Har Opel ”mörkat” med R5-Adam för Emil, Östberg får mothugg av WRC-profil, Tom Blomquist tog DTM-vinst och Sandell trea i LA!
Ibland hoppas man att rykten inte bara stannar vid rykten utan även visar sig vara sanning. I brittisk motormedia sprids just nu ett sådant med Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg i huvudrollen. Ryktet säger att Opel Motorsport har mörkat när man berättade att R5-Adam var lagd i malpåse. Istället lär utvecklingsarbetet ha pågått för fullt bakom stängda dörrar. Om en dryg månad körs finalen i ERC i schweiziska asfaltklassikern Rallye du Valais och där ska om ryktet stämmer då Emil och Jocke göra debut med nya R5-Opeln. Bäva månde Ford, Skoda, Citroén och Peugeot om det ligger någon sanning bakom…
Efter kraschen inför Rally Australia tackar nu Mads Östberg sig själv för att han krävt ”recce-bil” med full ”roll cage”, alltså full tävlingsbur i Mitsubishin. Något som alla team inte har enligt Östberg i en intervju för Autosport.
– Vissa använder bara en lättviktsbur och hade vi haft en sådan tror jag att det varit över för min del, menar Östberg som kom undan med några knäckta revben.
Han är dessutom väldigt irriterad över att man anklagat honom för att ha förvärrat smällen genom att ha väjt över på fel körbana precis före träffen på lastbilen.
– Folk förstår inte, hade jag inte väjt till höger hade smällen blivit ännu värre, detta var enda möjligheten.
WRC-fyran klandrar inte heller lastbilföraren som var helt ovetande om att det försiggick träning inför ett VM-rally på ”hans väg”.
– Varken han eller jag körde för fort, vi höll båda runt 60-70 km/t men vi var första bil som tränade därför blev det som det blev, menade Östberg.
Han får dock mothugg av WRC:s Michele Mouton som inte alls höll med.
– Pratar vi full tävlingsbur i träningsbilarna som följer det normala trafikflödet menar vi indirekt att alla bilar behöver en sådan bur, menar gamle Audi-åkaren.
– För mig var detta en helt vanlig olycka…
*
Nästa stopp för WRC blir med Tour de Corse och då med comeback i sammanhanget för franske asfaltspecialisten Stéphane Sarrazin. Den f.d F1-föraren ska köra en WRC-Fiesta.
*
Kommande helg är det dags för näst sista deltävlingen i Norska Mästerskapet med Rally Telemark med tävlingscentra i Notodden. När Mads Östberg krockade försvann han också från tävlingen där han planerat köra precis som 2012 och 13. Istället blir nu Andreas Mikkelsen ensam WRC-åkare den här gången med Anders Jaeger istället för Ola Fløene vid sin sida. Paret sitter i en för Mikkelsen välbekant bil en Skoda Fabia Super 2000, kan man misstänka att det är samma bil Pontus Tidemand kört ett par gånger? Direkt bakom kommer så rallyt andra FIA:seedade förare Eyvind Brynildsen med Anders Fredriksson i kartläsarstolen i nya R5-Fiestan. Bak den meriterade duon följer sedan resten av Norges toppåkare Anders Gröndal, Frank Tore Larsen, Petter Kristiansen och så R2-fantomen Steve Røkland med svenske kartisen Patrik Barth. Totalt 69 anmälda till Rally Telemarken.
*
Med två dagar kvar, anmälan stänger de n16 september klockan 18.00 är där just nu 92 anmälda till Rally Blekinge den 26 september. Även om mycket inte är avgjort i Sydsvenska Rallycupen kan man nog misstänka att man ändå inte når upp till samma antal som i helgens Smålandstävling, 190 startande. Tråkigt då det i Rally Blekinge bjuds på de absolut bästa och roligaste rallyvägar man kan tänka sig. Klar att alla inte håller med om detta men kan då tipsa om att i Malmö finns något som heter Meca Raceway, garanterat fritt från kurvor och ”sten inner”…
*
Ingen lyckad helg för Mattias Ekström som drabbades av växellådsstrul på sin Audi och fick starta allra sist i Race1. Kämpade bra men nådde aldrig mer ä n14:e platsen och blev poänglös. Segrade gjorde BMW-föraren Timo Glock, hans blott andra DTM-seger i karriären. Ekströms främste utmanare om DTM-titeln Pascal Wehrlein slutade femma och tog över mästerskapsledningen.
