PG utklassade i Östersund, Johan Green klassfyra, Saarien värst i Järbo och Gröndal i Numedalsrally och Sveriges första R2-Opel till Skåne!
Hälften av vinnarna rätt i Rally-SM, Östersund Winter Rally tycker jag inte är så tokigt. PG Andersson/Emil Axelsson utklassningsvann igen i Trimmat 4WD och nu än värre än i Gävle. Tvåa slutade Mats Jonsson över tre minuter efter WRC-Skodan. Mats i sin tur hade halvminuten ner till trean i nya R5-Mitsubishin, Martin Berglund. Förste utmanaren Jerker Axelsson planterade Subarun hårt i den jämtländska snön redan på allra första sträckan och startade aldrig om på lördagen.
Näste vinnare rätt blev Algot Öberg i Otrimmat 4WD som även han var överlägsen då tvåan Anders Karlsson hade 1 minut och 11 sekunder fram till ”Vinnar-Subarun”. Än större var gapet till trean Krister Karlsson som hade 7.31 till Öberg. Joachim Carlström var med i toppstriden men på SS6 tog detta slut. Mitsubishin hamnade tvärs över vägen och på detta tappade smålänningen runt 28 minuter.
Mattias Adielsson inledde lite försiktig på fredagen men växlade sedan upp i Junior-SM Otrimmat och blev därmed min tredje segrare. Här var det lite tuffare även om nya Vauxhall Adam-föraren inte behövde känna sig pressad, 22,7 sekunder skilde till Jacob Jansson på andra plats. Trea slutade Sebastian ”Buster” Johansson, skön revansch för avåkningen i Rally Bilmetro.
Lika skönt tyckte säkert inte Erik Telehagen om sista sträckan där han förlorade minst tredje platsen då han var runt tjugo sekunder långsammare än ”Buster”.
Än sämre gick det för Ford Sveriges påläggskalv Daniel Röjsel som var med i toppstriden fram till allra sista sträckan.
– Det blev en 30 meter lång flervarvspiruett i luften innan vi landade på taket cirka 1,5 mil in på SS7 Husås, berättar Daniel.
– Gick rätt fort i en lång vänster och när jag klev på bromsen ställde sig bilen på tvären och vallen gjorde sitt. Både jag och Nicklas är okej och vi provade i alla fall!
En annan oturspåse var underbarnet Mattias Ledin i Otrimmat 2WD som ledde fram till SS3 där motorn rasade på hans Peugeot. Därmed var segern klar för Johan Holmberg.
Allra snabbaste 2WD-åkare var föga överraskande ett annat underbarn, Pelle Willén med sin nyinköpta Toyota i Juniorernas trimmade klass. Utan minsta respekt för sina äldre kamrater åkte han så bestämt och resolut att publiken knapp trodde sina ögon. Men inga träd växer till himlen, på SS4 var det roliga slut och Toyotan hamnade långt, långt in i skogen och i djup snö. Kartläsare Martin Holmdahl vill tacka publiken på plats men även skicka en allvarlig reprimand till konkurenterna.
– Tusen tack till er som hjälpte oss upp på vägen på SS4 idag, ni va helt grymma!
– Men till en tråkig sak och ursäkta uttrycket, men hur fan tänker ni som kör när det står en varningstriangel + folk som vinkar ner?? Flera stycken av er som kom efter borde nog tänka efter varför det står triangel plus folk….
Kan inte anat än hålla med Pelle och Martin, hur är programmeringen under hjälmarna hos er som inte släpper för en triangel?
Nu blev det istället värmlänningen Andreas Persson som vann klassen före i mina ögon tävlingens knall, smålänningen Jonathan Johannesson med Julia Svensson i högerstolen på Golfen. Helt otippad var även trean, Tjusts Mercedes-åkande Tommy Johansson.
*
Johan ”Kalle” Green och Mats Jönsjö fick se en dröm gå i uppfyllelse i Östersund när man slutade fyra i Trimmat 2WD. Precis den placering som skåningarna menade vore realistisk om allt flöt på som det skulle. Nu gjorde det ju inte så, då man redan på SS1 tappade över minuten sedan Golfen börjat gå på tre cylindrar på grund av för lite K-Sprit i tanken. Repliken kom dock blixtsnabbt när ”kröken ”gjort sitt jobb och Kalle var klassnabbast på SS2. Med fjärde platsen plockades värdefulla poäng inför grussäsongen.
Vann gjorde Tobias Söderquist,Toyota som hela rallyt igenom hade problem med Kinds Kristian Johansson i Golfen. Trea, dock ganska lång bak över minuten Patrik Flodin i Volvo 940.
Nu väntar ett långt SM-uppehåll innan det är dags för South Swedish Rally första helgen i maj.
’
I Järbo håller Gestrikekannan på att rulla i mål och det blev Jari Saarinen som vann totalt men bara 6,8 sekunder före Mattias Jirvelius. Trea kom Björn Adolfsson.
När vann en Ford Escort senast klassen Trimmat 2WD? Har själv ingen aning men i Järbo hände det och då genom Tomas ”Lången” Pettersson. Knappt halvminuten bak kom Andreas Levin och som trea Volvoåkaren Daniel Wall. Lite ursäktad med rattrost körde Växjös Patrik Johansson in som klassåtta.
