Polo R WRC historisk, nya WRC i20 visad i Frankfurt, R5:an med säljstart 2016, Grahn kör SM-finalen och idag för åtta år sedan lämnade Colin McRae oss!

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Australia 2015
Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F)
Volkswagen Polo R WRC (2015)
WRC Rally Australia 2015

När Sebastien Ogier vann i WRC Rally Australia tog han inte bara sin tredje raka VM-titel utan gjorde även sin Polo R WRC historisk. Med vinsten passerade Polon storheter som Lancia Stratos, Lancia Delta, Audi quattro, Ford Focus, Subaru Impreza och Peugeot 206 som den segerrikaste bilen i WRC:s historia. 31 segrar på 36 starter ger 86 procents utdelning för Jost Capito och Volkswagen Motorsport, imponerande. 467 sträcksegrar av de 668 sträckor som körts under bilens tre år i WRC. 2014 satte man nytt rekord genom att vinna 12 WRC-rally i följd och kan även göra samma sak i år. Kris Meekes Citorén-vinst i Argentina är det som stör tyskarna så här långt.

*
BloggHyundaiIdag visade Hyundai Motorsport upp nya WRC i20 i samband med den stora bilmässan i Frankfurt. En bil som teamchefen Michele Nandan hoppas kunna ge Neuville, Sordo och Paddon det som krävs för att på allvar utmana ”VW-Maffian”. Så klart intressant inför kommande WRC-säsonger där nu även Toyota står och stampar i farstun. Just nu testar TMG sin WRC-Yaris för fullt på italienska asfaltvägar. Medan premiären för Yarisen är satt till 2017 kommer nya i20 att göra sin första WRC-start i premiären Rally Monte Carlo januari 2016.

*
WRC-Hyundaien i all ära men allra mest intressant var ändå att man officiellt bekräftade att en helt ny R5-version av i20:an kommer att släppas 2016 för privatteam. Därmed är WRC2-klassen full av på pappret åtminstone jämbördiga bilar som Skoda, Ford, Citroén och Peugeot. Med Hyundai och så håller vi tummarna för att Opel också kommer till skott med R5-Adam så blir klassen allt intressantare. Kanske kan man till och med hoppas att någon i20-R5 hittar till Sverige

*
Det blev lite drygt hundra bilar, eller mer exakt 107 förare som tänker åka finalen i Rally-SM, Rally Uppsala 1-3 oktober. Som komplement ingår även tävlingen i RM för klassikerna och deras del i fältet är runt 30 bilar.
Inga toppnamn saknas trots att en del av klasserna redan har klar vinnare. Till exempel är Pelle Willén klar i den trimmade klassen för Juniorer. I motsvarande klass i ”stora” SM är också guldet klart som gick till Tobias Söderqvist. Kul att Andreas Sjölander gör SM-debut med sin nya Citroen Ds3 R3T Max och bara att hoppas att han får en bättre inledning än vad märkeskollegan Victor Henriksson fick…
I Trimmat 4WD står guldstriden mellan Mats Jonsson och Jerker Axelsson.BloggGrahn
Lite av comeback på hemmaplan blir det för Dick Wicksell som åker WRC-Subaru. Skånskt inhopp i SM blir det genom Joachim Grahn och Rickard Nilsson med WRC-Focusen. Många har undrat varför deras ex. Marko Märtin Focus numera körs med engelskt reg.nummer? Men det är en svensk reg.skylt där Jocke som en kul grej köpt sig samma nummer som bilen hade när Märtin körde den i VM.
I Otrimmat 4WD kör inte klare mästaren Niklas Hägg (väljer att åka Toyota i Trimmat 2WD) så det blir för Joachim Carlström att kämpa om silvret med heta Algot Öberg.
Ska väl mycket till för att Mattias Ledin ska missa guldet i Otrimmat 2WD. Mattias med sin R2-Peugeot är i klassen vad Ogier är i WRC, nästintill oslagbar.

*
Tickar på i Rally Blekinge och nu har 109 stycken anmält sig för att om två veckor åka de sex milen garanterat ”rattvridarvänliga”sträckorna. Måste säga att jag blir både besviken och frågande om man inte når upp till minst 130 anmälda…

*
BloggColinI dag för åtta år sedan var en sorgens dag då Colin McRae störtade med sin privata helikopter hemma vid Lanark i Skottland. Colin McRae då 39 år omkom ihop med sin 5-årige son Johnny och två andra vänner, bland dessa en 6-årig pojke. Olycksorsaken har aldrig blivit klarlagd men olycksutredningen gjorde ändå gällande att McRae flugit alltför lågt och valt en onödigt farlig flygrutt. Oavsett hur olyckan gick till, så försvann ett stycke rallyhistoria som aldrig kommer tillbaka…

*
BloggFotoNågot som aldrig heller kommer tillbaka är tiden när min kameraväska såg ut som på bilden. En Nikon Ftn, lite slitna objektiv och en hög med Kodakfilm både Tri-X och Kodachrome. Inte utan att man bli mer än lite nostalgisk när man ser en typisk ”fotoverkstad” på 60-70-talet. Säger inte att det var bättre förr, men det var åtminstone annorlunda…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *