Pontus och Emil laddar om för WRC i Tyskland, mer tårar för Breen, Sandell tvåa i GRC, Grybb trea i Värmland och 61 (!) SM-åkare i Hässleholm.

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Finland (FIN) -  WRC 28/07/2016 to 31/07/2016 - PHOTO :  @World

Forfarande lite ”baksmälld” efter WRC-Finland börjar jag ändå få ihop intrycken när man följt tävlingen via allt som finns utan att vara ”on location”. Så klart är det Pontus Tidemands trista avslutning efter ett näst intill perfekt race som etsat sig hårdast fast på näthinnan. Att teamkompisen Esapekka Lappi skulle bli svår tippade jag redan helgen före rallyt och där fick jag också rätt. Men att hänga på Teemu Sunninen som jag hade som tvåa, var faktiskt riktigt imponerande. Som vanligt är det alltid lätt att vara efterklok, kanske hade det varit smartare att ha lyft av och säkrat tredje platsen. Men hade det nu gått vägen och Pontus och Jonas Andersson hade klippt de 3,8 sekunderna upp till Sunninen, ja då hade det istället blivit stående ovationer. Dessutom, Pontus hade tre raka sträcksegrar i ryggen innan han tog sig an sista sträckan så inte konstigt om han kände att han hade bra flow. Som sagt med facit i hand…
Självklart var Pontus oerhört besviken efter kraschen som han skyllde helt på sig själv.
Med tanke på farten vi hade hela dagen så tror jag det hade kunnat gå men det gick lite för fort över ett krön och in i en skarp högersväng med lösgrus, vilket gjorde att vi gick brett ner i dikeskanten, berättar Pontus.
Vi satsade allt och gick verkligen för andraplatsen. Nu får vi istället fokusera på framstegen vi gjorde mellan första och sista sträckan och komma ihåg att vi faktiskt hade tre bra dagar och tekniskt sett bara en riktigt dålig sträcka.
Nu väntar ADAC Rallye Deutschland om tre veckor och samtidigt årets första WRC2-tävling på asfalt för svenskduon. Frågan är om dom kan konservera helgens toppform och då matcha inte bara Lappi och Sunninen utan även de mer lokala asfaltspecialisterna. Tänker främst på Skoda-trion Jan Kopecky, Armin Kremer och Fabian Kreim som inte är ensamma om att kunna åka fort på asfalt bland de totalt 13 anmälda i klassen. Ett oskrivet kort i sammanhanget är danske racingföraren Kristian Poulsen med en minst sagt gedigen bakgrund i såväl WTCC som Le Mans. Nu kör Kristian i par med Ole Frederiksen en R5-Skoda för holländska Wewers Sport.

*
BloggEmilNästa framträdande för Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg blir även det i ADAC Rallye Deutschland med samma Citroën som man använde i helgen. En helg som började så tråkigt med en dikesvisit på fredagen vilket föranledde Emil att konstatera.
Rally Finland var inte våran tävling!
Bilen gick att fixa till och med omstart på lördagen laddade man på bra med sin i sammanhanget ur kraftsynpunkt handikappade bil. Förhoppningsvis gjorde avslutningen med en femte tid på power stage att man har en bra känsla inför äventyret i Trier. Här bland alla luriga och framför allt de oförlåtande och så hårda ”hinkelstein” ute på Panzerplatte behövs verkligen ”bra känsla”…

*
BloggStugemoSkrev igår att jag inte visste mer om Lars Stugemo/Kalle Lexes öde mer än ”off road SS17” men nu vet jag bättre. En bild på den tillstukade Sunnyside-Fiestan och lite fantasi så klarnar bilden. Stugemo/Lexe bekräftar min bild.
– Landade på fronten efter ett lyft. Lite ömma, men ok, hälsar dom och lägger till.
We’ll be back…
Just de sista orden tycker jag känns bra i sammanhanget och redan till nästa deltävling i Rally-SM, AM Snapphanerally den 19-20 augusti är man anmälda.

*
I Drive DMACK Fiesta Trophy tog Max Vatanen en blytung seger och när ”Trophy-ledaren” Osian Pryce dessutom fick bryta så jämnade detta till toppen. Pryce leder fortfarande men nu bara fem poäng före ”Aris påg”. Han var också outstanding på hemmaplan och tvåan Bernardo Sousa var runt två och en halv minut långsammare. BloggOscar
Det skandinaviska inslaget Oscar Solberg och Patrik Barth (bilden) hade även de en lyckad helg och körde in som fyra vilket förde upp paret till sjätte plats i sammandraget.
Dom snabba sträckorna har varit svåra med sina ”tricky” kombinationer, men det har varit skoj, berättar Solberg.
Jag har skrattat hela vägen och njutit var enda minut!
Nu väntar asfalt för DMACK-gänget i Tyskland vilket bekymrar lite.
Jag har väldigt lite erfarenhet av asfalt så jag hoppas kunna göra lite tester före Tyskland, men jag ser verkligen framemot utmaningen, avslutar 20-åringen.

