PG utklassningsvann SM-premiären, Golf-Green åtta i klassen, Östberg vann NM men Røkland imponerade mest!
Då blev det precis som tvåfaldige svenske mästaren Jerker Axelsson trodde inför SM-premiären Rally Bilmetro, att gamle fabriksföraren PG Andersson (bilden) kom att dominera totalt. Vet inte om jag kanske var ensam om att inte tro så benhårt på PG i den lånade WRC-Skodan, men fel hade jag i mitt tips i alla fall. Annars kändes det ändå ganska okej med tre rätta segrare av sex möjliga. Gullabos Joachim Carlström vann Otrimmat 4WD, Kopparbergaren Mattias Ledin körde hem Otrimmat 2WD och så den säkre spiken, Pelle Willén i Junior-SM:s trimmade klass. Sedan tycker jag att jag måste få ett halvt rätt för Erik Telehagen som jag egentligen ville ha som etta i J-SM Otrimmat, här var det tvåan Daniel Röjsels Opel bakgrund som stökade till det i skallen. Fel hade jag också om Willén som jag var säker på skulle vara bäste 2WD-åkare, men så blev det inte. För både Tobias Söderquist, vann Trimmat 2WD och tvåan Kinds ”Golfare” Kristian Johansson var den här gången snabbare än underbarnet från Strängnäs.
*
Ende skåningen Johan Green med Mats Jönsjö till höger nådde inte pallen som Mats trodde innan start. Istället blev det en åttonde plats, bland annat efter att ha tappat runt halvminuten på näst sista sträckan.
– Klödd med växellådan. Inga dubb kvar i däcken så resultatet blev därefter, förklarar Mats.
– Men vi har åtminstone jobbat oss i mål
*
Som sagt PG Andersson och Emil Axelsson utklassade resten av SM-åkarna och vann vad jag kan se, alla de ”riktiga” sträckorna vilket gav en segermarginal på två minuter till Axelssons Subaru. Trea och faktist för mig lite överraskande Niklas Hägg som ypperligt behärskade bytet från Otrimmad Mitsubishi till Super 2000 Skoda Fabia (jag vet att jag skrev fel i fredags när jag beskrev bilen som WRC-Skoda…). Niklas kommer att bli svår framöver och var bara 19,9 sekunder bak Jerker.
Vet inte om Mats Jonsson och Johnny Johansson hade några problem med WRC-Escorten, men mer än till en sjätte plats räckte inte farten. Mellan värmlänningen och Hägg placerade sig Martin Berglund och Thomas Thunström.
*
Trots bitvis riktigt mycket grus i spåren bröt inte fler än tolv i Rally Bilmetro. När man ser Robin Adolfssons däck (bilden) förstår man att det här blev en dyr tävling för de flesta. Robin försvann förresten på näst sista sträckan på grund av en avåkning. Än värre var det för Jonna Eson Brådhe som bara hade hundra meter kvar till målet på allra sista sträckan inne på travet när det roliga tog slut för hennes del. Vet inte om det var värst för henne eller Sebastian ”Buster” Johansson som gjorde ungefär samma sak när man körde samma knixiga sträcka i fredagskväll…
*
Det var inte helt oväntat att Mads Östberg med nye kartläsaren Ola Fløene skulle köra hem andra deltävlingen i Norska Mästerskapet, Rally Finnskog. Med sin femte seger i tävlingen är han nu den segerrikaste och så klart ett härligt genrep för Mads och Ola inför kommande Rally Sweden. Nu körde man en tamare R5-Fiesta från Team Adapta men Mads menade ändå att detta var nyttigt. Dessutom var tråkigt nog underlaget på sträckorna kring Kongsvinger ungefär vad man har att vänta även i Rally Sweden, slask, grus och is. Något som klådde däcken vilket många fick erfara i form av tappat grepp och skogsbesök som resultat. Totalt försvann 35 bilar och i mål kom därmed bara 43 bland de som bröt fanns Frank Tore Larsen och Ole Christian Veiby (bilden)som testade Rally Sweden-Skodan för första gången. Dock var det ”tekniskt” som orsakade stoppen för de här båda.
Tvåa bak Mads kom heta Anders Gröndal och Miriam Walfridsson i en systerbil till Mads och fram till WRC-åkaren hade Anders nästan exakt minuten.
En som saknas i topp-tre är Eyvind Brynildsen med Anders Fredriksson vid nothäftet. Om jag förstod det rätt körde Eyvind på långsammare WRC-däck än resten av gänget och när han dessutom körde sönder ett hjul på SS4 blev Rally Finnskog enbart ett träningspass. Sju minuter skilde upp till Mads.
Segare i Klass 3 blev Johan Kristoffersson och Patrik Barth som nu fick en bra ”styrketår” inför Rally Sweden. Dock är jag mer imponerad över tvåan, unge Oscar Solberg som bara kom i mål 5,4 sekunder långsammare än ändå betydligt mer rutinerade Johan. Även om det är mest från rallycross Johan har rutin så har han ändå spenderat betydlig mer tid bakom en bilratt än ”Lille-Henning”…
På tal om imponerad, vad ska man bli annat än detta över Steve Røkland som slutar trea totalt med sin Peugeot R2 och över fem minuter före klasstvåan, Jens E Eriksen. I totallistan kom dock BMW M3-föraren Søren Snartemo före Eriksen och var ”bara” lite över två minuter efter Røkland. Var det någon som snackade om att vara imponerad…
*
Vad jag förstår av alla positiva inlägg på Facebook så har Rallyradion igår och idag gjort ännu en succé sändning. Tyvärr jobbar jag så jag har inte haft möjlighet att följa Rally Bilmetro lika bra som många av er andra via Ola Strömberg & co. Det som slår mig är att det från Rally Finnskog finns hur mycket kommentarer/bilder som helt på Twitter medan jag ännu inte lyckats hitta en enda från Gävle. Likaså har jag mer från Norge i mitt flöde från FB än från Gävle och vad som är anledningen till att det är så här vet jag inte. Kanske är norrmännen mer glada över att sprida information…
*
Just nu pågår det prisutdelning för Bilsport Rallycup borta i Karlskrona. Huvudpersoner förutom pristagarna utgår jag är Mikael Johansson redaktör för tidningen Bilsport Rally & Racing (bilden) och så klart ”Generalen” själv Roger Roth. Även jag skulle varit på plats i Karlskrona men tråkigt nog satte jobbet stopp för detta. Men tack ändå för inbjudan Roger och Mikael!
*
I morgon väntar en ny tuff arbetsdag och som det ser ut nu så lär det bli svårt att hinna med någon Motorbloggen. Det är utställningar som behöver öppnas, innefotboll ska spelas, präster måste installeras och just när jag brukar försöka få tid att skriva lite på bloggen, ja då spelar Kristianstads handbollsdamer elitserie match nere i Lund mot Lugi. Ser lite tjockt ut om jag säger…