Ogier varnar WRC-kompisarna, Capito gillar inte transport, SM med 29 anmälda och Johan Sturesn dominerade på Gelleråsen!
Nu varnar Sebastien Ogier konkurrenterna om WRC-titeln (finns det egentligen några sådana?) att han inte kommer att ”ta några fångar” i jakten på sitt tredje raka VM-guld. Trots ett försprång på 66 poäng till Mads Östberg är Seb fast besluten att vinna varenda tävling så länge någon kan hota hans målsättning. På Sardinien tog han maximala poäng, knep även de tre bonuspoängen för snabbast på power stage innan han svalkade sig genom att hoppa i hamnbassängen.
– Så länge jag inte är säker på att åter bli världsmästare kommer jag att sikta på max poäng varje gång, deklarerade Poloåkaren.
– Hur som helst, du kan aldrig vara helt säker förrän du är onåbar vid slutet av säsongen!
Ogier menar att rally är en sport där ”bad luck” kan komma när som helst även om han för tillfället är lyckosam. Uttalandet efter Latvalas seger i Portugal där han återigen ”gnällde” över startordningen fick hans kompisar att skaka på huvudet. Den här gången tonade han ner det faktum att han fick gå ut först på fredagen lite grann. Men Ogier menade ändå att seger fanns aldrig i hans huvud under de ”orättvisa” förhållanden som WRC genomförs med honom som ”spårhund” längst fram. Hemligheten som gav seger i helgen med de tuffa sträckorna var ändå enkel enligt vinnaren.
– Att inte ”push hard” utan att istället försöka behålla bilen i ett stycke!
*
Hans boss i Volkswagen Jost Capito var inte alls nöjd med upplägget under vilket italienarna genomförde sitt WRC-bidrag. Det var längden på lördagsetappen som Capito i allra högsta grad ogillade. Att ha en etapp med nästan 50 mil transportsträcka gillades inte och han förstod inte vitsen med upplägget.
– Detta ger inget för sporten, inget för tävlingen och är inget som gillas av fansen, dundrade Capito och fortsate kritisera.
– Första service klockan sex på morgonen förstår inte fansen lika lite som service runt midnatt. Dessutom ogillas maratonupplägget av media som har svårt att få med resultat till dagen efter.
Istället menar han om det är så att FIA vill göra Rally-VM tuffare, att detta då ska ske på specialsträckorna.
– Gör i så fall dessa fler och längre, men absolut inte mer långa transportsträckor!
*
När anmälan stängde i SM-Sprinten i Sundsvall blev det till slut med 29 namn i listan. Kanske ingen direkt katastrof men inte heller något som kan föranleda ”bröst slående” hos de inblandade. Vid en snabb koll av de anmälda är det enkelt att konstatera att årets upplaga blir en ur skånsk synvinkel nästintill ”norrländsk” angelägenhet. Min geografikunskaper har luckor men vad jag kan se är Mats Jonsson, Forshaga som står för det ”sydsvenska” i listan, övriga har klubbadresser längre norrut.
Tråkigt nog har inte heller många av dagens SM-åkare lockats av att fajtas om ett SM-tecken i grus-sprint. Knappt tio av de anmälda är vad jag klassar som ”SM-åkare” och av dessa är det bara Mattias Ledin, Daniel Röjsel, Mats Jonsson och Tobias Söderqvist som just nu finns på ”topp-tre” i SM-listorna.
*
Det går bra för våra unga svenskar på den internationella racingscenen och senaste framgången svarade skåningen Gustav Malja för. I helgen blev det en tredje plats på ungerska Hungaroring i Formula 3,5 serien. I andra heatet, från en sjätte plats i starten tog Malja slutligen hand om sista pallplatsen, den allra första i tuffa Renault-serien.
– En riktigt, riktigt skön känsla, menar Malja.
– Vi har haft en hel del oflyt under inledningen av säsongen, men vi har sett att farten har funnits där och det här var ett väldigt viktigt kvitto på det. Att vara på pallen i ett mästerskap som Formula Renault 3.5 Series är inte enkelt.
*
Gooodwood-kopian på Gelleråsen blev återigen succé vilket initiativtagaren Picko Troberg glatt kunde konstatera.
– Hela helgen har varit helt fantastisk med mycket bilar, mycket folk och fantastiskt väder. Detta är den största racingtävling som någonsin har körts i Sverige, om man ser till antalet bilar.
Här hyllades även nestorn i sammanhanget 90-årige järnhandlaren från Bengtsfors, Erik Berger. Hans allra sista framträdande på banan blev sådär enligt honom själv men han gladde sig åt en sak. Snabbaste varvtiden någonsin för honom kom i helgen efter nästan 60 års tävlande på banan
–Det har varit en underbar helg med många människor som har velat prata gamla historier. Det är alltid mycket folk som besöker mig i Karlskoga, här har jag många fans, berättade Berger.
– Nu krånglade visserligen bilen, men att få avsluta mitt race här med min bästa varvtid genom tiderna känns helt fantastiskt.
Ur nordost skånsk synvinkel är det värt att notera f.d STCC-åkaren Johan Sturesons smyg comeback på Gelleråsen. Den här gången satt Johan i en Porsche 934/5 och var totalt överlägsen i klassen STD & GT/GTS 1972-1985. I första heatet var normmanen Runde Rødseth i en Opel Kadett GT/E(!) närmast Knislingemålaren men ändå 15 sekunder efter. I heat två skruvades tempot upp och då var det Erik Bergsers son Anders som var närmast men ändå 38 sekunder efter.
De österlenska färgerna representerades av Rolf ”Myggan” Nilsson, femma efter Johan i heat ett med Escorten och så DNF i andra heatet. Nisse Schön hade det tufft med sin stora Mercedes, sist i heat 1 och 13:e i Heat 2.
Nästa tävling körs redan den första helgen i juli på Ring Knutstorp.
*
Lasse från Gislaved vill gärna kom med i Opel-Spotting klubben och självklart är han välkommen, ” Här kommer en bild på en Opel Kadett 1965 som var inne på Shellmacken i Gislaved där jag jobbar. Bilen har haft samma ägare sen den var ny och är orenoverad men i fint skick.
Hälsningar Lasse”.
Känns lite som den heliga graalen, en ägare och orenoverad. Finns inte så många av dessa kvar…