Även i Race2 dj-lades det för Ekström som startade från ruta 18 och slutade elva till sist. Här blev det dock svensk/brittiskt i topp genom Stig Blomquist junior, Tom som tog sitt livs första DTM-vinst före Augusto Farfus.
Inför de två sista racen leder Wehrlein med 14 fler poäng än Ekström.
*
heller för Mikaela Åhlin-Kottulinsky blev det en lyckad helg på Oschersleben i Audi-racen. Redan på träningen åkte Mikaela av efter ett halvt varv och sedan fick hon ta ”time out” till kvalen började. Med kvalplaceringarna 10:a och 12:a var det dags för race. Här upprepades fadäsen från träningen och det blev nytt besök i sandfållan. Race2 blev mindre dramatiskt men tråkigt nog kunde Mikaela avancera utan gick i mål på samma placering som hon startade, 12:a.
Nu tappade Hammarötjejen mark och ligger nu tia med 161 poäng i mästerskapet som leds av helgens man, polacken Jan Ksiel. ”Janne” vann bägge racen.
– Jag vet att jag är bättre än så här så jag kommer bara att glömma den här helgen, ta lite ledigt från racingen och försöka hitta glädjen igen, skriver Mikaela på sin Facebooksida.
*
I helgen körde Racerhistoriska Klubben på banan i Falkenberg och det blev en minnesvärd helg då detta var världens äldste racerförare Erik Bergers sista tävling. Redan 1947 körde järnhandlaren från Bengtsfors sin första tävling och tog under 60-talet tio SM-guld (bilden från Ring Knutstorp 1969 Erik i Escorten t.v). Efter ett 20-år långt uppehåll gjorde Erik comeback 1997 och tillsammans med sonen Anders har de tillhört publikfavoriterna vid alla historiska racingtävlingar.
Men nu är det sluttävlat för 90-år fyllda Berger.
– Det är med blandade känslor jag kör här idag. Racingen har varit en stor del av mitt liv och det är inte lätt att lägga av. Jag är dock väldigt glad att jag själv har fått ta beslutet när jag skall sluta köra, sa Erik i samband med förarsammanträdet inför tävlingen.
I första heatet slutade Erik i sin Escort femma medan sonen Anders försvarade familjeäran genom att vinna före Tomelillas Rolf ”Myggan” Nilsson. I andra heatet började det regna precis före start med åtföljande däckvals problem. Erik valde dock slicks vilket visade sig vara ett felval. På ett halt parti och i hög fart tappade han plötsligt allt fäste kanade av banan och in i skyddsmuren. En tråkigt avslutning på en karriär som går utanpå det mesta. Även nu vann Anders Berger både heatet och hela RHK-serien. Även han deklarerade efteråt att han slutar att tävla på så här hög nivå.
*
Det går bra för jämten Patrik Sandell ”over there” och i helgens två deltävlingar i RedBull Global RallyCross avgjorts i Los Angeles blev det nya poäng. I lördagens final slutade Patrik trea.
– Finalen gick förhållandevis bra och jag är jättenöjd med tredjeplatsen, menade Patrik.
– Vi hade inte den snabbaste bilen idag, men vi hittade saker att titta på inför söndagens deltävling på samma bana.
Även på söndagen var det nära pallen för Bryan Herta Motorsports affischnamn. Men en fjärde plats blev allt han fick med sig när Tanner Foust vann.
– Sammanfattningsvis hade vi en bra helg här i Los Angeles, dock saknade vi lite fart mot VW bilarna i helgen, men kommande dubbelhelg på Barbados är på en helt annan typ av banan så då är siktet åter igen inställt på dubbelseger, avslutar Patrik.
Han klättrar nu till en 3:e plats, endast 33 poäng bakom ledande Ken Block. Totalt återstår tre deltävlingar och det är 150 poäng att köra om!
Närmast väntar dock ett inhopp i en rallytävling i Japan i par med Per Almkvist.