*
BloggBreenIngen normalt funtad människa kunde väl se Craig Breen i tårar efter den sensationella tredje platsen i helgen utan att bli berörd. I dag när Craig kom hem till Dublin väntade en mottagningskommitté på Dublin Airport och då var det återigen dags att plocka fram pappersnäsdukarna…

*

Martin Hassenpflug WRC Rally Mexico 2016

Därmed tonar vi ut Finlands GP och detta gör jag med att berätta om Sebastien Ogiers chefsmekaniker Martin Hassenpflug som är lite unik i WRC-cirkusen. Martin har jobbat med Seb i samtliga 63 WRC-starter han gjort från 2011. Först med Skoda Fabia 2000 fram till nu i helgen med Polo R WRC. Dessutom kan väl tilläggas att samarbetet Seb och Martin så här långt varit tämligen lyckat…

*
BloggERIKFrån Kullingstrofén borde jag även ha rapporterat att Erik Wigren/Johan Strid, (bilden) Gestrike RT i C-förare Grupp H tog en klar klasseger men slutade även på 15:e plats totalt. Att Erik hade tempo visade att vinnaren av B-klassen Mikael Wiberg, Storfors var några tiondelar långsammare.
Verkar inte spela någon större roll vem som sitter vid sidan av VOC-fenomenet Elias Lundberg från Sala. Nu tog David Athusiander plats i 940:ans högerstol och även nu blev det seger. Tvåa slutade Tom Thomasson, 10,8 sekunder efter.

*
BloggSandellNär det var dags för Washington att stå som värd för Red Bull Global Rallycross blev det nästan med jämtländsk seger som resultat. Patrik Sandell och Bryan Herta Rallysport fick ihop paketet och efter framskjutna placeringar i både kval och semifinaler slutade han tll slut som tvåa i finalen efter Scott Speed. Ganska logiskt då Speed vunnit allt före finalen och nu var 1,7 sekunder snabbare än Sandell.
Resultatet innebar ett kliv uppåt i listan, från femte till fjärde plats. Leder gör Tanner Foust före Scott Speed. Fyra deltävlingar återstår i GRC och närmast Atlantic City, sista helgen i augusti.
Sämre gick det för Sebastian Eriksson som fick bryta och ligger kvar på sjunde plats.

*
BloggGrybbI helgen körde MK Ratten sin lilla men trevliga RS-tävling ”Gurlitta Sunneracet” och med skånskt främmande. Hässleholms Rolf Grybb tog sin Opel Ascona till en tredje plats två sekunder bak vinnaren norrmannen Lars M Bertnsen en sin vass Opel Kadett GSi. Mellan de bägge Oplarna trängde sig Stenungsunds Bjarne Rutgersson in. BloggLundgren
På fjärde plats nästa skåning, Lunds Jörgen Lundgren och därmed tre Opel av de fyra första i Värmland, hyggligt facit kan jag tycka…

*
Hässleholms MK tog till det i SM-sammanhang udda receptet att förlänga anmälningstiden med två dagar så istället för att dra repet i fredags klockan 24.00 flyttades repdragningen fram till söndag vid samma tid. Dock gav detta klent resultat och inga fler anmälningar inkom under de här två extra dagarna. Därmed stannade antalet på 105 bilar varav då bara 61 i SM-delen. Nu kompletterar RM-åkarna i AM Snapphanerally vilket gläder tävlingsledare CG Wilke.
Att RM blir så stort är glädjande. Det hade vi inte räknat med, men det är många här nerifrån som vill köra hemmatävlingen när de nu får chansen.
Gläder gör så klart RM-klasserna Grupp E med 17 anmälda medan GruppF/VOC är rallyts nästa största klass med 25 bilar i listan. Däremot finns det ingen i hela världen som kan vara nöjd med utvecklingen i RM för klassiker. Till Hässleholm finns bara två förare anmälda, varav då dessutom Bo Andersen kör på dansk licens och inte får några RM-poäng. Därmed är det bara Håkan Ståhl som med Porschen kör om det som på pappret borde ha högst status i klassiskt rally. Tyvärr är verkligheten en helt annan och mitt förslag är därför att ta bort RM-statusen för klassiker redan 2017. Gamelbils-åkarna har nu fått så många chanser att höja sin del av rallysporten till RM-nivå utan att tagit den. Nu är det dags att avsluta projektet…

Johan Green, Hässleholms mK i Snapphanerallyt
Som vanligt drar tävlingen igång med publiksträckan på Garnisonens asfalt/betong/gatsten ( bilden på största hemmahoppet Johan Green senast det kördes SM i Hässleholm2014 ) på fredagkväll med två körningar och där man tvingas åka på slitna grusdäck. På lördag är det så dags för grus och åtta sträckor där upplösningen sker på klassisk rallymark vid Hovdala slott.

*
Debatten på Facebook om den tuffa ”vänster trean” i Kullingstrofén har fortsatt och Varas Grupp E-åkare Kjell Larsson numera naturaliserad skåning vill ge sin syn på lurigheten som han upplevde den inne ifrån sin Golf. ” Jag har kört SS2 två gånger tidigare och även privat ett par gånger, men då åt andra hållet. I den riktningen har jag inte reagerat. Men motsatta hållet blir det annorlunda för det blir ett krön när vägen svänger och det är en ordentlig sluttning i ytterkurvan. Sedan var vägkanten bortslirad av alla som varit ute på kanten. Jag blev lite överraskad av allt folk jag såg på avstånd och kanske därför jag tog det lite försiktigt.
Tydligen visste folk om att det var svårt här eftersom så många var samlande. Ändå har den inte körts år det hållet på 20 år.”.

*
BloggRekordNyrullad från Kullingstrofén Ulf Storm, Stenungsund vill bidra till Opel-Spotting gänget och hittade den här roliga bilden i Kungälv. Bara att konstatera att Opel-folket är underfundiga till max…

*
Dagens bilder: Skoda Motorsport-Johannes Eriksson- Sunnyside Experience-Maud Solberg-Volkswagen Motorsport-Motorsport Ireland-Assar Martinsson-Bryan Herta Motorsport-Ulf Stor-Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *