Ogier vill ha final i Wales, Pontus i Japan, PG står över, Rally Telemarken inställt, vi hyllar Åke och Stig som blir 75År!

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2014) WRC Rally Great Britain (Wales) 2014
Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F)
Volkswagen Polo R WRC (2014)
WRC Rally Great Britain (Wales) 2014

Trots att Sebastien Ogier vann WRC Rally Australia och borde vara lite i hatten över detta säger han i dag i en brittisk intervju att han absolut inte vill se tävlingen som final 2016. Trefaldige världsmästaren menar att tävlingen är alltför orättvis mot de som startar först i lösgruset. Nu kan man ju tycka att han snackar lite i nattmössan då tre av de först startande slutade 1-2-4 och alltså inte verkade ha några större problem. Dock något som Ogier inte anser relevant utan menar att Rally Wales GB normalt sett bjuder på mer rättvisa förhållanden. En tävling som av hävd varit final nästan alla år WRC körts men nu verkar det som att både australierna och WRC/FIA vill ändra på detta. Illasinnade rykten vill som skäl till detta ange att man tycker det är trevligare med ” the end of season gala dinner” i Sydney i stället för i Queensferry där målet för Rally Wales GB är beläget…

*
BloggPontusNästa tävling för Pontus Tidemand och Emil Axelson är Asia-Pacific Rally Championship med japanska Rally Hokkaido på fredag. Pontus leder solklart mästerskapet när två tävlingar återstår och det ska mycket till för att missa slutsegern i mästerskapet.
Självklart känns det bra att komma till Japan som ledare, säger Pontus.
Men varje rally kommer med en ny utmaning, särskilt för mig som kör alla de här tävlingarna för första gången och aldrig riktigt vet vad jag kan förvänta mig förrän jag är på plats.
Rally Hokkaido är ett av Japans allra största rally, kördes 2004 som WRC Rally Japan och lockar stor publik, bortemot 50 000 åskådare förväntas kanta de 20 sträckorna.
Pontus leder på 147 poäng före Skoda-kompisen Guarav Gill på 103 poäng. I rallyt får Pontus och Emil sällskap av Patrik Sandell.

*

2015 FIA World Rallycross Championship / Round 03, Mettet, Belgium / May 15 - 17 2015 // Tony Welam/Worldwide Copyright: Marklund Motorsport/McKlein
2015 FIA World Rallycross Championship / Round 03, Mettet, Belgium / May 15 – 17 2015 // Tony Welam/Worldwide Copyright: Marklund Motorsport/McKlein

Medan RallyX-gänget nu laddar för helgens tävling i Barcelona sitter PG Andersson hemma i Värmland berättar Värmlands Folkblad. Volkswagenstallet Marklund Motorsport där PG kör sätter nu in amerikanen Tanner Foust vilket också varit planen hela året, så någon dramatik finns inte bakom PG:s ”time out”.
De sa redan efter Norge att det troligen inte skulle bli något, de har inte fått ihop den fjärde bilen än. Jag har varit inställd på att det inte skulle bli något men det är klart att det är tråkigt att inte köra, säger Andersson till VF.
PG:s kontrakt innebär start i åtta tävlingar vilket han redan avverkat men hoppas ändå få åka resterande i VM, Turkiet, Italien och Argentina.
Turkiet kommer jag definitivt att köra om allt är lugnt där nere, säger Andersson och syftar på oroligheterna som präglat landet den senaste tiden.
Inför 2016 är inget klart för PG.

*
Mattias Adielsson var inte ensam om att få provköra R5 Peugeot 208 T16 när Peugeot Sport bjöd in honom och de andra ERC-juniorerna Chris Ingram, Ralfs Sirmacis och Steve Røkland. Testet skedde intill Mont Blanc i de franska alperna där byn Morzine var centralort. Speciellt Ingram var glad över möjligheten som fortfarande var lite ”shaken” efter sin tunga krasch i ERC Barum Czech Rally Zlin.
Fint att vara tillbaka i en rallybil igen så snabbt efter kraschen, menade den brittiske Peugeot-åkaren.
Man saknar så klart Emil Bergkvist som var den snabbaste av alla fyra men han är väl alltför tätt förknippad med Rüsselsheim kan jag tänka…

*
Med bara knappa en timma kvar av anmälningstiden till Rally Blekinge har man nu nått den anständiga siffran 141 anmälda. Kan nog bli 150 bilar innan klockan slår 18.00, till exempel är varken Stoffe Nilsson eller Jocke Grahn anmälda.

*
BloggEyvindDet blev ingen final i Norska Mästerskapet med Rally Telemarken då polis, räddningstjänst och ambulans stoppat tävlingen. Anledningen är egentligen inte att man har något emot rally utan att tävlingsområdet är så hårt drabbat av översvämning att man tvingas att prioritera. Därmed är mästerskapet avgjort skriver Anders Fredriksson, kartläsare till Eyvind Brynildsen på Facebook. ”Guld i Rally NM i kavaj 👍👍👍. En Norman Eyvind Brynildsen och en svensk tydligen en bra kombination. Vi har gjort de tillsammans alla ihopa. STORT TACK😃😃😃”.

*

The Winter Trial är ett rally för klassiska rallybilar mellan Köpenhamn och Oslo. Enda svenskarna rallyprofilen Åke "Bryggaren" Andersson från Uppsala med karltäsarvärldsmästaren Hans Sylwan körde Saab 99 Turbo
The Winter Trial är ett rally för klassiska rallybilar mellan Köpenhamn och Oslo. Enda svenskarna rallyprofilen Åke ”Bryggaren” Andersson från Uppsala med karltäsarvärldsmästaren Hans Sylwan körde Saab 99 Turbo

I dag firar vi två riktiga rallyikoner som båda fyller 75 år, Åke ”Bryggaren Andersson, Uppsala och Stig Kristiansson, Hörby. Båda har en hel del gemensamt mer än födelsedagen och då bland annat att man vunnit TV-Svängen, dessutom kört både Saab och Porsche. Bryggaren var TV-Svängens förste segrare med vinst både 1965 och -66 med Saab Sport. Fabriksförare för märket på 60-talet innan det blev Porsche och flera SM-tecken som bevis på hur duktig Bryggaren var i rallyskogen. Numera hittar man ofta honom i Regualarity-tävlingar som Rally Monte Carlo Historic och i fjor vinter passerade han och Han Sylwan genom Göinge när man körde The Winter Trial i en Saab 99 Turbo (bilden).BloggStig
Även Stig Kristiansson körde Saab Sport även om det lär ha varit en VW 1500S som var första rallybilen. Både den och Saaben försvann dock snabbt och sedan blev det Opel för hela slanten. Från Kadett Coupé med 1100-kubiks motor, över Rallye Kadetter, Ascona A (bilden), Kadett GT/E och 2,0E för att avsluta med Ascona B i början av 80-talet. Några års uppehåll innan Klassiska Rallycupen lockade Stig att bygga en svart Opel Rekord 6 som numera tämligen hårdhänt då och då framförs av rörmokaren från Kolsva Karl-Bertil Ling. Efter Rekorden blev det Porsche 911 och många framgångsrika säsonger innan Stig för drygt tio år sedan helt övergick till att lotsa sonen Joacim till nya framgångar från servicebilen.
Motorbloggen gratulerar både Åke och Stig och hoppas på många år framöver i rallyskogen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *