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen körde slut på luft vilket kostade nästan två minuter. Därmed är nog loppet kört för honom. Även Kris Meeke fick problem med sin Hyundai och försvann på sträcka fyra, precis som Nikolay Gryazin och Fabrizio Zaldivar. Rallyt avslutas för dagen med SS8 och start klockan 20.05. 

En fin grej från Automovél Club de Portugal och staden Arganil som satt upp ett minnesmärke över Craig Breen i anslutning till en sträcka i Rally de Portugal. På plattan står skrivet (min över sättning). ” Vi beundrade hans talang, vi minns hans generositet och vid delar hans passion”.

Kanske jag rycks med, men det känns som att Breen hade väldigt många mer fans än vad jag trodde. Fans som aldrig glömmer och för alltid bär irländaren i sina hjärtan! 

*

Lite av en bemärkelsedag i dag den 12 maj när ERC Royal Rally of Scandinavia öppnade både anmälan och biljettförsäljning för tävlingen den 7-8 juli. 

– Det känns lite högtidligt att få öppna anmälan för första gången någonsin till Royal Rally of Scandinavia. Det kommer bli spännande att följa anmälningsflödet framöver, säger vd Glenn Olsson.

Redan inför har förfrågningarna varit många kring tävlingen där deltagare från framförallt Sverige, Norge och Finland visat intresse. Deltagarvolymerna har varit stora på ERC’s inledande tävlingar i Portugal och Kanarieöarna. Även inför tävlingen i Polen kommande vecka är startfältet imponerande.

– Intresset för EM och Royal Rally of Scandinavia känns stort och för att inte äventyra vägarna kommer vi sätta maxtaket till 80 bilar. Så viktigt att vara tidigt ute med anmälan om man vill säkerställa sin startplats, säger tävlingsledaren Stig-Rune Kjernsli.

För tävlande finns mer att läsa i Supplementary Regulations som nu finns publicerad. Blir spännande att se hur många och vem som anmäler sig och tänker där främst på förare från vår del av världen när de för första gången i modern tid kan köra EM i Norden. Nu är det ingen ”öppen anmälan” i ERC som i t.ex SM så vi får vänta och se.

Även biljett försäljningen öppnade och där man introducerar ”Ett unikt premiärpaket, Royal Pass Limited Edition som endast kommer att säljas on line och bara i 1000 ex.”. För bara 695 kronor får man Limited Edition Royal Pass, Flat Out Magazine, officiella solglasögon coola rallydekaler.”

*

Totalt 83 ekipage finns anmälda till deltävling tre i ERC, ”Orlen Rally Poland” 19-21 maj.  Av dessa är 58 anmälda till EM-klasserna och resten för ”Polska Mästerskapet” där Tom Kristensson är regerande mästare. Den här gången väljer dock Tom och Andreas Johansson bort den delen och fokuserar helt på ERC och där det är 29 förare i klassen RC2. #4 är anmälda med Bilteknik TRT Citroën Rally Team med samma Citroën C3 Rally2 som man använt i både ”Fafe” och ”Rally Islas Canarias”. Under Tagai RT:s tält har Hörby-åkaren sällskap av Mads Østberg och Patrik Barth som även dom kör med Citroën. Medan Tom använder däck från Pirelli så sitter där MRF på norrmannen bil. Samma sak med Pontus Tidemand/Julia Thulin när det kommer till däck, däremot skiljer bilen då denna hör hemma i Skåne och #15 Ford Fiesta Rally2 hanteras av GN Motorsport. #25 Dennis Rådström/Johan Johansson har identisk ”line up” i sin ERC-debut som Tidemand, däck från MRF och Ford Fiesta från GN Motorsport.

 

Foto: Tommy Svensson

Tre svenskar i ERC Juniors och först ut av ”di svenske” i listan är Simon Andersson /Jörgen Jönsson (bilden), Eslövs MK respektive SMK Hörby. På deras hyrda Peugeot 208 Rally 4 sitter #38 på sidorutan. Från SMK Hörby #39 Victor Hansen/Victor Johansson som premiärkör den nyinköpta Peugeot 208 Rally4.  Sist ut med blågul flagga är Mille Johansson/Johan Grönvall, Katrineholms MK som sticker ut med att köra Ford Fiesta Rally4. Den här gången är det Milles ”gamla team” IK Sport som har ansvaret för #41. Ensam norrman är sporadiskt tävlande Ola Nore jr/Rune Eilertsen som den här gången kör Renault Clio Rally4. Att klona kartläsare är fortfarande en bit från verkligheten vilket gör att tysken Norman Kreuter i Polen får klara sig utan danskan Jeanette Kvick Anderssons notläsning. ”Kvicken” väljer den här gången som så många gånger förr, att sätta sig hos österrikaren Alfred Kramer jun som även han kör Peugeot. Kreuter är för gammal för att få köra bland juniorerna som är totalt 16 ekipage och där alla kör på samma däckmärke, Hankook.