I ”Sukka-cupen” visade än en gång Ola Strömberg att gammal är äldst och var 27 sekunder före Jan-Erik Eriksson.
För Hampus Larsson/Frida Olofsson, Kristianstads MK blev det ingen större höjdare uppe i Järbo. Åkte av och bröt direkt (bilden)…
*
”The Anders and Miriam show” med Anders Gröndal och Miriam Walfridsson i huvudrollerna visades än en gång upp i tredje deltävlingen i Norska Mästerskapet, Numedalsrally. Men det blev tufft för R5-Fiestan då rallycrossaren Johan Kristoffersson rullade in med Even-Skodan futtiga 7,9 sekunder efter. Sedan ett rejält hopp till Frank Tore Larsen som hoppade upp en placering på sista sträckan där han passerade Trond Lyseng. Bästa 2WD blev som väntat Steve Røkland och Patrik Barth, dessutom femma totalt med R2-Peggan.
*
Just hemkommen från ”Rallymingel” hos Mats Andersson i Eslöv är man fortfarande lite i chock. Dessbättre rör det sig om glädjechock efter att Mats och co-driver Jörgen Jönsson rivit ner den upphängda presenningen som dolde Sveriges första Opel Adam R2.
Nu är inte målet för Mats att revanscherna sig från DM-missen i fjol. Målet var då att han skulle ta tio raka DM-guld men det stupade på att den annars så pålitlige Protonen krånglade en del under säsongen. Därmed blev det bara nio guld i rad och då tyckte den snabbe elektrikern och f.d Brittiske Rallymästaren att han behövde något nytt att sätta tänderna i.
– Min dröm har alltid varit att köra en WRC-tävling och för att kunna göra detta måste jag ha en bil som är klassad internationellt, berättade Mats inför publiken.
Eftersom han brinner för Opel var inte valet så svårt då Adam R2 är enda Opeln som hamnar inom FIA-ramen. Lika enkelt var valet av WRC-tävling för Mats.
– Spanien för att det är en av de häftigaste och mest utmanande tävlingarna i VM, med sin kombination av asfalt och grus, förklarade nyblivne Adam-ägaren och la till.
– Dessutom har jag och Arne Johansson gjort noterna här de senaste fem åren så jag ”kan” de flesta sträckorna…
Bilen blev färdigbyggd så sent som i torsdags och då hämtades den direkt, nästan fortfarande varm när den visades upp i eftermiddags. Mats kunde även berätta att det finns 34 Adam R2-bilar byggda och fler blir byggs inte, åtminstone inte för tillfället enligt Mats
– Lite märkligt kan jag tycka då man har beställning på ytterligare 15 bilar så vill jag, kan jag sälja den här i morgon.
Inför WRC-Rally Catalunya Spain i mitten av oktober ska Mats och Jörgen få lite mil i kroppen med nykomlingen. Planen är att köra ”Förbil” i RS-DM-premiären på Sturup och sedan blir nästa rally i Danska Mästerskapet innan det är dags för Hässleholms GP. Två SM-tävlingar hoppas man även hinna med som uppladdning, SSR och Snapphanerallyt. Genrepet blir så Danska Mästerskapet i Roskilde tre veckor före WRC i Spanien.
– Ska bli dj-ligt kul detta, konstaterade Mats förväntansfullt.
Nu blir inte Jörgen ensam om att sätta sig i högerstolen, som vanligt kommer barnen Frida och Simon att skiftas om i RS-tävlingarna där även Protonen kommer att luftas. Dock blir det ingen DM-satsning lovar Mats som därmed öppnar upp för lite nya namn.
– Blev så besviken i fjor när jag missade tio raka så nu känns det som att DM är över för min del. Dock kommer jag att köra utvalda tävlingar, till exempel ska jag som vanligt vinna SMK Hörbys Express-Specialen i april…
Självklart kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att provsitta R2:an och det kan jag säga, vilken känsla. Det roliga är att bilen egentligen är släkt i rakt nedstigande led med min ”Laupiz-Blau” Kadett. Kände igen mig direkt, samma ”Opel-blixt” och allt, kändes som att komma hem. Tänk om man varit Mats och då fått köra en WRC-tävling, dessutom i en Opel, stort!
*
Inför säsongen var M-Sports Malcolm Wilson lyrisk över att ha fått in fransmannen Eric Camilli i teamet som han beskrev som en jättetalang. Hur det nu än är med detta så har Eric hitintills lyckats skrota två WRC-Fiestor och har noll poäng i ryggsäcken. I ett försök att komma ”in i matchen igen” byter han nu kartläsare och ut går Nicolas Klinger och in kommer ”gamle” kartisen Benjamin Veillas. Camilli förnekar att krascherna har med bytet att göra, istället menar Camilli att Klinger och han inte alls hade samma syn på framtiden.
– I bilen funkade det bra, inga problem. Visst vi har åkt av två gånger men det är inte detta det handlar om, istället är det på det mänskliga planet det inte fungerar…