Neuville vassast i IRL- Cyprus Rallyts Golden Stage, Ebbe med ryggskott blev trea på Fyn!
Ett riktigt ryggskott höll på att sätta stopp för Hässleholms asfaltkanon Ebbe Nilsson när det var dags för ”superfinalen” i danska Yokohamacupen. Första heatet gick bra, en sekund bak ständiga orosmolnet Anders Lysén i den vassa Suzukin var godkänt enligt Ebbe.
Andra heatet gick även det bra för Puma-åkaren som förbättrade tiden med en halv minut vilket tyvärr även Lysén gjorde. Men sedan small det till i ”bonnaryggen” och Ebbe ville åka hem. Bättre hälften i Nilsson-teamet, Karin sa nej och då var det inte mycket att säga utan bara för Ebbe att gasa vidare.
Till slut blev det en tredje plats i klassen för Ebbe, vilket han var mycket nöjd med enligt honom själv. Så silver i RS-DM och brons i Danmark blev resultatet av årets vedermödor. Till nästa år hoppas Ebbe få det lite lugnare på hemmafronten, korna ska säljas vilket borde göra att det blir en mer ”normal” arbetssituation för snart 58-årige Ebbe.
Det blev unge belgaren Thierry Neuville som tog hem Golden Stage i IRL-tävlingen på Cypern. Redan i första åket visade Neuville att han bara skulle ha de 40 000 euro som var första priset. Den gula Peugeoten flög fram över den lite ”tricky” tvåmila-sträckan som bestod grus, sten, asfalt och allting där emellan. Sandell och de andra får ursäkta, men det var faktiskt klasskillnad….
Om det var attack i första åket, så var det vulkanutbrott i andra från Tintins landsman. Ett större ”moment” än det han, alltså Neuville inte Tintin fick uppleva efter ungefär halva sträckan lär han aldrig få uppleva igen. Inte utan att det blir skrot av bilen åtminstone. I en lurig höger höll han nere så stumt det bara går, rätt ut ner över en kant och med bara ena framhjulet kvar på vägen redde han upp det hela. Chockad, inte alls, utan det blev full satsning all the way mot europotten!
Måste säga att IRL känns riktigt roligt, väl så kul som WRC. Förstår också att South Swedish Rally gärna hade hoppat på tåget men som jag skrivit tidigare, det är inte gratis.
Kan inte sätta fingret riktigt vad det är jag gillar med IRL men det känns mer på ”riktigt”. Ändå är det inte så mycket som skiljer mot WRC. Kanske en servicetrailer mindre/team, lite färre servicegubbar och tjejer annars är det mesta sig likt. Även Super 2000 bilarna känns lika häftiga som WRC-varianterna.
Kanske det är så här WRC skulle vara? Lite mer avskalat, lite enklare, lite billigare och framförallt med fler deltagande team. Låter inte detta ändå lite lockande…
Jag har lite goa rallyminnen från Cypern och då på 80-talet. Jag var där nere två bataljoner i Blå basker och Cyprioterna var/är riktigt motorgalna. Med hyrd motorcykel besökte jag en del tävlingar, både lokala klubbtävlingar och även Cyprus Rally som då gick som EM-deltävling. På en sträcka kunde man i stort sett följa en bil i 15 minuter på de slingrande cerpentinvägarna med stup på ena sidan och bergvägg på andra.
På en mörkersträcka utanför Larnaca hade kompisen och jag svårt att tyda kartan. Sträckan var ordentligt utmärkt på kartan men vi hittade den inte i verkligheten. Vi stod på en mörklagd bro och plötsligt kom första bil under bron. Sträckan gick alltså i den uttorkade flodfåran. På våren var floden full av smältvatten från Mount Olympus men sommartid kördes det rally. Jo det finns slalomklubb på Cypern också!
Sig Blomqvist vann ju Cyprus Rally med V4an på 70-talet och det fanns faktiskt några inhemska Saabar med även på 80-talet. Annars var det en hel del engelska bilar bla minns jag en Ford Anglia med BDA-motor som tävlade i någon av de lokala tävlingarna som man kallade Auto Cross. Liknade till viss del RSA-tävling men utan en massa konor.
Nu stänger vi nostalgibutiken annars kommer det väl en liten tår i ögat.
Hej.
Visst var det bättre förr…
Tommy