*

Ingen som är inblandad i någon form av föreningsliv kan ha undgått att allas stora problem, är att hitta folk som har lust/ork/intresse att engagera sig. Kanske rally är speciellt utsatt vad vet jag, men på sociala medier är det inte ovanligt med efterlysningar av funktionärer från mer eller mindre desperata arrangörer. Detta är inget som bara existerar i Sverige, i mitt flöde förekommer ofta samma sak både i Danmark, Tyskland och inte minst i England med omnejd. 

Ett försök att ”mota Olle i grind” gör nu KAK Midnattssolsrallyt med ”ett exklusivt och unikt lojalitetsprogram kommer organisationen att lotta ut ett 30-tal priser till ett sammanlagt värde av 100.000 kr!”.

En tävling av KAK Midnattssolsrallyt storlek och omfattning kräver många ideella krafter, funktionärer behövs bland annat på och i anslutning till tävlingssträckorna, på serviceplatsen, i presscentret, under prisutdelning och bankett osv. Varierande områden som kräver olika kompetenser, skriver arrangören. 

Utan alla människors värdefulla arbete är det inte möjligt att gå iland med ett event som det här. I ett försök att visa vår uppskattning slår vi därför ett slag för alla funktionärer. Satsningen gäller självklart både de som medarrangerande klubbar bidrar med, men även de som via vår nya rekryteringssatsning på hemsidan hittat till vår tävling, säger projektledaren Simon Johansson.

 Fribiljetter och programtidning kommer alla funktionärer att under samtliga tre tävlingsdagar ha tillgång till sin egen VIP i anslutning till serviceplats och HQ vid Saab Arena i centrala Linköping. De som anmäler sig för att ”jobba” med MSR är med om en utlottning med 30-tal priser till ett sammanlagt värde av 100.000 kr. Intresserad av att vara funktionär kan läsa mer på https://www.midnattssolsrallyt.com/funktionar/

*

Oavsett hur man än vrider och vänder på saken så måste ändå dagens besked från STTC att premiären flyttas från Falkenberg och fram till den 3-4 augusti ,betraktas som ett ett stort bakslag. Premiären flyttas till  Skellefteå Drivecenter Arena, men planen med sex tävlingshelger ligger kvar. 

Foto: STCC

– Dessvärre är förseningar och omplaneringar något man får anpassa sig efter i dagens världsläge och vi jobbar just nu med att planera in en ny tävlingshelg och vi kommer träffa Ronny Andersson från Falkenbergs Motorklubb i nästa vecka, förklarar vd Micke Bern.

Förseningar i leveransen av komponenter till produktionsprocessen innebär att tiden mellan leverans av de färdiga tävlingsbilarna och den tidigare tilltänkta premiären under Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana den 8–9 juli blir för kort.

Just nu tillverkas 12 helt nya 550-hästars elektriska STCC-bilar av EPWR, företaget som skapat den hållbara elektriska racing-plattformen som STCC tävlar med från 2023, berättar Bern.

När allt är på plats måste där till en hel del tester innan premiären.

 – Vi står mitt i det största skiftet i motorsportens historia med elektrifieringen av STCC, samtidigt som vi precis kommit ur en pandemi och ett tragiskt krig pågår i Europa. Tyvärr är förseningar kopplat till komponentbrist en faktor som inte går att räkna bort och något som tvingar oss till att senarelägga leveransen av de nya bilarna,säger Micke Jansson, vd för EPWR.

*

I morgon är det ”jobblördag” dessutom fullspäckad så någon tid över för bloggskrivande finns inte. Men vi ses förhoppningsvis på söndag. Trevlig helg

Ett svar på “Många ledarskifte i Portugal, Oliver i topp efter SS5, hyllning till Breen, anmälan/biljettförsäljningen har öppnat för ERC Royal Rally, sex helsvenska starter i Rally Poland, MSR lockar funktionärer och STCC flyttar både premiärdag och bana.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *