Pontus T. i WRC-test, ingen SBF-reaktion på avhoppet, det går för fort och ny rallytragedi!

Dra mig baklänges på en vagn här har Pontus Tidemand åtminstone för mig, i all hemlighet varit i Italien och testat Toyotas helt nya Yaris WRC. BloggPontus kopia 5Pontus var en av fem handplockade förare som fick förmånen att testa WRC-Toyotan men även den bakhjulsdrivna TMG GT86:an i R5-skick som visats upp tidigare i WRC Rally Germany. Både grus och asfaltsträckor fick de utvalda prova när man träffades utanför Rom.
Förutom Pontus var det nykorade Juniormästaren i WRC Stephane Lefebvre och Peugeotåkaren i ERC, Kevin Abbring. WRC3-vinnaren i Rally Finland Teemu Suninen och duktige franske junioren Eric Camilli kompletterade. Ytterligare en förare skulle varit på plats, men Skodabossarna var inte alls imponerad att släppa i väg Esapekka Lappi till en test hos Toyota.
En anonym Toyotakälla vill tona ner vikten av testet och menade.
Vi vill bara kolla lite vilka unga förare det finns där ute, hur standarden är på dom och så klart även få lite feedback på våra bilar.
Fortfarande är det oklart när Toyota gör comeback i WRC och frågan är om det ens blir med Yarisen. Vid sidan av utvecklar Tommi Mäkinen även han en GT86 för WRC och detta med högsta hönset hos Toyota bakom ryggen, Akio Toyoda. Sämre uppbackning kan ju Tommi ha!


Men visst låter det fantastiskt roligt med Pontus i en WRC-Toyota, trots allt ett märke med mycket svenskt i sitt rallycv i VM-sammanhang. Björn Waldegård, Lars-Erik Thorp, Kenneth Eriksson, Mikael Eriksson och ThomasRådström. Har säkert missat någon men jag skulle mer än gärna kompletterat listan med Pontus Tidemand!

*
Börjar dra ihop sig till WRC Wales Rally GB, på fredag runt åtta på morgonen drar årets sista VM-rallyt för 2014 i gång. Funderar fortfarande lite på tipset, en sak är dock redan klar, Sebastien Ogier får inte mitt segertips.BloggHenning Kul att Henning Solberg gör comeback med Ilka Minor i högerstolen på WRC-Fiestan, dessutom i ny ”skruvad” design (bilden).

*
Gårdagens chock med att Micke Lindh lämnade jobbet med Rally-SM verkar ha passerat Svenska Bilsportförbundet totalt. Finns ingen officiell kommentar på hemsidan eller man kanske nöjer sig med facebook, vad vet jag…
Desto fler har hört av sig till mig både via samtal och mejl och de allra flesta verkade minst sagt bekymrade för flaggskeppets framtid när det nu driver runt utan kapten. Alla delade dock inte min uppfattning att detta hade så stor betydelse. Istället menade man att tävlingarna finns kvar och likaså de tävlande. Förr körde man SM utan någon koordinator så det ska nog gå bra nu också, var andras åsikt. Så klart uppfattningar man får ha, men för mig känns det mer som att en ny högre växel petats i inför färden över stupkanten.
Sedan menar en del i likhet med mig att det är ren katastrof med att andra promotorn/koordinatorn lämnar Rally-SM på bara två år. Nu vill ju inte Lindh gå ut med vad som var droppen men det borde istället SBF berätta för landets rallyåkare. Vad var så stor skillnad i synsätt att han kände sig tvingad att ta detta drastiska steg?
Tänk om något liknande hänt i Svenska Fotbollförbundet, inte en sten, inte en förbundsledamot, inte någon hade undgått ett riktigt mediedrev. Men nu handlar det om motorsport och där är insyn och transparens inte något som speciellt genomsyrar verksamheten…

*
Samma sak med de höga hastigheterna många mejl, men tack och lov inte en enda som tycker jag är fel på det, samtliga håller med. Kan plocka några citat, ” arrangörerna måste ta sitt ansvar och hitta lämpligare vägar”, ” hastigheterna på sträckorna måste ner”, ” Det blir så mycket mindre vägslitage med snabbare vägar är en av anledningarna” skulle kunna fortsätta länge med andra åsikter.
Den här frågan äger till stor del rallyarrangören, det är denne som själv väljer vilken typ av vägar man vill använda till sin tävling. Krokigare och långsammare, men kanske dyrare att laga eller raka, snabba med mindre vägslitage och därmed mindre utgifter. Där är valet…
Fick ett You tube-klipp medskickat som visade SS7 Björkeröd i årets Snapphanerally. En sträcka som slutsegraren Jerker Axelsson körde med en snittfart på 122,9 km/t. Alltså 1,9 kilometer över ”tillåten” gräns. Min fråga är, vad tillför den här typ av specialsträcka mer än ett stort riskmoment och så klart längd på tävlingen?

*
Känns därför nästan äcklig ”bad timing” när man ser att i lördags omkom den 35-årige tjeckiske rallyföraren Milos Vagner när han gick med sidan före rätt in i en husvägg i ”Krkonose Rallit”. Hans Super 2000 Skoda klarade inte smällen utan Vagner omkom troligen direkt. Detta var i Tjeckien, frågan är var det händer nästa gång…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *