Polar Classic Rally vers. MSR, Mikkelsen hade ”gille” som ny IRC-champion!

När Rallyklassikerna hade årsmöte förra helgen slöts cirkeln, ”ny ordförande” blev utflyttade bromöllabon nu mera tillbaka i Vaxholm, Jårs Damberg. Aktiv rallyförare sedan 1957 drog han 1987 i gång föreningen med hjälp av Tom Trana och Sylvia Österberg och var sedan ordförande de första arton åren. Nu i en ålder av 70 ++ är han tillbaka på brottsplatsen och genast börjar där hända spännande saker. Det allra första blir att utmana Midnattsolsrallyt med helt nya Polar Classic Rally.
Det var ju så att Jårs och hustru Britta i stort sett själva stod för omstarten av Midnattsolsrallyt 2006, men sedan av diverse orsaker försvann ut till vänster. Nu är Jårs revanschsugen och den 27-30 juni är det tänkt att rallyt ska dra igång. Startplats blir Uppsala och målgång i exotiska Arjeplog.
Anledningen till Polar Classic Rally är det välkända problemet med Midnattsolsrallyt, alla som vill åka här kommer inte med utan många gallras bort. Här är tanken istället att först och främst locka ”de riktiga” rallyklassikerna. Inte fokusera så mycket på kändisförare, exklusiva bilar och andra med enbart en tävling per år på programmet och all fokus på MSR.
Min tanke när jag läser om upplägget är att Polar Classic blir det som Jårs trodde och hoppades att MSR skulle blivit, men istället utvecklades till ett megajippo. Jårs och gänget kring honom vill nog se ett rally mer för ”gräsrötter” och riktiga entusiaster än för rallytokar med vällfyllda plånböcker. En tanke jag definitivt ställer upp på…
Sällan har jag sett så ren klar oförfalskad segerglädje som när 22-årige norrmannen Andreas Mikkelsen och co-driver Ola Flöene rullade i mål IRC-tävlingen på Cypern. Mikkelsen inte bara vann rallyt utan körde hem hela tjottaballongen före tjecken Jan Kopecy. Fjolårsmästaren Juha Hänninen körde bort sina segerchanser direkt på sträcka två när han inspekterade den cypriotiska naturen.
Riktigt glad blev jag också över Patrik Sandells tredje plats. Äntligen en ljuspunkt och ett jättekliv för Patrik och Staffan Parmander vid nothäftet, från femtonde till en slutlig åttonde plats i IRC-tabellen. Kan också konstatera att Skoda äger i IRC, av de på tio i topp körde sex Skoda och fyra Peugeot.
I dag på förmiddagen direktsände Eurosport ”The Golden stage” där de bästa i rallyt tävlar om 150 000 euro. Om några timmar, klockan fjorton sänder man andra och avgörande åket, missa det inte. Riktigt spännande, vilka kameravinklar både in-car och via en helikopter. Sandell ligger fyra efter första åket men tyvärr saknas Mikkelsen i startfältet. Anledningen till detta var att det blev som vi säger i Skåne ” lita gille” efter segern. Officiellt hann inte mekanikerna få ordning på Skodan, men vi som varit med förr kan läsa mellan raderna. Var nog istället så att ingen var riktig körklar för en Golden stage och det var dom väl unnat!

Ett svar på “Polar Classic Rally vers. MSR, Mikkelsen hade ”gille” som ny IRC-champion!

  1. Hej.
    Är medveten om att det inte är det allra lättaste att skriva kommentarer till bloggen. Om någon misslyckas gör som Tommy här nedan, maila till mig tommy.svensson@kristianstadsbladet.se så lägger jag in kommentaren.
    MVH
    Tommy

    Hej:Försökte skriva in en kommentar i Din förträffliga blogg men fick inte  min jobbdator att kommunicera med Din blogg, därför får Du mitt inlägg på detta sätt istället. Det gäller STCC-kaoset……….. Tråkigt med STCC-kaoset, inte nog med den konkurrerande TTA-serien, kraften verkar inte heller finnas att utse året STCC-mästare. Eller rättare sagt, synd om SBF som måste genomlida de överklagningsrutiner som finns.

    Jag har hållit på med motorpsort i olika former länge och har sett denna typ av taktiskt rävspel i många sammanhang. Med lite för mycket bromsverkan kan man få sin konkurrent diskad. Thed Björk hade ett uttalat uppdrag i STCC-finalen, kanske började hans däck ta slut och han kände att han inte kunde hålla Rydell bakom sig, som då skulle ta STCC-titeln och Björks uppdrag hade då misslyckats.
    När gulflaggen kom ut bromsar Björk så att Rydell och Björks teamkamrat Olsson som ligger direkt bakom knappt kan göra något annat än att passera Björk. Enligt regelboken skall de då diskas. Som sagt, konstigt att Olsson inte är en lika stor buse som Rydell!
    Men, Björk hade inget i synfältet som utgjorde en fara, ändå ställde han sig på bromsen så att det närmast såg ut som han drabbats av ett teknisk fel. Jag har sett dessa gulflaggs-elimineringar tidigare, bl a i Karting-tävlingar och de är inte schyssta, men oftast inte TV-inspelade så ev diskningar är då inte mycket att diskutera för den som drabbas.
    I det här fallet känns det inte helt rätt att Biogasteamet driver frågan vidare, det ser mycket konstigt ut på filmen. Om Björk gör så här vid varje gulflaggsincident framöver skulle jag vara mycket försiktig när jag ligger bakom honom, men jag tror inte vi får se detta beteende av Björk vid alla gulflaggsituationer framledes!
    Till alla inblandade ger jag därför rådet, avsluta och glöm den här historien fortast möjligt och låt Rydell bli STCC-mästare, det är hälsosammast för alla! Med Bästa Hälsningar Tommy Jacobsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *